محورهای میثاق‌نامه نامزدهای شهرداری تهران در جلسه روز گذشته منتخبان شورای شهر پنجم به بحث و بررسی گذاشته شد. براساس آخرین تصمیمات اخذ شده از سوی ۲۱ منتخب پارلمان محلی پایتخت در دوره پنجم، در اولین مصوبه دیروز این شورا عنوان این میثاق‌نامه به «سوگندنامه» تغییر یافت.

به گزارش «دنیای اقتصاد» منتخبان شورای پنجم پایتخت در جریان تنظیم و اجرای فرآیند انتخاب شهردار تهران، تدوین یک میثاق‌نامه را برای نامزدهای راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی انتخاب شهردار در دستور کار خود قرار دادند.محتوای این میثاق‌نامه بر خلاف آنچه در ابتدا تصور می‌شد که شورای شهر پنجم بنا دارد انتخاب تمامی معاونان و مدیران سیستم شهرداری تهران را در اختیار خود بگیرد، شامل مواردی در زمینه هماهنگی و تحقق هدف نظارت‌پذیری شهرداری تهران در دوره جدید است. به تعبیر دیگر شورای شهر تهران در دوره جدید با تدارک این میثاق‌نامه که حالا عنوان آن به سوگند‌نامه تغییر پیدا کرده‌ است، بنا دارد که تیم مدیریت شهرداری تهران شامل شهردار و مدیران وی در تمامی رده‌ها، رویکردهای شورا در عمل کردن به برنامه‌ها، مصوبات و اولویت‌ها را مدنظر قرار دهد. از این رو پنج نامزد فعلی شهرداری تهران فقط با پذیرش این میثاق‌نامه به مرحله بعدی انتخاب شهردار تهران وارد خواهند شد. در عین حال در جریان جلسه روز گذشته منتخبان شورای شهر کلیات دیگری از سو‌گندنامه مورد بحث و بررسی از سوی اعضا قرار گرفت. به گفته حسن خلیل‌آبادی یکی از منتخبان شورای شهر تهران در این جلسه با توافق اعضا مقرر شد عنوان میثاق نامه به «سوگندنامه» تبدیل شود و شهردار منتخب تهران همانند رئیس‌جمهوری مراسم تحلیف را به جا آورد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در حال حاضر نامزدهای مرحله نیمه‌نهایی انتخاب شهردار تهران با کناره‌گیری حبیب‌الله بیطرف و محمد شریعتمداری از ۷ نفر به پنج نفر کاهش یافته است. محمدعلی نجفی، سیدحسین مرعشی، الهه کولایی، سید محمد افشانی و محسن مهرعلیزاده پنج نامزدی هستند که با کسب بیشترین رای به مرحله بعدی انتخاب شهردار تهران راه یافته‌اند. این نامزدها تا هفته سوم مرداد ماه مهلت دارند تا برنامه خود را برای کسب رای به منتخبان شورای پنجم ارائه دهند. در این میان شنیده‌ها حاکی از آن است که از میان این گزینه‌ها، محمدعلی نجفی محتمل‌ترین گزینه برای رسیدن به مرحله بعدی انتخابات است. نجفی از جمله گزینه‌هایی است که به دلیل پیگیری‌های متعدد اعضای شورای شهر برای پذیرش این سمت وارد عرصه انتخاب شهردار شده‌است و در مرحله نیمه‌نهایی تمامی ۲۱ عضو شورای شهر پنجم به وی رای داده‌اند. گفتنی است مقرر شده پنج نامزد نیمه‌نهایی انتخاب شهردار پایتخت در هفته سوم مردادماه طی دو جلسه برنامه‌های اولیه خود را به منتخبان شورای شهر پنجم ارائه دهند. هر نامزد برای ارائه برنامه خود ۲ ساعت زمان دارد و این جلسه به‌صورت علنی و با حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد.