گروه خودرو - معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور روز گذشته طی نشستی خبری از آغاز طرح خرید نقدی مینی‌بوس و کامیون فرسوده خبر داد.

امیررضا رجبی در رابطه با طرح خرید نقدی مینی‌بوس و کامیون‌های فرسوده که از روز قبل آغاز شده است در جمع خبرنگاران عنوان کرد که خرید نقدی خودروهای فرسوده یکی از مطالبات عمده مردم از ستاد سوخت بود که در اولویت‌های کاری قرار دارد. بنابراین صاحبان مینی‌بوس‌های فرسوده که پلاک منطقه‌ای (ایران) یا گواهی تسجیل داشته باشند و خودرو آنها مدل ۱۳۷۶ به پایین باشد، فرصت دارند تا پایان شهریور ماه به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده مراجعه و اقدام به ثبت‌نام در این طرح کنند. به گفته رجبی مبلغ ارزش گواهی ارزش اسقاط مینی‌بوس۳۰ میلیون ریال است که اگر تا پایان شهریورماه امسال مالکان مراجعه نکنند، احتمال دارد ارزش گواهی بر اساس مدل آنان کاهش یابد. همچنین درصدی از ارزش لاشه خودرو به قیمت آهن قراضه توسط مراکز اسقاط به حساب مالکان واریز خواهد شد.

معاون نوسازی ناوگان ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در خصوص طرح خرید نقدی کامیون و کامیونت نیز گفت: همه کامیون‌های بالای ۲۵ سال یعنی از مدل های ۱۳۶۶ به پایین در طرح خرید نقدی قرار دارند که ارزش گواهی اسقاط آنان هم متناسب با نوع کامیون از ۳۰ تا ۸۰ میلیون ریال است و در طرح خرید نقدی کامیون نیز درصدی از ارزش لاشه کامیون به قیمت روز آهن قراضه به مالکان پرداخت خواهد شد. در این راستا طرح جایگزینی کامیون‌های فرسوده شهری نیز از شنبه ۱۷/۴/۹۱ آغاز خواهد شد.

به توصیه رجبی داشتن سند قطعی کامیون و مینی‌بوس یا وکالت بلاعزل از دیگر شرایط ثبت نام در این طرح است. رجبی در ادامه گفت: حداکثر یک ماه از زمان تکمیل پرونده ارزش گواهی اسقاط در حساب مالکان واریز خواهد شد. شرایط ثبت نام مالکان کامیون‌های فرسوده هم مانند دارندگان مینی‌بوس (پلاک منطقه‌ای یا دارای گواهی تسجیل از راهور ناجا) است.

مالکان حتما باید به نام خودشان یک شماره حساب در بانک عامل این طرح (بانک ملت) داشته باشند. به گفته رجبی امکان خرید نقدی در ۱۲۰ مرکز این ستاد که آدرس آن در سایتwww.nosazinavgan.ir درج شده، مهیا است و مالکان خودروها می‌توانند با مراجعه حضوری اقدام به تشکیل پرونده و دریافت ارزش گواهی کنند.

در حال حاضر تعداد۲۰۰هزار کامیون و کامیونت‌ فرسوده و ۴۵ هزار مینی‌بوس‌های فرسوده در حال تردد در کشور هستند.