تداوم روند ضعیف بازار سهام

دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم جو ضعیفی بود. در بازار دیروز همانند روز شنبه معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که جو منفی ناشی از کمبود نقدینگی و نزدیکی پایان سال بر بازار حاکم بود، اما این جو منفی توام با بازگشایی نامناسب ماشین‌سازی اراک نتوانست مانع از ثبت رشد ۱۳واحدی شاخص کل شود. معامله‌گران دیروز تحت تاثیر رشد نمادهای ملی مس،مخابرات و کشتیرانی شاهد رشد شاخص بودند؛ این در حالی بود که نمادمعاملاتی شرکت‌های ماشین‌سازی اراک، سرمایه‌گذاری غدیر و مپنا مانع رشد بیشتر این متغیر شدند.در بازار دیروز در تحولات کلان رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها باید به نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار پایبند باشند و براین اساس امکان تحقق سود علی‌الحساب پرداختی به مشتری فراهم شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌‌الله‌ سیف که دیروز در جمع مدیران عامل بانک‌ها در بانک مرکزی سخن می‌گفت، با اشاره به نقش اساسی نظام بانکی در اقتصاد کشور و بانک‌محور بودن فعالیت‌های اقتصادی اظهار کرد: سهم گسترده بازار پول و بانک محور بودن اقتصاد، ایجاب می‌کند بانک‌ها در تخصیص بهینه تسهیلات، دقت لازم را داشته باشند و در اعطای آن به بنگاه‌های تولیدی به اصل بهره‌وری و توان بازپرداخت تسهیلات اعطایی توجه جدی داشته باشند. سیف حجم تسهیلات اعطایی در ۱۰ ماهه سال جاری را بالغ بر ۴۲۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته ۴/ ۴۳ درصد رشد داشته است. البته همه این مبلغ تسهیلات جدید نیست و بخشی از آن به تجدید تسهیلات قبلی و تقسیط مطالبات غیرجاری مربوط می‌شود.

در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ تحولات بلوک مدیریتی رفاه بدون خریدار باقی ماند تا این شرکت همچنان در پرتفوی بانک‌ها باقی بماند. انتظار می‌رود این بلوک مدیریتی در آینده مجددا عرضه شود. دیروز بلوک ۹درصدی سرمایه‌گذاری رنا نیز عرضه شد که از سوی کارکنان سایپا یا شرکت‌های زیرمجموعه دیگر سایپا خریداری شد. دیروز همچنین نماد ماشین‌سازی اراک بازگشایی شد که با افت ۱۷درصدی مواجه شد. در تحولات روز گذشته همچنین آخرین وضعیت مالی و عملیاتی شرکت به پرداخت ملت برای سرمایه‌گذاران تشریح شد. انتظار می‌رود این شرکت به زودی روی تابلو برود، هر‌چند که ارزش بالای این عرضه ۱۰درصدی یک مانع در تحقق این عرضه است و جا دارد این عرضه اولیه با درصد کمتری از سهام صورت گیرد. دیروز در جلسه معارفه به پرداخت ملت غلامرضا زال پور مدیرعامل گروه مالی ملت درباره زمان عرضه ۱۰ درصد سهام به پرداخت ملت گفت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت بورس، ارسال اطلاعات در کدال و اطلاعیه عرضه در حال تهیه است و این عرضه در هفته جاری (دوشنبه تا چهارشنبه) انجام خواهد شد. به گفته زال پور تنها ۱۰ درصد سهام عرضه اولیه می‌شود و سال آینده با تصمیم سهامدار عمده، واگذاری بلوکی در دستور کار قرار خواهد گرفت. در گروه نیروگاهی شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم در بورس درج نماد و آماده عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام در سال آینده شد.

این شرکت درحالی طبق مصوبه ۲۵ خرداد امسال هیات پذیرش بورس، مورد پذیرش قرار گرفته بود که از دیروز ۲۱ اسفند به‌عنوان پانصد و یازدهمین شرکت پذیرفته شده در بخش «تامین برق، گاز، بخار و آب گرم»، گروه و طبقه‌ «تولید، جمع‌آوری و توزیع برق» با کد «۴۰۱۰» و نماد «بجهرم» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج می‌شود. براساس این گزارش، سرمایه اسمی توسعه مولد نیروگاهی جهرم بیش از ۴۱۴/ ۲ میلیارد تومان بوده و در ترکیب سهامداری آن بانک سپه با بیش از ۷۱ درصد، سهامدار اصلی به‌شمار می‌رود. بانک تجارت و گروه مالی ملت نیز به ترتیب مالک ۸/ ۱۸ و ۶/ ۹ درصد سهام هستند. «بهجرم» که سال مالی ۳۰ آذر را به ۲۹ اسفند تغییر داده، ۲۲ ریال سود برای هر سهم سال مالی جاری و ۲۷ ریال برای سال مالی ۹۶ پیش‌بینی کرده است.

در گروه پالایشی شرکت نفت پارس پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ را با سرمایه ثبت شده یک هزار میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی شده اعلام کرد. شرکت نفت پارس نخستین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۶ را مبلغ ۸۲۳ ریال اعلام کرد که نسبت به سود هر سهم پیش‌بینی شده برای سال جاری معادل ۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.پیش‌بینی درآمد این شرکت در سال مالی ۹۶ در مقایسه با سال مالی جاری شامل افزایش ۲۲ درصدی فروش خالص و درآمد ارائه خدمات، افزایش ۶ درصدی سود ناخالص، افزایش ۴ درصدی سود عملیاتی و سود خالص است. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)در بورس به ۵۲۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۵۷۳میلیاردتومان بالغ شد.