سال ۱۲۹۹- خالو قربان و احسان‌الله خان به کمک توپخانه شهر رشت را زیر آتش گرفتند در نتیجه قوای قزاق به منجیل عقب‌نشینی کرد.

سال ۱۳۰۰- یاور اسماعیل‌خان معاون و یار کلنل محمدتقی‌خان‌پسیان که خود را جانشین بالاستحقاق او می‌دانست با قوای تحت فرماندهی‌اش وارد مشهد شد و پس از بازداشت یاور نوذری امور را در دست گرفت.

سال ۱۳۰۱- سردار سپه وزیر جنگ طی نطقی در مجلس اعلام کرد حکومت نظامی من بعد علی‌الاصول ملغی خواهد شد و اداره مالیات غیرمستقیم نیز از وزارت جنگ منتزع خواهد شد.

سال ۱۳۲۰- هیات وزیران تصویب‌نامه‌ای در مورد الغای انحصارات صادر کرد. براساس این مصوبه ورود چای، قند و شکر، قماش لاستیک و لوازم یدکی با پرداخت عوارض بازرگانی و گمرکی بلامانع خواهد بود.

سال ۱۳۲۲- ایدن وزیر امور خارجه انگلیس و کردل هول وزیر خارجه آمریکا وارد تهران شدند و پس از ۲۴ ساعت توقف تهران را ترک کردند. نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه میزبان آنان بودند که در خصوص مسائل ایران و جنگ مذاکره کردند. در جریان این مذاکره ایدن قول هرگونه همکاری و مساعدت را داد.

سال ۱۳۲۵- ده نفر از صاحب منصبان آلمانی که در دادگاه نورنبرگ به جنایت جنگی محکوم شده بودند به دار آویخته شدند. کالتن برونر رییس گشتاپو، آلفرد روزنبرک فیلسوف آلمانی، فن ربین تروب و مارشال کاتیل فرمانده قوای آلمان در میان اعدام‌شدگان بودند.

سال ۱۳۳۱- دکترمحمد مصدق گزارش نخست‌وزیر را در خصوص کلیه مسائلی که تا آن هنگام بین ایران و انگلستان راجع به ملی شدن نفت و ارجاع آن به سازمان ملل دیوان دادگستری لاهه پیش آمده بود از طریق رادیو برای مردم قرائت کرد و وی در این گزارش اعلام کرد که متاسفانه دولت مجبور به قطع رابطه سیاسی با انگلستان شده است.

سال ۱۳۳۲- سد کوهرنگ در اصفهان افتتاح شد که به این وسیله آب رود کارون از تونلی که ۲۸ متر طول دارد به طرف زاینده‌رود سرازیر شد.

سال ۱۳۳۹- بعد از تاسیس بانک مرکزی کلیه حساب‌های دولتی در بانک مرکزی ایران متمرکز شد.

سال ۱۳۴۲- ژنرال دوگل رییس‌جمهور فرانسه برای دیداری چهار روزه از ایران وارد تهران شد.

سال ۱۳۴۳- طبق تصمیم کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی، خروشچف نخست‌وزیر آن کشور از سمت خود برکنار و به جای وی آلکسی کاسیگین انتخاب شد.

سال ۱۳۴۶- قرارداد ساخت سد ارس بین ایران و شوروی منعقد شد.

سال ۱۳۵۰- رژه نظامی سربازان دوره‌های تاریخی ایران که یکی از مراسم جشن‌های ۲۵۰۰ساله بود در تخت جمشید برگزار شد.

سال ۱۳۵۱- یک هیات بلندپایه اقتصادی از آلمان غربی وارد تهران شد.

سال ۱۳۵۴- کار ساخت چهار نیروگاه هسته‌ای ایران با همکاری فرانسه و آلمان آغاز شد.

سال ۱۳۵۷- از نخستین ساعات بامداد هزاران نفر برای شرکت در مراسم چهلم کشته‌شدگان هفدهم شهریور در بهشت زهرا گرد آمدند. ضمن اینکه به دلیل اعلام شدن عزای عمومی تمام مغازه‌ها و بازار تعطیل کرده بودند و کارمندان دولت نیز از حضور در ادارات خودداری کردند. منوچهر آزمون وزیر مشاور در امور اجرایی هم اعلام کرد که دولت عزای ملی امروز را قبول دارد.

سال ۱۳۵۷- سرانجام در اثر تلاش و مذاکره آزمون، وزیر مشاور با مطبوعات و دولت، سانسور مطبوعات لغو شد و در این زمینه صورت جلسه‌ای تهیه و به امضا رسید. از طرف دولت این صورت‌جلسه را شریف امامی نخست‌وزیر، آزمون و دکتر عاملی تهرانی وزیر اطلاعات امضا کردند.