تقویت روابط اقتصادی تبریز و باکو

دنیای اقتصاد - تبریز - سیما نیک رفتار: در نشست بررسی راهکارهای توسعه روابط استان آذربایجان شرقی با کشور جمهوری آذربایجان با حضور سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در این کشور استاندار آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد که با شناساندن ظرفیت‌های استان در خارج از کشور روابط ایران به ویژه در حوزه اقتصادی با کشورهای همسایه گسترش یابد. دکتر احمد علیرضا بیگی با اشاره به ارتباط دیرینه تبریز و باکو یادآور شد: تقویت این روابط و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف جزو اولویت‌های مدیریت استان بوده و در این راه نشست‌ها، همایش‌ها و مذاکرات خوب و موثری با طرف‌های آذربایجانی انجام گرفته است.

بیگی با عنوان اینکه گسترش همکاری‌های دو‌جانبه برای هر دو طرف مفید خواهد بود، گفت: آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعتی و علمی شمال‌غرب کشور می تواند در زمینه‌سازی این همکاری‌ها نقش تعیین‌کننده و مناسبی ایفا کند.

علیرضا بیگی با قدردانی از زحمات محمد‌باقر بهرامی سفیر سابق ایران در باکو آمادگی کامل استان را برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف اعلام کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی استان آماده همکاری با سفارتخانه ایران در باکو برای بسط و تقویت همکاری‌های دو جانبه با این کشور بوده و ما نیز تلاش خود را برای موفقیت سفیر جدید به کار خواهیم بست.

محسن پاک‌آئین، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در باکو هم گفت: هویت مردم جمهوری آذربایجان با تاریخ ایران گره خورده و با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و اجتماعی بین این دو کشور بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه ساز افزایش حجم مبادلات دو طرفه باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش شود اهداف مورد نظر برای توسعه همکاری‌ها با جمهوری آذربایجان محقق شود، گفت: در این زمینه سفارتخانه ایران در باکو نیازمند مساعی و همکاری‌های تنگاتنگ سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی استان‌های هم‌مرز است.

وی استفاده از ظرفیت‌های استان‌های هم مرز به‌خصوص آذربایجان شرقی برای بسط و توسعه همکاری‌ها با جمهوری آذربایجان را از اولویت‌های مهم کاری خود بر شمرد و یاد‌آور شد: در این رابطه باید از امکانات و ظرفیت‌های بخش خصوصی آذربایجان شرقی و تبریز که دارای اتاق بازرگانی مهم و صنایع و معادن بسیار قوی است بهره‌مند شویم.

پاک‌آئین جایگاه تبریز برای تقویت همکاری دوجانبه تهران - باکو را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: تلاش برای افزایش تبادل هیات‌های اقتصادی و تجاری، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها و رفت‌وآمد اتباع دو طرف جزو برنامه‌های اولویت‌دار و اصلی برنامه‌های سفارت ایران در باکو خواهد بود.

سفیر ایران در باکو با اشاره به توانمندی تبریز در زمینه‌های علمی، دانشگاهی و پزشکی اظهار کرد: با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان به دنبال هویت‌سازی است می توان از این فرصت با توجه به اشتراکات فرهنگی دو طرف برای توسعه و تقویت همکاری‌های علمی و فرهنگی استفاده کرد.