دنیای اقتصاد : دیروز شاخص کل فرابورس بدون هیچ تغییری نسبت به روز قبل در همان سطح ۷/ ۹۱۸ واحدی ایستاد. رصد معاملات روز گذشته فرابورس ایران نشان‌ می‌دهد که نمادهای معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت شیراز، تولید برق عسلویه مپنا و پتروشیمی مارون با بیشترین تاثیر مثبت، در مجموع ۷/ ۱ واحد در رشد این نماگر نقش داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، شرکت آهن و فولاد ارفع، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و آتیه ‌داده‌پرداز از نمادهایی بودند که در مجموع با ۶/ ۱واحد، بیشترین فشار بر این نماگر گذاشتند تا آیفکس همچون دیروز در همین سطح ثابت بماند. بازار اول و دوم فرابورس در روز سه‌شنبه با انتقال بیش از ۷۹ میلیون سهم به ارزش ۱۸ میلیارد تومان در ۱۱ هزار و ۵۷۳ نوبت معاملاتی به‌کار خود پایان داد.

روز سبز «شراز»

روز گذشته نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت به میزان ۱/ ۱ واحد از شاخص کل فرابورس حمایت کرد. معامله‌گران با دادوستد حدود ۵۶۰ هزار سهمی در ۲۲۷ نوبت معاملاتی توانستند ارزش معاملات این نماد را تا آخرین لحظه حدود ۸۶۰ میلیون تومان به ثبت رسانند. «شراز» دیروز با قیمت ۱۴۵۵ تومان در میدان معاملات قرار گرفت و با رشد ۴ درصدی در قیمت ۱۵۴۹ تومان به کار خود پایان داد.دیروز همچنین نمادهای معاملاتی شرکت‌های مبین‌وان کیش و سهامی ذوب‌آهن اصفهان و تولید برق عسلویه مپنا از نمادهای پربیننده در فرابورس ایران بودند. ارزش معاملات دیروز حدود ۱۰۴ میلیارد تومان بود. معامله‌گران در این روز در ۲۳ هزار و ۶۹۵ نوبت معاملاتی حدود ۱۸۵ میلیون سهم را در این بازار دادوستد کردند.بیشترین افزایش قیمت دیروز به نمادهای معاملاتی شرکت‌های مبین وان کیش، افرانت، کشتیرانی دریای خزر و پالایش نفت شیراز تعلق گرفت. روز گذشته، همچنین نمادهای معاملاتی شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان کار، ریل‌پرداز سیر، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و آتیه داده‌پرداز با بیشترین کاهش قیمت روبه‌رو شدند.

رفت‌ و برگشت‌های دیروز فرابورس

روز گذشته فرابورس شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان بود. این نماد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد در روز سه‌شنبه به گردونه معاملات بازگشت. دیروز همچنین روز بازگشایی نماد معاملاتی شرکت جوش و اکسیژن ایران، شیرین دارو، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر و تولیدی پلاستیک شاهین بود.

رصد فعالیت معامله‌گران

فرابورس ایران روز سه‌شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود ۲ میلیارد تومانی به‌نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ پالایش نفت شیراز بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از ۵۵۰ هزار سهم «شراز» به ارزش ۶۸ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «چکاپا» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۵۴‌میلیون تومان بود. در آن سوی بازار، نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۱۰ میلیون سهم «ذوب» به ارزش ۸۲۴ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از «ذوب»، حدود یک میلیون سهم «ارفع» به ارزش ۳۴۷ میلیون تومان به سبد حقوقی‌ها منتقل شد.

نیم‌نگاهی به «اخزا»ها و «تسه»ها

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود ۵۸۴ هزار ورقه به ارزش بیش از ۵۸ میلیارد تومان در ۴۶۸ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. رصد معاملات در این بازار گویای این بود که بیشترین ارزش معاملات از آنِ اوراق اجاره چادرملو بود. همچنین در این روز شاهد معامله بیش از ۱۱۵ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۴۵ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۱میلیارد تومان بودیم. دیروز «اخزا»ها در محدوده قیمتی ۹۶ تا ۹۹ هزار تومان در نوسان بودند. بیشترین رشد قیمت در این روز به مرحله نهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۹» اختصاص پیدا کرد.روز گذشته در بازار تسهیلات مسکن فرابورس، شاهد جابه‌جایی‌ حدود ۹۸ هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودیم. این میزان معامله در بازار دیروز تسهیلات مسکن در ۳ هزار و ۳۸۷ نوبت معاملاتی رقم خورد. بیشترین ارزش معاملات این بازار به نماد معاملاتی «تسه۹۶۰۲» تعلق گرفت که ارزشی حدود ۴ میلیارد تومان را ثبت کرد و بیشترین درصد تغییر قیمت نیز به همین نماد اختصاص یافت. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها تا سطح ۸۰ هزار تومانی، روز گذشته شاهد بازگشت اندک قیمت اوراق تسهیلات مسکن از این سطح بودیم.با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام از طریق اوراق در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. با وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن در تابستان، اما همچنان شاهد کند شدن تقاضای اوراق نسبت به تابستان سال گذشته هستیم. به نظر می‌رسد تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله تامین مالی تقاضای «خانه‌اولی»ها از صندوق یکم بانک مسکن مانعی بر سر راه رشد قابل توجه «تسه»ها است.

برآیند صفر آیفکس