دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران روز گذشته با رشد ۴/ ۱ واحدی همراه شد. بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت شیراز، توکاریل و فولاد هرمزگان جنوب به دوش کشیدند. در مقابل اما معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت لاوان و تولید برق عسلویه مپنا مانع رشد بیشتر این نماگر شد. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با افزایش ۱۴/ ۰ درصدی نسبت به یکشنبه در سطح ۳/ ۹۲۸ واحدی قرار گرفت. با این رشد بازدهی آیفکس از ابتدای سال تاکنون از ۶ درصد فراتر رفت.

روز گذشته با گشایش بازارهای جهانی شاهد افزایش قیمت نفت بودیم و هر بشکه نفت خام آمریکا با خوش‌بینی نسبت به توافق احتمالی تولید‌کنندگان بزرگ نفتی جهان در نشست ۲۵ مه ‌بر سر تمدید کاهش تولید به مدت ۹ ماه (تا پایان سه ماهه اول ۲۰۱۸ میلادی) و احتمال تعمیق کاهش تولیدات به قیمت ۷۵/ ۵۰ دلار مورد معامله قرار گرفت. نفت برنت نیز با رشد حدود یک درصدی ۰۵/ ۵۴ دلار قیمت خورد. این موضوع اما همچون روزهای اخیر اقبال سهامداران به گروه پالایشی‌ها را در پی نداشت. از ۴ نماد فرابورسی فعال در این گروه تنها «شراز» توانست معاملات روزانه خود را با رشد قیمت به پایان رساند. به نظر می‌رسد با توجه به رشد‌های پرشتاب قیمت نمادهای پالایشی و شناسایی سود از سود معامله‌گران فضای کلی معاملات این گروه به حالت عادی بازگشته است. «شراز» نیز با حمایت حقوقی‌ها توانست خلاف جهت دیگر نمادهای همگروه خود حرکت کند (روز گذشته نماد شرکت پالایش نفت شیراز شاهد تغییر مالکیت ۱۰۴ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود).

از دیگر تحولات بازارهای جهانی در روز گذشته می‌توان به افزایش قیمت فولاد اشاره کرد. بر این اساس دیروز شاخص قیمت میلگرد بورس شانگهای رشد ۶ درصدی را تجربه کرد و قیمت سنگ آهن دالیان چین نیز با افزایش ۵ درصدی همراه شد. فلزات اساسی نیز به دنبال عملکرد بسیار مطلوب روز جمعه همچنان از رشد تقاضا و قیمت برخوردارند. روی که در روز جمعه ۴ درصد افزایش قیمت داشت، با بازگشایی بازارهای جهانی دیروز نیز ۳/ ۰ درصد رشد کرد. رشد ۴/ ۰ درصدی سرب در کنار ثبات قیمت آلومینیوم نیز از دیگر تحولات روز گذشته در بازارهای جهانی بود. مس اما کاهش ۸ دلاری را تجربه کرد. در مجموع وضعیت نسبتا مناسب کالایی‌ها در بازارهای جهانی فضای کلی معاملات نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی و استخراج زغال سنگ را مثبت کرد. بر این اساس دیروز ۵ نماد فعال در گروه فلزات اساسی و تک نماد گروه زغال سنگ معاملات روزانه خود را با رشد قیمت به پایان رساندند.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز دوشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت افزون بر۵۷۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس بیشترین حمایت بازیگران حقوقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از ۹۹۷ هزار سهمی «زاگرس» به ارزش ۸/ ۱ میلیارد تومان از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی دارد. پس از آن «کپرور» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی به ارزش ۲۶۱ میلیون تومان بود. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقیقی‌ها بود. بر این اساس دیروز ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار سهم «فولای» به ارزش ۲/ ۱ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد.

فرابورس از دریچه آمار

فرابورس روز گذشته شاهد افزایش قابل توجه حجم و ارزش معاملات بود. بر این اساس در معاملات روز دو‌شنبه در مجموع یک میلیارد و ۶۹۸ میلیون ورقه بهادار در ۲۷ هزار و ۹۷۹ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۳۰۸ میلیارد تومان دست به دست شد. نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان و آتیه داده پرداز عنوان پربیننده‌ترین نماد این روز فرابورس را به خود اختصاص دادند. در بازار مثبت دیروز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نماد معاملاتی کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، صنایع فولاد آلیاژی یزد و پاکدیس قرار گرفت. در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان کار، بیمه سامان، شیر پاستوریزه پگاه گلستان و سرمایه‌گذاری مسکن الوند بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز دیروز بیش از ۵ میلیون ورقه به ارزش حدود ۳/ ۶ میلیارد تومان دست‌به‌دست شد. در این میان «اعتماد» با دادوستد حدود ۳/ ۳ میلیون ورقه به ارزش افزون بر ۳/ ۵ میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش مبادلات را به خود اختصاص داد.

سبز‌پوشی دسته‌جمعی «اخزا»‌ها

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از ۲۸۵ هزار ورقه به ارزش حدود ۲۷ میلیارد تومان در ۵۶۲ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. این بازار روز گذشته شاهد معامله ۱۸۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۷۰ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۱۷ میلیارد تومان بود تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۱ تا ۹۶ هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بیشترین رشد قیمت در این روز نیز به مرحله دهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۱۰» اختصاص پیدا کرد. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش متوسط نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز یکشنبه دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افت ۲/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز یکشنبه، ۹۴/ ۲۳ درصد شد. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته رشد ۴۳/ ۰ واحد درصدی و در مقایسه با میانگین ماه گذشته افزایش ۴/ ۰ واحد درصدی را تجربه کرده است.

افزایش هزینه دریافت تسهیلات مسکن

همچنین فرابورس دوشنبه، شاهد معامله حدود ۵۱ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر ۸/ ۳ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها همچنان به نوسان در بازه ۷۱ تا ۷۶ هزار تومان ادامه می‌دهند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت ۱/ ۰ درصدی (نسبت به روز یکشنبه) مواجه شد و به ۷۴ هزار و ۷۲۷ تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق با افت ۳/ ۱ درصدی به «تسه۹۶۰۲» رسید و در مقابل سررسید اسفند ۹۳ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق در ۷/ ۲۱ درصد باقی ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۵ میلیون و ۵۵ هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.