چگونه عنوان شغلی را که شایسته آن هستید، بخواهید؟

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

شغل شما همه چیز شما نیست؛ اما مهم است. زمانی که یک شغل جدید به شما پیشنهاد می‌شود یا زمانی که در یک شغل حضور دارید، در مورد اینکه چه عنوانی شایسته شماست چگونه باید فکر کنید؟ چگونه تصمیم می‌گیرید که آیا این عنوان شغلی ارزش بحث کردن دارد یا خیر؟ اگر تصور نمی‌کنید که بتوانید افزایش حقوق داشته باشید، آیا باید برای تغییر در عنوان خود درخواست بدهید؟ در مورد روی دیگر سکه چطور: اگر رئیستان به شما یک ترفیع در عنوان‌ شغلی‌تان (بدون افزایش حقوق) پیشنهاد بدهد، باید چه پاسخی بدهید؟

آنچه کارشناسان می‌گویند

هنگام پذیرش یک موقعیت جدید یا تقلا برای یک ترفیع، اکثر افراد تمایل دارند تا تمرکز خود را بر مذاکره در مورد حقوق بگذارند. اما به گفته مارگارت نیل، استاد مدرسه کسب‌و‌کار استنفورد و نویسنده کتاب «بیشتر از آنچه می‌خواهید به‌دست آورید» عنوان شغلی شما باید بخشی از این معادله باشد. او می‌گوید: «این سیگنالی هم برای جهان بیرونی و هم همکاران شماست که سطح شما در سازمان چیست.» شما باید به‌عنوان المانی از «بسته جبران خدمات» (compensation package) دیده شوید که پایگاه و ارتباطات را ایجاد می‌کند و می‌تواند به شما کمک کند تا کارتان را بهتر انجام دهید.عنوان شما می‌تواند اثر بسزایی روی خشنودی و تعهد روزانه شما داشته باشد. این را دان کیبل، استاد مدرسه کسب‌و‌کار لندن می‌گوید. «عنوان شما شکلی است از خوداظهاری در محیط کار و یک ارائه نمادین از آنچه انجام می‌دهید و ارزشی که به ارمغان می‌آورید.» بنابراین چه شما در معرض یک نقش جدید باشید و چه یک عنوان جدید در شغل فعلی‌تان، در اینجا چندین ایده برای چگونگی برخورد با آنها ارائه شده است.

بازتاب دهید

مذاکره در مورد عنوان شغلی‌تان اندکی به بررسی افکار و انگیزه‌های خود بستگی دارد. چرا یک عنوان معین می‌خواهید؟ چرا فکر می‌کنید لایق آن هستید؟ اینها چیزهایی هستند که باید به آنها فکر کنید تا دریابید آیا اصلا باید این درخواست را مطرح کنید یا خیر. نیل می‌گوید: «اگر برای مدتی در شرکتتان حضور داشته‌اید، ممکن است دامنه مسوولیت‌های شما گسترش یافته باشد؛ اما عنوان شغلی شما همان باشد و نسبت به آنچه در حال حاضر انجام می‌دهید هنوز در سطحی پایین‌تر حقوق دریافت کنید.» در این مورد، بحث با رئیستان شاید توجیه‌پذیر باشد یا شاید به فرصت‌های جدید فکر می‌کنید و می‌خواهید خودتان را در موقعیت جدید قرار دهید، چون کارفرمایان آینده ممکن است از عنوان شما به عنوان شاخصی برای مقدار پولی که به‌دست می‌آورید، استفاده کنند.

وظایفتان را انجام دهید

قدم دوم شناسایی یک عنوان خاص است که دقیقا تخصص، مسوولیت‌ها و موقعیت شما را در سازمان شامل شود. از منابعی مانند لینکدین و گلاسدور استفاده کنید تا به عناوین همتایان در شرکت‌های متفاوت نگاهی بیندازید. کیبل می‌گوید: «توجه کنید که چه عنوان شغلی باعث می‌شود احساس ارزش و قدرتمندی کنید.به این فکر کنید که چرا شما موثر هستید.» به عنوان مثال، تصور کنید یک «تحلیلگر ارشد» در یک شرکت مشاوره بزرگ هستید؛ اما آنچه واقعا در آن مهارت دارید ارائه‌های بصری شامل دیتاهاست. در این مورد، ممکن است بخواهید «مدیریت ارتباط با مشتری» به عنوان شما افزوده شود؛ چرا که این حوزه‌ای است که در آن می‌درخشید. به گفته نیل در عین حال، باید در مورد آنچه در چارچوب شرکت و صنعت شما واقع‌بینانه است، فکر کنید. «در هر سازمانی یک سلسله‌مراتب وجود دارد. عنوان شغلی شما باید اطلاعاتی درمورد سطحی که در آن هستید به ما بدهد.» اگر در نظر دارید تا درخواست یک «عنوان آوانگارد» را بدهید، پیشنهاد نیل این است که «اطمینان یابید که یک معادل سنتی‌تر را دارید.»

به‌طور کلی فکر کنید

سپس باید اولویت‌بندی کنید. در مقایسه با حقوق و انعام، مسوولیت‌های شغلی و زمان فراغت و برنامه کاری، هنگام مذاکره در مورد بسته خودتان، تا چه حد باید به عنوان مطلوب‌تان اهمیت دهید؟ نیل می‌گوید: «من قویا مذاکرات تک موضوعی را رد می‌کنم.» «عنوان شما باید بخشی از یک بحث چند‌موضوعی باشد. بنابراین در مورد منابعی که برای انجام بهتر امور به آن نیاز دارید، فکر کنید.» چه در حال تغییر مشاغل هستید و چه برای سال‌ها در همان سازمان بوده‌اید از خودتان بپرسید: چه مزایایی از همه مهم‌تر است؟ اگر عنوان شغلی یکی از آنهاست، دست به‌کار شوید.

ابتدا گوش فرادهید

مهم‌ترین چیزی که می‌توانید انجام دهید تا برای مذاکره با مدیر فعلی یا آینده‌تان آماده شوید «گوش دادن» است. نیل می‌گوید: «طی مصاحبه‌های شغلی باید نسبت به آنچه افراد در مورد چالش‌های سازمان می‌گویند حساس باشید و اگر این چالش‌ها در داخل سازمان هستند، باید بدانید که چیستند.» تلاش کنید تا دریابید که مافوق‌های شما بیشتر در مورد چه چیزهایی نگرانند و چه چیزی واقعا آنها را نگران می‌کند، بنابراین می‌توانید موضوع خود را حول آن شکل دهید. نیل می‌گوید «افراد بیشتر تحت تاثیر کلمات و چشم‌اندازهای خود قرار می‌گیرند.» «بر چیزهای تمرکز نکنید که خواهان آن هستید؛ اما نشنیده‌اید که رئیستان آنها را بخواهد.»

استراتژی ترتیب دهید

زمانی که ارائه خود را آماده می‌کنید، یک سوال از خودتان بپرسید: چه چیزی باعث می‌شود تا این فرد «بله» بگوید؟ نیل می‌گوید «فکر کنید کدام یک از مشکلات رئیس من، موجب ترفیع من خواهد شد؟» اگر بر این موضوع واقف نیستید، پس برای گفت‌وگو نیز آمادگی ندارید. او می‌افزاید؛ «این کار به داشتن دلیلی برای ارائه تقاضای عنوان شغلی کمک می‌کند. شاید تنها یک قرارداد بزرگ جدید را امضا کرده‌اید، یک پروژه مهم انجام داده‌اید یا شغل دیگری به شما پیشنهاد شده است اما می‌خواهید در سازمان‌تان بمانید. باید ثابت کنید که یک عنوان جدید به شما کمک خواهد کرد تا شاید با ارائه‌شان یا اعتبار افزوده شما، در شغل‌تان کاراتر و موثرتر باشید. کیبل یادآور می‌شود که برخی عناوین شغلی (مخصوصا عناوین شخصی‌سازی‌شده) به شما کمک می‌کنند تا ارتباط خود را با مشتریان و همکاران خود شکل دهید. او می‌گوید؛ «آنها این فرصت را برای افراد دیگر ایجاد می‌کنند تا سوالاتی در مورد آنچه در یک مسیر منحصربه‌فرد و شخصی انجام می‌دهید، بپرسند.» «این مساله در ایجاد روابط قابل‌اعتماد و صادقانه بسیار ارزشمند است.»

با رئیس‌تان صحبت کنید

زمانی که وقت ارائه موضوع با رئیستان فرامی‌رسد، این شانسی است تا در مورد آنچه می‌توانید برای این شغل ایجاد کنید، صحبت کنید و در مورد اینکه چگونه مدیر استخدام موفقیت را در این نقش تعریف می‌کند، بیشتر بیاموزید. ممکن است بگویید «می‌بینم که عنوان شغل فعلی «تحلیلگر» است که یک مفهوم عمومی به شمار می‌رود. اگر بتوانید این عنوان را تغییر دهید، چه اسمی بهتر از همه این نقش را منعکس خواهد کرد؟ این سوال اغلب منجر به یک مکالمه خیلی خوب می‌شود. اگر در حال حاضر در سازمان هستید و عنوان جدیدی را دوست دارید، پیشنهاد کیبل این است که تحقیقی را به رئیس‌تان نشان دهید که حاکی از قدرت عناوین شغلی برای انرژی دادن به کارمندان و افزایش روحیه آنان است. برخی روسا انعطاف‌ناپذیر هستند و واکنشی منفی خواهند داشت اما برخی دیگر ممکن است این مساله را جذاب و به عنوان راهی برای اجازه دادن به کارمندان‌شان برای خوداظهاری بیشتر ببینند. هر کاری که انجام می‌دهید، یک آدم از خودراضی نباشید. با قدرت اما معتدل پیشنهادتان را مطرح کنید. پیشنهاد نیل برجسته کردن راه‌حل‌هایی است که برای رئیس‌تان فراهم می‌کنید و مهارت‌ها و توانایی‌هایی که برای پیشبرد سازمان استفاده می‌کنید.

قدردان باشید

اگر مدیرتان با عنوان مطلوب شما (یا برخی تفاسیر از آن) موافق است، واکنش اولیه شما باید یک کلمه باشد: «متشکرم». نیل معتقد است اگر ناامید هستید که این تغییر نام هیچ مزایای جدید دیگری به همراه ندارد، به یاد داشته باشید که این یک مذاکره مداوم و در حال پیشرفت است. بنابراین از این فرصت به بهترین نحو ممکن استفاده کنید و به او این حقیقت را نشان دهید که گرچه قدردان هستید اما این کافی نیست و شما به تلاش‌تان ادامه خواهید داد.

منبع: HBR