دنیای اقتصاد: «همکاری‌های منطقه‌ای» آن چیزی است که این روزها مقامات ایرانی در صحبت‌ها و حتی اقدامات‌شان بر آن تاکید دارند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اخیرا چند بار صحبت از لزوم همکاری میان کشورهای منطقه کرده و در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز به کشورهای منطقه پیشنهاد داد برای برقراری هماهنگی‌های منطقه‌ای «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» را تشکیل دهند. از سوی دیگر چندی پیش نیز رئیس‌جمهوری ایران به عمان و کویت سفر کرد که بسیاری این سفر را در راستای کاهش تنش بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس ارزیابی کردند.

محمدجواد ظریف روز گذشته در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست با اشاره به اینکه محیط‌زیست یکی از حوزه‌هایی است که به کمک آن می‌توان زمینه اعتمادسازی در منطقه را ایجاد کرد، گفت: «برای همکاری در حوزه محیط‌زیست نیاز به مشارکت کشورهای منطقه داریم. بنابراین از همه همسایگان ایران دعوت می‌کنم تا طی یک برنامه مشترک برای مقابله با خطرات زیست محیطی ناشی از فعالیت برخی افراد و دولت‌ها از جمله صدام حسین و داعش همکاری‌های لازم را شروع کنیم.» او در ادامه تاکید کرد که ایران دست همکاری را به سوی همه همسایگان خود دراز می‌کند تا آینده‌ای بهتر برای فرزندان خود در منطقه فراهم کنیم. ظریف در ادامه با اشاره به اینکه این اقدام تنها یک ضرورت محیط‌زیستی نیست بلکه یک ضرورت امنیتی و سیاسی است، افزود: «همه رهبران کشورهای منطقه باید تلاش کنند از این آزمون تاریخی با سربلندی بیرون بیایند.» وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در هیچ موضوعی به اندازه محیط‌زیست شاهد همکاری و تبادل نظر جامعه بین‌المللی نیستیم ابراز امیدواری کرد درک مشترکی که در سطح بین‌المللی در مورد محیط‌زیست وجود دارد در حوزه‌های دیگر نیز ایجاد شود. او با بیان اینکه در شرایط حاضر جامعه جهانی در مورد محیط‌زیست به این درک مشترک رسیده که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم یا همگان با همکاری یکدیگر به ساحل سلامت می‌رسیم یا در محیط آلوده زندگی را بدرود می‌گوییم، گفت که لازم است این چالش مشترک را در زمینه اقتصاد و فقرزدایی و همچنین مبارزه با تروریسم داشته باشیم. همچنین ظریف در ادامه با بیان اینکه جوامع باید بدون توجه به ملاحظات سیاسی برای ساختن آینده سالم فعالیت و همکاری مشترک داشته باشند، گفت: «تاکنون در منطقه شاهد سیاست‌های غلط بودیم که منجر به بیابان‌زایی و ایجاد بحران گردوغبار و بحران کم‌آبی شده است.» این در حالی است که کمتر از یک هفته پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان اینکه «در جهان امروز، رسیدن به امنیت به قیمت ناامنی دیگران، امری غیرواقع‌بینانه و حتی پوچ است» به کشورهای منطقه پیشنهاد داد برای برقراری هماهنگی‌های منطقه‌ای «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» را تشکیل دهند. به گزارش «ایرنا» او همچنین تاکید کرد: «باید درک کنیم در جهانی که شمار بازیگران امنیتی افزایش یافته و بازیگران غیردولتی، جایگاه قابل ملاحظه و البته عمدتا منفی در صحنه امنیت جهانی کسب کرده‌اند، هیچ قدرتی به تنهایی نمی‌تواند با چالش‌های جهانی یا منطقه‌ای برخورد کند.» از سوی دیگر عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در واکنش به سخنان ظریف مدعی شد که پیشنهاد وزیر خارجه ایران برای گفت‌وگوی کشورهای منطقه فقط در حد حرف است و نمی‌توان آن را جدی گرفت.

به گفته وزیر امور خارجه ایران، کشورهای منطقه خلیج‌فارس باید وضعیت تفرقه و تنش کنونی را پشت‌سر بگذارند و در مسیر برقراری هماهنگی‌های منطقه‌ای واقع‌بینانه حرکت کنند. او افزود: «این امر را شاید بتوان با یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای براساس اصول مورد توافق کلی و هدف‌های مشترک آغاز کرد.» این در شرایطی است که اواخر بهمن ماه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در سفری منطقه‌ای به عمان و کویت رفت. بسیاری این سفر را در راستای کاهش تنش بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس ارزیابی کردند.