الزام به نصب موتور پایه گاز‌سوز برحسب مدل

گروه خودرو - بیش از چهار سال از رونمایی اولین موتور پایه گازسوز دو شرکت ایران خودرو و سایپا می‌گذرد، اما هنوز خبری از تولید انبوه خودروهای پایه گازسوز در کشور نیست. تاخیر صورت گرفته در تولید خودروهای پایه گازسوز در حالی است که سال گذشته ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت طرح ضربتی تولید خودروهای پایه گازسوز را به خودروسازان ابلاغ کرد. طرحی که براساس آن تولید خودروهای پایه گازسوز برای ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی از ابتدای سال‌جاری و برای سواری‌ها از نیمه دوم سال اجباری اعلام شد، اما بروز مشکلاتی در تامین برخی از قطعات، جهت تولید موتور این خودروها موجب شد تا اجرای طرح ضربتی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت برای پایه گازسوز کردن خودروهای دوگانه سوز به تاخیر افتد، به‌طوری که در سال‌جاری و با توجه به توافق صورت گرفته میان خودروسازان و ستاد، ضرب‌الاجل در نظر گرفته شده تغییر کرد و بر اساس طرح جدید مقرر شد تا تنها بخشی از خودروها به صورت پایه گازسوز تولید شوند.

علاوه بر مشکل تامین و تولید موتور این خودروها، افزایش قیمت خودروهای پایه گازسوز نسبت به مدل دوگانه‌سوز موجود در بازار نیز موجب شده تا خودروسازان با احتیاط بیشتری وارد بازار این خودروها شوند؛ چرا که این احتمال وجود دارد با افزایش قیمت مدل پایه گازسوز نسبت به دوگانه سوز از یک سو و افزایش قیمت گاز از سوی دیگر این خودروها با کاهش استقبال در بازار مواجه شوند که این امر در نهایت به ضرر خودروسازان خواهد بود. به همین دلیل با وجود آنکه خودروسازان مدت‌ها است پروژه تولید موتورهای پایه گازسوز را به اتمام رسانده‌اند، اما افزایش قیمت این خودروها موجب شده تا هنوز نصب این موتورها روی خودروهای دوگانه‌سوز با تیراژ بالا آغاز نشود.

تاخیر صورت گرفته در تولید انبوه خودروهای پایه گازسوز در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند خودروهای دوگانه سوز فعلی به دلیل عدم استفاده حداکثری از راندمان، هدر رفت ۲۰ درصدی انرژی را به همراه دارند. از سوی دیگر در دوگانه‌سوزهای فعلی ضریب تراکم متناسب با گاز صورت نمی‌گیرد که این امر موجب می‌شود تا علاوه بر افزایش مصرف انرژی با افت راندمان خودرو نیز مواجه شویم، اما در خودروهایی که به صورت پایه گاز‌سوز طراحی و تولید می‌شوند این مشکل مشاهده نمی‌شود.

الزام جدید برای پایه گازسوزها

عبدالله جلالی قائم‌مقام ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت در خصوص دلایل تاخیر در تولید خودروهای پایه گازسوز می‌گوید: بروز مشکل در تامین برخی از قطعات اصلی موتورهای پایه گازسوز موجب شد تا تولید موتور این خودروها با مشکلاتی مواجه شود که هم‌اکنون این مشکل با توجه به داخلی‌سازی قطعه مذکور برطرف شده و تولید انبوه موتور و خودروهای پایه گازسوز در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است.

به گفته قائم‌مقام ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت، نصب این موتور روی خودروهای سمند، پژو ۲۰۶ صندوقدار و پراید آغاز شده و در خصوص ۴۰۵ و پرشیا نیز موتور TU۵ که قابلیت دوگانه سوز شدن را دارد به صورت آزمایشی نصب شده که در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش‌ها این خودروها نیز با این موتور به صورت دوگانه‌سوز وارد بازار خواهند شد.

به گفته جلالی موتورEF۷ موتور پایه گازسوز محسوب می‌شود، اما موتور TU۵ موتوری کم مصرف است که قابلیت دوگانه‌سوز شدن را دارد. اظهارات مطرح شده از سوی جلالی در خصوص وضعیت تولید خودروهای دوگانه‌سوز در شرایطی است که براساس مصوبه ابلاغی توسط ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت از نیمه دوم سال‌جاری تولید خودروهای پایه گازسوز اجباری اعلام شده و تولید خودروهای دوگانه سوز با پایه بنزین باید متوقف شود الزامی که ظاهرا در سال‌جاری اجرایی نخواهد شد.

قائم‌مقام ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت در این خصوص می‌گوید: مشکلات به وجود آمده موجب شد تا در سال‌جاری تولید پایه گازسوزها بر حسب مدل اجباری شود؛ به طوری که در صورت تقاضا، خودروهای سمند و پژو ۲۰۶ صندوقدار باید به صورت پایه گازسوز وارد بازار شوند در خصوص سایر خودروها نیز پس از اعلام نتایج تست، الزام برای تولید به صورت پایه گازسوز آغاز خواهد شد.

به گفته جلالی، افزایش تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز نیز موجب شده تا در سال جاری علاوه بر عرضه پایه گازسوزها تولید خودروهای دوگانه سوز (پایه بنزینی ) نیز در کشور ادامه داشته باشد.

علاوه بر خودروهای سواری و براساس مصوبه ابلاغی از سوی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت از ابتدای سال‌جاری تنها خودروهای پایه گازسوز مجاز به ورود به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اعلام شدند، الزام در نظر گرفته شده در شرایطی است که هم‌اکنون تاکسی‌هایی که برای طرح نوسازی در نظر گرفته شده‌اند دوگانه سوز هستند و خبری از ورود تاکسی‌های پایه گازسوز به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیست. قائم‌مقام ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت در خصوص دلایل تاخیر در ورود تاکسی‌ها پایه گازسوز نیز اظهار داشت: قیمت بالای این خودروها نسبت به مدل دوگانه سوز موجب شد تا الزام در نظر گرفته شده برای عرضه تمام خودروها به صورت پایه گازسوز به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تغییر کند.

به گفته جلالی هم‌اکنون ستاد در حال مذاکره با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت است تا بتواند برای ورود این خودروها به ناوگان تسهیلاتی دریافت کند تا به این طریق تفاوت قیمت این دو مدل را برای متقاضیان طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تا حدودی پوشش دهد.

پایه گازسوزها در راهند

علی شیخ‌زاده معاون تولید خودرو سواری ایران خودرو نیز در پاسخ به این پرسش که تولید خودروهای پایه گازسوز در این شرکت در چه مرحله‌ای قرار دارد می‌گوید: برای سال‌جاری شرکت ایران خودرو برنامه تولید ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به صورت پایه گازسوز و ۳۰۰ هزار دستگاه به صورت دوگانه سوز را در دستور کار خود قرار داده که با این شرایط ۵۰درصد از محصولات این شرکت به صورت دوگانه و پایه گازسوز تولید خواهند شد و سال آینده در این زمینه به ۱۰۰ درصد تولید در پایه گازسوزها خواهیم رسید.

به گفته شیخ زاده، سال گذشته ایران خودرو در مجموع ۲۸ هزار دستگاه خودرو پایه گازسوز را تولید و وارد بازار کرده بود.

معاون تولید خودرو سواری ایران خودرو در خصوص تفاوت قیمت خودروهای دوگانه سوز و پایه گازسوز نیز اظهار داشت: خودروهای پایه گازسوز احتمالا با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به مدل دوگانه سوز وارد بازار خواهند شد.

مجید فهیمه امیری مدیر پروژه گازسوز کردن خودروهای سایپا نیز در خصوص آخرین وضعیت تولید پایه گازسوزهای این شرکت اظهار داشت: در سال‌جاری

صد در صد محصولات دوگانه سوز سایپا به صورت پایه گاز‌سوز تولید و از خرداد ماه نیز وارد بازار خواهند شد.

مدیر پروژه گازسوز کردن خودروهای سایپا در پاسخ به این پرسش که تیراژ تولید خودروهای پایه گازسوز سایپا چه تعداد خواهد بود نیز افزود: تیراژ براساس تقاضا و شرایط بازار در نظر گرفته می‌شود.

به گفته مدیر پروژه گازسوز کردن خودروهای سایپا علاوه بر تولید انواع پراید به صورت پایه گازسوز، تولید تیبا پایه گازسوز نیز از اواخر پاییز آغاز و این خودرو اواخر سال‌جاری وارد بازار می‌شود.

فهیمه امیری در خصوص تفاوت قیمت مدل دوگانه سوز با پایه گازسوز تولیدی در سایپا نیز اظهار داشت: تفاوت قیمت تولیدی این دو مدل حدود دو میلیون تومان است، اما سایپا سعی دارد تا بخشی از این تفاوت قیمت را از طریق سوبسید پوشش داده و به این طریق احتمالا این خودرو با تفاوت ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتومانی وارد بازار خواهد شد.

مدیر پروژه گازسوز کردن خودروهای سایپا در ادامه عنوان کرد: علاوه بر سوبسید مذاکراتی نیز با دولت در حال انجام است تا به این طریق تعرفه قطعات CKD برای تجهیزات جانبی موتورهای پایه گازسوز را کاهش دهیم که در صورت حصول توافق در این خصوص بخش اعظمی از این تفاوت قیمت پوشش داده خواهد شد.