دنیای اقتصاد: بعد از گذشت حدود یک سال از انتشار خبر تعطیلی کارخانه تولید لوازم خانگی ارج با بیش از ۸ دهه فعالیت روز گذشته عباس هاشمی، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از احتمال واگذاری این کارخانه ظرف یک ماه آینده به یک سرمایه‌گذار ایرانی خبر داد.

واگذاری سهام کارخانه ارج به دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی از جمله دلایلی است که مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت افول کارخانه ارج را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند با بازگشت این کارخانه به دست بخش خصوصی شاهد بازگشت ارج خواهیم بود. در این خصوص هاشمی به «ایسنا» می‌گوید: از زمانی که این کارخانه در اختیار دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی قرار گرفت و مالکیت آن از بخش خصوصی گرفته شد، رو به افول حرکت کرد و گامی در راستای نوسازی و به روزسانی از سوی مالکان جدید صورت نگرفت که این امر تعطیلی این کارخانه را به همراه داشت. روند طی شده در حالی است که به گفته هاشمی با چاره‌اندیشی‌های صورت گرفته شاهد تغییر و تحول اساسی درخصوص این کارخانه خواهیم بود.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بانک ملی دولتی است و برای واگذاری کارخانه ارج باید مراحل قانونی طی شود، گفت: قیمت پایه کارشناسی مشخص شده و سرمایه‌گذار نیز راضی شده است که قیمت پایه کارشناسی را بپذیرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز یک گروه تولیدی بسیار قوی در کنار این سرمایه‌گذار قرار می‌دهد تا راه‌اندازی این کارخانه به‌صورت مشترک مدنظر قرار گیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه در ارتباط با واگذاری کارخانه ارج حداقل ۷ جلسه با سهامداران داشته و برای نوسازی و بازسازی اساسی این کارخانه حداقل نیاز به ۵۰ میلیون دلار جذب سرمایه است؛ می‌گوید: برای واگذاری کارخانه ارج باید مراحل قانونی طی شود،قیمت پایه کارشناسی مشخص شده و سرمایه‌گذار نیز راضی شده است که قیمت پایه کارشناسی را بپذیرد.سرمایه‌گذار این کارخانه صددرصد ایرانی خواهد بود و وزارتخانه یک گروه تولیدی مناسب را در کنار کار قرار می‌دهد. علاوه بر این تکنولوژی و قالب از سوی سرمایه‌گذار و از طرف برندهای جهانی پیشرفته اروپایی خریداری می‌شود و قرارداد مستمری مربوط به انتقال تکنولوژی، تحقیقات، آموزش و قالب به امضا خواهد رسید.

وی افزود: سرمایه‌گذار کارخانه معتقد است که با توجه به وضعیت فعلی ارج باید کار را از صفر آغاز کند و تجهیزات و قالب فعلی به روز نیست و تنها یک زمین و سالن از کارخانه ارج به جا مانده است. در آخرین مجمع عمومی عادی سالانه که برای شرکت ارج در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ یعنی دو سال پیش برگزار شد فروش ۳۷ هزار متر از زمین‌های این شرکت برای پرداخت مطالبات سهامداران و سایر بستانکاران تصویب شد، این مصوبه درحالی در مجمع عمومی سال ۹۴ به تصویب رسید که چند ماه بعد خبر تعطیلی این کارخانه منتشر شد، خبری که البته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی ( از سهامداران اصلی این کارخانه) آن را تکذیب کرد و گفت: ارج تعطیل نمی‌شود و به فروش می‌رسد، هفت شرکت داخلی و خارجی متقاضی خرید این کارخانه هستند که بعد از بررسی نهایی، واگذاری انجام خواهد شد. واگذاری که حالا مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تحقق آن را ظرف یک ماه آینده اعلام کرده است؛ موضوعی که می‌توان آن را به بازگشت ارج به روزهای پر رونق تعبیر کرد.