دنیای اقتصاد: سخنگوی دولت ازنظارت هیاتی متشکل از سه قوه بر اجرای قراردادهای نفتی خبرداد و گفت: اگر کسی مدرکی مبنی بر اقدام خلاف قانون در این قراردادها دارد، آن را به قوه‌قضائیه ارائه کند. به گزارش «ایسنا» محمدباقر نوبخت روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش در واکنش به بازداشت حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهوری نیز با بیان اینکه نظر رئیس‌جمهوری همواره این بوده که همه افراد باید به قانون پایبند باشند، گفت: از قوه‌قضائیه انتظار قضاوت عادلانه داریم.

البته اینکه قوه‌قضائیه مستقل است و برادر رئیس‌جمهوری را احضار و به زندان می‌برد، موجب قوت ما است که اگر برای برادر رئیس قوه‌قضائیه و مقننه هم موارد مشابهی باشد قوه‌قضائیه مستقل، همین‌گونه که برای برادر رئیس‌جمهوری اقدام کرد با آنها هم همان‌گونه رفتار می‌کند. این موجب مباهات ما است که عدالت برای همه یکسان اجرا شود. نوبخت درمورد چینش کابینه نیز گفت: رئیس‌جمهوری دنبال وزرای توانمند است و در این مسیر هیچ مضایقه‌ای نمی‌کند. او درادامه تاکید کرد: شاخص اعتدال یکی از شاخصه‌هایی است که رئیس‌جمهوری براساس آن تصمیم‌گیری می‌کند. وی به جریان اصولگرا هم اعتماد می‌کند و اگر افرادی از این جناح با دولت همفکر و همراه باشد، چرا از آنها استفاده نشود؟ البته روحانی هنوز جمع‌بندی نهایی نکرده است که برخی جریان‌ها گلایه می‌کنند. تعامل با فراکسیون امید هم برای تعیین وزرا وجود دارد و آنها باید به وزرا در مجلس رای دهند. نوبخت با تاکید بر اینکه هیچ جنبه فشاری از سوی این فراکسیون بر دولت وجود ندارد، افزود: رئیس‌جمهوری همه حرف‌ها را می‌شنود و بهترین‌ها را انتخاب می‌کند. روحانی بسیار مقاوم است و هیچ فشاری بر رئیس‌جمهوری موثر نخواهد بود. نوبخت همچنین اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم این لیست کامل نشده است و هر زمان کامل شود اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، نوبخت گفت: کسانی از همین وزرا که آقای رئیس‌جمهوری موفق تشخیص دهد، دوباره از آنها دعوت می‌شود. برخی هم ممکن است تغییر جایگاه داشته باشند. برخی وزرا نیز ممکن است به هر دلیلی آمادگی نداشته باشند، از بیرون هم آقای روحانی روی برخی افراد برای حضور در کابینه نظر دارد. به گزارش «ایسنا» نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا بازداشت حسین فریدون تاثیری بر تصمیم روحانی در چینش کابینه دارد، افزود: این مواردی که شما اشاره کردید، تاثیری بر اراده روحانی ندارد و رئیس‌جمهوری با این اقدامات از مسیر اعتدال خارج نمی‌شود. وی در مورد استفاده از زنان و جوانان در کابینه هم گفت: ملاک رئیس‌جمهوری جنسیتی نیست، بلکه ملاک شایستگی است. دولت به استفاده از جوانان اعتقاد دارد اما معتقد است از جوانان باید در جای خود استفاده شود.

نظارت هیات 7 نفره برقراردادهای نفتی

اما نوبخت نشست خبری خود را با توضیح در مورد قرارداد توتال آغاز کرد و تلاش کردتا یک‌بار دیگر به انتقادهایی که ازسوی برخی به این قرارداد بزرگ نفتی وارد می‌شود، پاسخ دهد. اوتاکید کرد: طبق قانون مرجع رسیدگی به قراردادهای نفتی شورای اقتصاد است که از هر سه قوه نمایندگانی حضور دارند و هیچ قراردادی بدون نظارت این هیات‌عالی به تصویب نمی‌رسد. به گزارش خبرگزاری مهر، نوبخت بااشاره به این هیات هفت نفره که متشکل از وزیر نفت، وزیر اقتصاد، رئیس بانک‌مرکزی، روسای کمیسیون‌های انرژی و برنامه و بودجه و همچنین دادستان برای نظارت برقراردادهای نفتی است و بر این قرارداد نظارت دارند، گفت: این هیات عالی از دو هفته پیش شروع به کار کرده و اصل این قرارداد در اختیار اعضای این هیات و کارشناسان آن قرار گرفته است. وی گفت: یک نسخه از این قرارداد به رئیس‌مجلس و دادستان کل کشور ارسال شده و آنها نظرات خود را طی یک بیانیه اعلام خواهند کرد.

به گزارش «ایرنا» نوبخت درادامه گفت: ضمن احترام به کسانی که دلسوزانه نسبت به منافع ملی نظر می‌دهند، به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی که همه در راستای تعهد قانونی و احترام به مردم نظر می‌دهند و دولت باید بشنود وپاسخ دهد، ولی روش برخورد با این موضوع طرح سه فوریتی نیست. وی ادامه داد: طرح موضوع محرمانگی و رازداری نیز بحث دیگری است که قرار شده است در این زمینه شورای‌عالی امنیت ملی و هیات عالی نظارت به این موضوع رسیدگی کنند. بنابراین همه ارکان نظام و نظارتی و قوه قضائیه بالای سر این قرارداد حضور دارند.

ماجرای بازداشت فریدون

نوبخت در بخش دیگری از این نشست درباره بازداشت حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهوری هم توضیحاتی ارائه کرد.به گزارش «ایسنا» او گفت: از ماه‌ها قبل و حتی سال قبل این بحث‌ها مطرح بود که نظر رئیس‌جمهوری هم این بود که همه افراد در برابر قانون یکسان بوده و باید در مقابل قانون پاسخگو باشند. در همین راستا فریدون مرتب به مراجع قضایی می‌رفت و مرتب پاسخ می‌داد اما این‌بار قرار وثیقه گذاشتند و چون مبلغ آن بالا بود تهیه وثیقه زمان برد که به کمک برخی دوستان فریدون و سند خانه خودش این وثیقه تامین شد. من نمی‌خواهم درباره رقم وثیقه قضاوت کنم ولی او که فرار نمی‌کرد که این رقم در نظر گرفته شد. نوبخت در پاسخ به این پرسش که این وثیقه چگونه تامین شد، گفت: بالاخره فریدون دوستانی دارد. چون وثیقه‌ای به این مبلغ ندارد ما به قوه‌قضائیه احترام می‌گذاریم ولی معتقدیم برای تحقق مطالبات مردم نیازمند آرامش هستیم. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اگر یک ساعت هم فرد محترمی را به زندان ببرند، به حیثیت او خدشه وارد می‌شود، تاکید کرد: از قوه‌قضائیه انتظار قضاوت عادلانه داریم. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی برای فریدون افتاد که در بیمارستان بستری شد، اظهار کرد: اینکه فرد سالمی برود قوه‌قضائیه و بعد چنین وضعیت جسمی پیدا کند و پزشکش اظهار نگرانی کند، شاید من نباید جواب بدهم چون اطلاعی ندارم و باید ببینیم چه اتفاقی افتاده است. این را باید دیگران جواب دهند. انتظار داریم هیچ‌چیز که خارج از عدل و انصاف و رفتارهای غیرقانونی و فشارهای ویژه‌ به ایشان نیامده باشد. به‌عنوان عضوی از دولت با اعتمادی که به دستگاه قضا دارم، می‌دانم که هیچ‌چیز غیرقانونی پیش نمی‌آید. البته انتظار داریم این موارد جنبه سیاسی پیدا نکند تا قداست کار قضایی مخدوش نشده و ضابطین هم با نگرش غیرسیاسی باید به این موضوع نگاه کنند.

رویکرد دولت به اعطای تابعیت

او درباره رویکرد دولت نسبت به اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی که همسر خارجی دارند، خاطرنشان کرد: چنین بحثی در مجلس مطرح است که دولت هم به آن کمک می‌کند. نوبخت در مورد مخالفت برخی کمیسیون‌های مجلس با لایحه تفکیک سه وزارتخانه اظهار کرد: جمع‌بندی ما این است که اگر این تفکیک انجام شود، کارآمدی افزایش می‌یابد، بنابراین تلاش ما بر ایجاد این تفکیک است.

سخنگوی دولت همچنین درمورد سرنوشت افراد متعرض به رئیس‌جمهوری در روز قدس گفت: اطلاع دارم این افراد شناسایی شده‌اند اماباید منتظر باشیم اقدام قاطع وقانونی نسبت به این افراد متخلف انجام شود و در این مورد نباید شاهد اطاله دادرسی باشیم. نوبخت همچنین در مورد لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری برای رفع موضوع حقوق‌های نجومی گفت: این لایحه در دولت تصویب و به مجلس ارسال شده است. با این وجود دولت سقف پرداخت‌ها برای مدیران سیاسی و غیرسیاسی را رعایت کرده و خودخواسته براساس انضباط بخشی به دریافت‌ها و پرداخت‌ها عمل می‌کند.