دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس تهران روز گذشته شاهد جو کم‌تلاطمی بود که در آن بازگشایی و توقف برخی نمادها بر بازار اثرگذار بود. روز گذشته در میان شرکت‌های بازگشایی شده بانک تجارت دارای اهمیت بود که با افت قیمت بازگشایی شد. در مقابل نمادهای پالایشگاه‌های بندرعباس و تهران متوقف شدند تا دیگر نماینده گروه پالایشگاهی یعنی پالایشگاه اصفهان با حضور در صدر بازار بیشترین تاثیر را در رقم خوردن رشد ۴۰واحدی شاخص کل داشته باشد. دیروز شاخص کل با رشد ۰۵/ ۰درصدی به رقم ۷۷هزار و ۶۹۸ واحد رسید. دیروز در گروه پالایشگاهی پالایشگاه تهران پیش بینی سود هر سهم را با تعدیل قابل ملاحظه‌ای همراه کرد براساس گزارش منتشره از سوی شرکت سود هر سهم از ۱۸۰ریال به ۳۲۹ریال افزایش یافته است که تغییری معادل ۸۳درصد را نشان می‌دهد. در گروه تصفیه نفت هیات وزیران تصویب کرد در برابر افزایش مالکیت در ۷ پالایشگاه بورسی و فرابورسی، ۳۶ درصد سهام پالایشگاه امام خمینی(ره) به سهام عدالت اختصاص داده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس در جریان جلسه ۲۷ بهمن‌ماه هیات وزیران و به پیشنهاد وزارت اقتصاد و به استناد ماده ۳۴ قانون اصل ۴۴ تصویب شد ۲۰ درصد سهام هفت پالایشگاه اصفهان، تبریز، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس از فهرست‌ شرکت‌های واگذار شده به سهام عدالت خارج شود تا به‌عنوان سهم ۲۰ درصدی دولت از ارزش فعالیت‌های پالایش نفتی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ارائه شود. همچنین ۱۰ درصد سهام پالایشگاه نفت تهران بابت سهام ترجیحی، کشف قیمت و به تدریج در بورس منظور و درصد درج شده در ردیف ۱۴ جدول بند یک مصوبه شماره ۱۲۸ ستاد مرکزی سهام عدالت به این میزان اصلاح شود. در دوره اختصاص سهام این شرکت‌ها به طرح توسعه سهام عدالت، سود مورد تقسیم مربوط به طرح توزیع سهام عدالت اعم از وصول شده و وصول نشده، به طرح توزیع سهام عدالت تعلق داشته و بابت اقساط مشمولان این طرح محاسبه می‌شود. همچنین ۳۶ درصد سهام پالایشگاه امام خمینی(ره) و ۹ درصد سهام پالایشگاه آبادان بابت سهام جایگزین بند یک این تصویب‌نامه به طرح توزیع سهام عدالت اختصاص می‌یابد. در تحولات مهم روز گذشته، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور از وی خواست تا تکلیف حق انتفاع معادن سنگ آهن را طبق لایحه بودجه ۹۵ مشخص کند. محمدرضا پورابراهیمی با ارسال نامه‌ای به اسحاق جهانگیری نوشت، که طبق تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ ضرایب حق انتفاع معادن باید ازسوی شورای اقتصاد تعیین تکلیف شود که به رغم گذشت ۱۱ ماه از سال هنوز این رخداد عملی نشده است.

در گروه غذایی مدیرعامل شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و بختیاری گفت: امسال برای نخستین بار، این کارخانه با تولید بیش از ۱۹ هزار و ۳۵۰ تن محصول شکر مرغوب، رکورد جدیدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. علیرضا جانقربان روز دوشنبه در گفت وگو با «ایرنا» افزود: این کارخانه در سال جاری ۱۲۸ هزار و ۲۰۰ تن چغندرقند از کشاورزان این استان و استان‌های همجوار خریداری کرد. شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال در زمستان ۹۴ از مالکیت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. در گروه فلزی، ایران در حالی متهم به دامپینگ در بازار جهانی فولاد شده که رئیس هیات عامل ایمیدرو با رد این اتهام، می‌گوید برخی نگران بازاری هستند که ایران به دست آورده است. کرباسیان همچنین اظهار کرد: ایران سال گذشته ۴ میلیون تن صادرات فولاد داشته و امسال رکورد سال ۹۴ را شکسته است؛ بنابراین یکسری به دلیل اینکه بازار خود را از دست می‌دهند و از سویی دیگر رکود هم بر بازار جهانی حاکم است، این بحث‌ها را طرح کرده‌اند. در گروه بیمه‌ای بازنگری در مصوبه سال ۹۱ افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه به تصویب هیات دولت رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس هیات وزیران در جلسه ۲۴ بهمن سال جاری به پیشنهاد بیمه مرکزی ایران و تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (۳۳) ماده واحده قانون تاسیس موسسات بیمه غیر‌دولتی، تصویب کرد: حداقل سرمایه موردنیاز برای تاسیس موسسه بیمه مستقیم مبلغ یک هزار میلیارد ریال است. در گروه خودرویی ساپیا زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده ساپیا کاشان برای تغییر ساختار و نهایی کردن واگذاری ۵۰ درصد به پژو-سیتروئن را اعلام کرد. به گزارش بورس پرس، در پی قرارداد واگذاری ۵۰ درصد سهام سایپا کاشان بین سایپا و پژو-سیتروئن که هنوز نهایی نشده، سایپا زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده را برای سایپا کاشان اعلام کرد. برهمین اساس ساعت ۹ صبح ۱۱ اسفند، مجمع فوق‌العاده‌ای برگزار می‌شود تا مقدمات واگذاری این زیرمجموعه فراهم شود. در این مجمع قرار است مفاد اساسنامه، نوع شرکت، شخصیت حقوقی و تبدیل از سهامی عام به سهامی خاص و تعداد اعضای هیات‌مدیره تغییر کند. «خکاشا» با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی از آبان سال ۹۳ به‌عنوان صد و هفتاد و دومین نماد در بازار پایه فرابورس درج شده اما به رغم مصوبه ۱۰ آذر، هنوز از فرابورس و فهرست شرکت‌های تحت نظارت سازمان بورس خارج نشده است. دیروز همچنین شایعاتی در مورد حصول توافق میان سایپا و نماینده ایرانی شرکت ولوو بر سر سهام سایپا دیزل منتشر شد که باید منتظر خبرهای رسمی در این زمینه بود. در گروه شوینده‌ها دیروز برخی نمادها از جمله ساینا با صف خرید مواجه بودند.

در این گروه مدیرعامل پاکسان از برنامه افزایش سرمایه از سود انباشته خبر داد و حمل‌ونقل‌ ریلی پارسیان هم در‌صدد افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی برآمد. به این ترتیب، محمد‌رضا حیدری مدیرعامل پاکسان با اشاره به مباحث مطرح‌شده در مجمع ۳۰ بهمن، از برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته در سال مالی ۳۰ آذر ۹۶ خبر داد. «حپارسا» در نظر دارد با هدف خرید ۱۰۰دستگاه واگن مخزن‌دار، از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، سرمایه اسمی را از ۱۰ به ۲۵ میلیارد تومان برساند. در گروه تجهیزات مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره زمزمه‌هایی مبنی بر نهایی شدن واگذاری ۷۲/ ۶۲ درصدی هپکو توضیح داد. یک مقام مسوول هم از نهایی شدن این واگذاری خبر داد. جعفر سبحانی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، اظهار کرد: با توجه به اینکه هپکو در فهرست واگذاری گروه دوم قرار دارد، می‌توان به‌صورت مزایده یا مذاکره، اقدام به واگذاری آن کرد. وی ادامه داد: بنابراین احتمال دارد این بلوک به‌صورت مذاکره و بدون برگزاری مزایده از طرف شرکت واگن‌سازی کوثر به متقاضی واگذار شود که نتیجه نهایی آن تا دو، سه روز دیگر نهایی خواهد شد.