جو بهاری در بازار سرمایه

محسن تارتار

تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی است که وضعیت اقتصادی و بازارهای مالی هر کشوری را برای دوره‌ای دستخوش تغییرات می‌کند و این تحولات با توجه به حواشی و دیدگاه‌های کاندیداهای مورد وثوق فعالان اقتصادی کشور متفاوت است. با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری بحث در خصوص نتایج آن و تاثیر احتمالی آن بر بازار سرمایه که از آن تحت عنوان رفتار انتخاباتی بازار سرمایه یاد می‌شود، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همواره بازار سرمایه نسبت به اتفاقات سیاسی از جمله رقابت‌های انتخاباتی حساسیت زیادی نشان داده است. از این‌رو، این رویداد سیاسی برای فعالان بازار سرمایه بسیار حائز اهمیت است. در خصوص نتایج انتخابات و تاثیر پیروزی هر طیف سیاسی بر بازار سرمایه اتفاق نظر وجود ندارد، اما انتظار اکثر فعالان بازار سرمایه این است که پیروزی طیف سیاسی که بیشتر به دنبال گفت‌وگو و حل مناقشات بین‌المللی و ارتباط بیشتر با دنیاست، تاثیر به مراتب بهتری روی بازار سرمایه خواهد گذاشت.

براساس تجربیات گذشته، سال آخر ریاست‌جمهوری خصوصا اگر دوره اول ریاست‌جمهوری باشد، بسیار مهم است، زیرا در این سال که به‌عنوان سال قبل از انتخابات است و آن را می‌توان سال سررسید اثرگذاری سیاست‌های اقتصادی دولت نیز دانست انتظار بر این است که دولت سیاست‌های توسعه‌ای و انبساطی اتخاذ کند تا ضمن تحریک و رونق اقتصادی ولو به‌صورت موقت، باعث جلب رضایت عمومی و اخذ آرا برای دوره بعدی نیز شود. از بازار سرمایه به‌عنوان دماسنج اقتصاد یاد می‌شود بنابراین منطقی است که دولت‌ها برای نشان دادن عملکرد خود به‌خصوص سال قبل از انتخابات به حمایت از این بازار بپردازند، زیرا می‌توان این بازار را به‌عنوان معیار مناسبی برای نمره دادن به عملکرد اقتصادی یک دولت دانست. براساس تجربیات سنوات گذشته، انتظار بر این است که بازدهی بازار سهام نسبت به میانگین رشد سال‌های قبل، عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. چرا که دولت موفق در بازار سرمایه، نسبت به سایر رقبا شانس بالاتری برای پیروز شدن در انتخابات کشور دارا است. همچنین با توجه به اینکه بر اساس آمار و ارقام رسمی و غیررسمی، دولت در کنترل و مهار تورم موفق بوده است، مهم‌ترین مساله و مشکل پیش‌روی دولت که انتقادات زیادی را متوجه دولت ساخته بحث رکود اقتصادی است. بنابراین قابل پیش‌بینی و منطقی است که دولت برای حل این مشکل و خروج اقتصاد از رکود در زمان باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری با اتخاذ سیاست‌های انبساطی و حمایت از بازار سرمایه، تحریک و رونق اقتصادی را دنبال کند.

با توجه به موارد ذکر شده پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه روزهای خوشی را تا انتخابات ریاست‌جمهوری سپری کند. همین چند روز گذشته از سال جدید نیز، این رونق را به خوبی نمایان کرد. اگرچه هنوز حجم معاملات با اندازه مطلوب خود فاصله زیادی دارد، اما روند رو به رشد حجم معاملات به همراه اقبال حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار باعث رونق بازار سرمایه شده است و به نوعی جو بهاری بر بازار سرمایه حاکم شده و انتظار رونق در بازار سرمایه تا انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد. البته این نکته نیز شایان ذکر است که برای رشد مداوم شاخص باید به زیرساخت‌های کشور توجه کرد و با انجام اقدامات زیرساختی و همچنین انجام اقدامات مناسب در بدنه اقتصادی دولت، فضا را به‌گونه‌ای تغییر داد که با ایجاد ثبات در کشور و کاهش ریسک سیاسی و اقتصادی، شرایط برای رشد اقتصادی و به تبع آن توسعه اقتصادی فراهم شود و تنها از این طریق می‌توان شرایط را برای رشد پایدار شاخص بورس فراهم کرد.