دنیای اقتصاد: روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم چاپ لندن، در یک گزارش تحلیلی به تشریح مواضع واشنگتن و پایتخت‌های عربی در قبال بحران قطر و احتمال وقوع یک جنگ نظامی در منطقه و درگیر شدن ترکیه و ایران در آن پرداخت و نوشت: «گزارش بلومبرگ آمریکا در مورد اینکه پیش از دخالت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، عربستان سعودی و هم‌پیمانانش برای یک حمله نظامی به دولت قطر برنامه‌ریزی می‌کردند، برای ما غیرمنتظره نبود؛ همچنان‌که رد این گزارش از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا نیز مساله عجیبی نیست؛ چرا که به عقیده ما رد این ماجرا توسط ترامپ با این هدف صورت گرفته است که گزینه جنگ برای ماه‌های آینده به تاخیر بیفتد؛ به‌ویژه پس از آنکه دشمنی قطر با دولت‌های تحریم‌کننده‌اش به نقطه بی‌بازگشتی رسیده است.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، برخی تحلیلگران سعودی نیز با شتاب، به تبعیت از ترامپ بر مخالفت او با جنگ تاکید کرده و نوشتند دولت‌های ائتلاف نقشه‌ای برای دخالت نظامی در بحران قطر ندارند و استراتژی‌شان در این باره تنها در تضعیف و گوشه‌نشینی قطر برای عقب‌نشینی از سیاست‌هایش خلاصه می‌شود.

اما به عقیده ما ترامپ همواره از موافقان دخالت نظامی علیه قطر بوده و هست؛ همانطور که در سخنرانی‌های مختلفش با بیان اینکه قطر حامی مالی تروریسم است، چراغ سبز را در این باره نشان داده است. علت ممانعت ظاهری ترامپ از حمله به قطر در واقع مخالفت اعضای دولت وی با این‌گونه گرایش است؛ مساله‌ای که وزیر خارجه آمریکا، رکس تیلرسون صراحتا از آن صحبت می‌کند و در یکی از سفرهایش به دوحه توافقی را در راستای مبارزه با تروریسم امضا کرد.

علاوه بر این، ایالات‌متحده نگران آن است که دخالت نظامی در مورد قطر در نهایت منجر به بروز جنگی منطقه‌ای شود که نتیجه‌اش به نفع ایران باشد.

از سوی دیگر، حکومت قطر خطر احتمال دخالت نظامی را احساس کرده و به‌دنبال آن یک توافق دفاعی مشترک با ترکیه به امضا رسانده است که بر مبنای آن ۱۰ هزار سرباز ترکیه‌ای در پایگاهی که در نزدیکی مرز قطر با سعودی‌ها قرار دارد، مستقر می‌شوند. گذشته از این، دوحه برای بهبود هر چه بیشتر روابطش با تهران تلاش می‌کند.

سخنان ترامپ در سازمان ملل در مورد ایران، اتهاماتی که در مورد حمایت از تروریسم به این دولت نسبت داد و نیز تهدید برای کناره‌گیری از توافق هسته‌ای که در ادامه با بازگشت تحریم‌ها همراه است، همگی حکایت از آن دارد که رئیس‌جمهوری آمریکا قصد تشکیل یک ائتلاف نظامی و سیاسی علیه ایران را دارد که اعضای اصلی آن دولت‌های عربی هستند که قطر را تحریم کرده‌اند.

عربستان سعودی و هم‌پیمانانش یک امیر قطری را برای جانشینی امیر فعلی تحریک کرده و عملا برای ایجاد یک فضای مخالفت داخلی در حکومت قطر تلاش می‌کنند؛ همین مساله روابط قطر و عربستان را به مرحله خطرناکی رسانده است. احتمال دخالت نظامی در قطر روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و به عقیده رای‌الیوم ممکن است این دخالت به‌عنوان طعمه‌ای برای وارد کردن ایران و حتی ترکیه به یک جنگ منطقه‌ای باشد.

دو ماه آینده ماه‌هایی سرنوشت‌ساز برای بحران خلیج‌فارس هستند و طی این مدت بسیاری از مسائل پیچیده منطقه مشخص می‌شوند. مهم‌ترین اتفاق در دو ماه آینده روشن شدن سرنوشت نشست سالانه کشورهای خلیج‌فارس است که در کویت برگزار می‌شود و همین نشست تکلیف شورای همکاری‌های خلیج‌فارس را نیز معلوم می‌کند.