مدیرکل چاپ و توزیع کتب درسی آموزش و پرورش ضمن اعلام چاپ ۸۷۳ عنوان کتاب درسی با شمارگان ۱۶۰میلیون جلد گفت: کتاب‌های درسی مقاطع راهنمایی و متوسطه سال تحصیلی ۸۵ ــ ۸۶ دانش‌آموزان از اول شهریورماه در سراسر کشور و از ۱۵ شهریورماه سال‌جاری در تهران و شهرستان‌های استان تهران توزیع می‌شود. به گزارش «ایسنا» سید احمد حسینی با اشاره به این که کتاب‌های درسی بر اساس آمارهایی که از سوی استان‌ها در اختیار قرار گرفته، تولید شده است، اظهار کرد: مجموع نرخ کتب درسی تمامی پایه‌ها به علت افزایش تعداد کتاب‌ها در بعضی پایه‌ها، انجام کارهای گرافیکی در بعضی کتب درسی، تغییرات قطع کتاب‌ها و .... نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش یافته است. وی با بیان این که کتاب‌های مقاطع ابتدایی، پیش‌دانشگاهی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش از طریق واحد آموزشی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، افزود: تمامی کتب این دوره‌ها از هم اکنون در اختیار مناطق آموزش و پرورش قرار گرفته و این مناطق اجازه دارند از تاریخ ۱۰ شهریورماه سال‌جاری کتاب‌ها را به مدارس تحویل دهند.

حسینی با تاکید بر این نکته که کلیه کتابفروشی‌های سراسر کشور از ۵مهرماه سال‌جاری اجازه خواهند داشت کتاب‌های درسی را به صورت تکفروشی در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند، تصریح کرد: کلیه کتاب‌های درسی توسط ۴هزار و ۱۰۰ کتابفروشی در شهرستان‌ها و ۱۲۰۰ کتابفروشی در سطح استان تهران توزیع شده و در طول سال تحصیلی نیز کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در فروشگاه‌های شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران موجود است و فروشگاه‌ها و مسوولان توزیع کتب درسی موظفند نرخ کتب درسی را در معرض دید اولیاء و دانش‌آموزان به نحوی قرار دهند که قیمت آنها به وضوح دیده شود.

مدیرکل چاپ و توزیع کتب درسی، تاکید کرد: قیمت کتاب‌های درسی همان نرخ پشت کتاب‌ها بوده و کتابفروشی‌ها به هیچ وجه حق ندارند لوازم‌التحریر را همراه کتب درسی به اجبار به دانش‌آموزان بفروشند.

بر اساس این گزارش نرخ کلیه کتب درسی پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی جدید ۱۵۰۰تومان ، پایه دوم ۲۲۰۰تومان ، پایه سوم ۲۹۰۰ تومان ، پایه چهارم ۲۴۰۰ تومان و نرخ کلیه کتب پایه پنجم ابتدایی ۲۵۰۰ تومان است.

همچنین نرخ ۱۲ جلد کتاب درسی دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی ۳۳۶۰تومان، ۱۲ جلد کتاب پایه دوم راهنمایی ۳۲۵۰تومان، ۱۳ جلد کتاب پایه سوم پسران ۳۵۲۰تومان و نرخ ۱۲ جلد کتاب درسی دانش‌آموزان دختر پایه سوم راهنمایی ۳۳۱۰تومان تعیین شده است.

دانش‌آموزان سال اول دبیرستان نیز باید برای ۱۱ جلد کتاب درسی خود ۲۹۵۰تومان، سال دوم تجربی برای ۱۳ جلد کتاب ۴۴۳۰تومان، سال دوم ریاضی برای ۱۳ جلد ۴۳۱۰تومان، سال دوم انسانی باید برای ۱۳ جلد ۴۹۷۰تومان، سال سوم تجربی برای ۱۲ جلد کتاب درسی ۳۸۰۰تومان، سال سوم ریاضی برای ۱۳ جلد کتاب ۴۲۱۰تومان و دانش‌آموزان سال سوم انسانی برای ۱۴ جلد کتاب درسی خود باید ۴۶۵۰تومان هزینه بپردازند. نرخ کتاب‌های درسی مقطع پیش‌دانشگاهی برای رشته تجربی ۲۹۸۰تومان، ریاضی ۲۶۱۰تومان و انسانی ۳هزار تومان، نرخ کتب درسی رشته هنر ۳۱۹۰تومان و نرخ مجموع ۵ درس اختیاری این رشته ۲۲۰۰تومان تعیین شده است.

حسینی افزود: ماموران اداره کل چاپ و توزیع کتب درسی به موضوع تخلفات رسیدگی می‌کنند و اولیاء نیز می‌توانند با شماره تلفن‌های ۸۸۸۲۷۷۷۸ و ۸۸۸۲۴۹۰۸ تخلفات را گزارش کنند.

حسینی با اعلام این که در سال تحصیلی جدید کتاب‌ها به صورت PDF تولید شده و لیست آنها بر روی سایت اداره کل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی به آدرس WWW.CHAP.SCH.IR قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای سال تحصیلی آینده نیز امیدواریم نسخه الکترونیکی تعدادی از کتب درسی را تهیه کنیم.

وی با بیان این مطلب که «بخوانیم» چهارم و پنجم ابتدایی، «قرآن» سوم ابتدایی و «علوم تجربی»، دوم و سوم ابتدایی در سال تحصیلی جدید با روش جدید طراحی و گرافیک در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، اظهار امیدواری کرد: در طول پروژه‌ای ۵ ساله همه کتاب‌های درسی پایه ابتدایی و بعضی کتب مقطع دبیرستان با طراحی جدید چاپ شوند.

به گفته مدیر کل چاپ و توزیع کتب درسی برای سال تحصیلی ۸۶ــ۸۷ نیز «بخوانیم» دوم و سوم ابتدایی، «بنویسیم» دوم، سوم و چهارم ابتدایی، «علوم تجربی» چهارم و پنجم ابتدایی و «دین و زندگی» سوم ابتدایی با طراحی و گرافیک جدید عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره تصویرسازی کتاب‌های درسی در آذرماه سال‌جاری ضمن اشاره به تلاش اداره کل چاپ و توزیع کتب درسی برای شناسایی عناصر گمنام تصویرسازی کشور گفت: هم اکنون ۲۰میلیون جلد کتاب درسی سال تحصیلی ۸۶ - ۸۷ نیز به چاپخانه‌ها سفارش داده شده و در حال چاپ است.

وی با تاکید بر این که کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش شهر تهران از ۱۵مردادماه سال جاری با نظارت اداره کل چاپ و توزیع کتب درسی و مسوولان آموزش و پرورش شهر تهران به مناطق آموزشی تحویل داده شده است، ادامه داد: بر این اساس مناطق موظفند همانند سایر استان‌ها از ۱۰شهریورماه کتاب‌های درسی را به هنرستان‌ها تحویل دهند.

حسینی با اطمینان خاطر نسبت به عدم ایجاد هر گونه مشکل در عناوین و شمارگان کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: اگر در آمار استان‌ها به هر دلیل نظیر کوچ‌های جغرافیایی مشکلاتی در زمینه توزیع کتاب‌های درسی ایجاد شود با تقاضای مجدد برای تحویل کتاب از سوی استان‌ها، بلافاصله نیاز آنها تامین خواهد شد. وی گفت: بعضی از هموطنان نیز که در ایام رجب و شعبان برای زیارت به مشهد مقدس سفر می‌کنند سعی دارند کتاب‌های درسی دانش‌آموزان خود را در این استان تهیه کنند که این امر آمار ما را در خراسان با مشکل مواجه می‌کند، لذا تقاضا داریم تا شهروندان حتما کتب درسی فرزندان را از شهر و استان خود تهیه کنند.

حسینی تاکید کرد: هر گونه تخلف کتابفروشی‌ها از طریق اتحادیه کتابفروشان پیگیری و در صورت محرز شدن، سهمیه سال آینده کتابفروشی‌های متخلف قطع می‌شود.

وی با اشاره به این که از سال ۷۲ کل اعتبارات کتاب‌های درسی حذف و کتاب‌ها توسط بخش خصوصی تولید شده است، گفت: بر این اساس تولید و تامین اعتبار تهیه کتب درسی توسط بخش خصوصی انجام شده و آموزش و پرورش تلاش می‌کند کار با کمترین مشکل انجام شود.