دنیای‌اقتصاد- اراک - مجید نیک عهد: جلسه رسمی شورای شهر اراک به بحث وبررسی پیرامون عدم اجرای ماده ۱۱ طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک درخصوص اختصاص ۳۰ درصد از مساحت واحدهای صنعتی به فضای سبز مشجر اختصاص یافت.

دراین جلسه رییس واعضای شورای اسلامی شهر اراک ضمن انتقاد از بی‌توجهی واحدهای صنعتی به اجرای این مصوبه نسبت به اقدامات خلاف قانون برخی صنایع در خصوص قطع درختان و تخریب فضای سبز کارخانه‌ها معترض بودند.

صنایع اراک هیچ اقدامی انجام نداده‌اند

در این جلسه رییس شورای اسلامی شهراراک با اشاره به ماده ۱۱ طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک درخصوص ایجاد فضای سبزمشجربه میزان ۳۰ درصد فضای واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: متاسفانه به رغم تصویب این طرح و الزام واحدهای تولیدی و صنعتی داخل محدوده و حریم شهر به اجرای آن ظرف ۲ سال هیچ یک از واحدهای صنعتی شهر اراک اقدامی درخصوص ایجاد فضای سبز انجام نداده‌اند.

محمد حسن احمدی ایجاد وتوسعه فضای سبز را یکی از اقدامات اساسی و موثر در جهت کاهش آلایندگی وحفظ سلامت شهروندان عنوان کرد و افزود: ارائه گزارش مهم‌ترین اقدامات انجام شده توسط واحدهای صنعتی درخصوص اجرای این مصوبه از مهم‌ترین اهداف تشکیل این جلسه بود که متاسفانه اظهارات نمایندگان واحدهای صنعتی نشان‌دهنده این بود که نه تنها هیچ اقدامی در جهت افزایش میزان فضای سبز صورت نگرفته بلکه فضای سبز موجود بیشتر کارخانجات و واحدهای تولیدی که نقش مهمی در آلودگی شهر اراک دارند نیز به دلیل عدم رسیدگی و توجه درحال نابودی و از بین رفتن است.

احمدی تصریح کرد: متاسفانه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک به رغم همه تبلیغات و وعده‌ها بلاتکلیف مانده وهیچ اقدامی در خصوص اختصاص اعتبار واجرای مصوبات آن انجام نشده است. احمدی ادامه داد: تاکید و اصرار شورا برای اجرای این طرح که یکی از نیازها و مطالبات اصلی و مهم مردم است، مستلزم همکاری همه دستگاه‌های مسوول می‌باشد؛ بنابراین همه دستگاه‌ها باید نگاه عمل‌گرایانه داشته و با پیگیری و حساسیت جدی گفته‌های خود را از حرف و شعار به عمل تبدیل کنند.

اما در جلسه شورای شهر اراک مدیران شرکت‌های صنعتی کمباین‌سازی، نورد آلومینیوم، آلومرول گزارشی از اقدامات انجام شده برای توسعه فضای سبز بیان کردند، همچنین مسوولانی از شرکت شهرک‌های صنعتی، محیط زیست، استانداری، سازمان فضای سبز شهرداری اراک و برخی اعضای شورا به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص این ماده قانونی طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک پرداختند.

نکته قابل تامل در این جلسه صحبت‌های نمایندگان واحدهای صنعتی بود که همه بر وجود فضای سبزمناسب و مطابق با این مصوبه یعنی ۳۰ درصد ازفضای واحد صنعتی تاکید داشته و از داشتن گواهینامه صنعت سبز خبر دادند و البته برخی نیز به مشکل تامین آب برای آبیاری و توسعه فضای سبزکارخانه‌ها اشاره داشتند و آبیاری فضای سبز با آب شرب را از جمله مشکلات موجود عنوان کردند.

در حال حاضر ۱۲۰ هکتار از اراضی صنعتی اراک سبز است

نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده سالانه ۲۲ هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی و ۵ هکتار از زمین‌های نواحی صنعتی، تحت پوشش فضای سبز قرار می‌گیرد، گفت: بر اساس قانون، باید ۱۰ درصد از مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی به فضای سبز اختصاص یابد؛ چرا که ماده ۱۱ طرح کاهش آلودگی هوای اراک مجددا در کمیسیون زیربنایی دولت تغییر و میزان فضای سبزایجاد شده به ۱۰ درصد رسید.

گودرزی ادامه داد: در حال حاضر۱۲۰ هکتار از اراضی ۱۴ شهرک و ۱۱ ناحیه صنعتی استان مرکزی تحت پوشش فضای سبز است که این حجم از فضای سبز ایجاد شده در نواحی و شهرک‌های صنعتی استان مرکزی حدود ۶۰درصد برنامه پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه، ۱۰ درصد مساحت فازهای عملیاتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی دارای پوشش گیاهی می‌شود؛ اما این صحبت‌های صنایع و مسوولان مربوطه و ارائه این آمار و ارقام با واکنش شهردار اراک روبه‌رو شد.

مشکل تامین آب تنها یک بهانه است

سید مرتضی میری، شهردار اراک با بیان اینکه دراین جلسه مشخص نشد تکلیف اجرای این ماده قانونی ازطرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک چیست؟! افزود: بخشی ازآمار و ارقام ارائه شده نشان‌دهنده میزان سطح سبز موجود در واحدهای صنعتی است که با الزام قانونی این مصوبه در خصوص ایجاد فضای سبز مشجر و درختکاری کاملا تفاوت دارد ضمن اینکه حتی با یک نگاه بصری نیز می‌توان متوجه این نکته شد که سطح سبز فعلی کارخانجات و واحدهای صنعتی به این میزان نیست.

مرتضی میری براین نکته که با توجه به افزایش وسعت شهر اراک و معضل آلایندگی قطعا افزایش میزان فضای سبز درختکاری شده از ضروریات اصلی است، تاکید کرد و افزود: متاسفانه از زمان تصویب این قانون تا کنون هیچ اقدامی توسط واحدهای تولیدی و صنعتی برای ایجاد فضای سبز جدید انجام نشده است و به نظر می‌رسد بیان مشکل تامین آب فقط یک توجیه و بهانه برای عدم اجرای این مصوبه است.

فضای سبز جدید ایجاد نشده است

راد، نماینده استانداری مرکزی نیز با تاکید براینکه فضای سبز موجود در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی مربوط به گذشته است و هیچ فضای سبز جدیدی ایجاد نشده است، گفت: بسیاری از فضاهای سبز ورودی شهر اراک نیز به دلیل بی‌توجهی و عدم انجام برنامه مناسب نابود شده و هیچ تدبیری برای حفظ وضع موجود نیز صورت نگرفته است.

ایجاد سطح سبز هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد

کارشناس سازمان فضای سبز شهرداری اراک نیز در این جلسه با بیان اینکه چمن‌کاری و گلکاری نشانه ایجاد فضای سبز برای رفع آلودگی هوا نیست، افزود: براساس استانداردهای زیست محیطی ایجاد سطح سبز هیچ کمکی به تولید اکسیژن و رفع آلودگی نمی‌کند.

مهرنوش با اشاره به مشکلات وکش وقوس ۱۸ ساله مدیران شهری با صنایع شهر اراک برای ایجاد فضای سبز مشجر و جنگل‌کاری گفت: مشکل اساسی این است که واحدهای صنعتی توجه و حساسیتی برای ایجاد فضای سبزندارند و هیچ تخصصی هم دراین خصوص ندارند ضمن اینکه در انتخاب پیمانکاران نیز به آگاهی و داشتن اطلاعات کارشناسی لازم توجهی ندارند.

عملکرد محیط زیست ضعیف بوده است

فریبا آباقری، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک نیز با بیان اینکه محیط زیست و سایرسازمان‌های مسوول هیچ پیگیری وحساسیتی برای اجرای ماده ۱۱ طرح کاهش آلودگی هوای اراک نداشته‌اند، افزود: متاسفانه شهرداری نیز هیچ نظارت و توجهی برای جلوگیری از قطع درختان و همچنین اجرای این مصوبه نداشته و دراین زمینه کوتاهی کرده است.

مصوبات پایانی

در پایان این جلسه مقرر شد کلیه مراکز تولیدی - صنعتی و شهرداری اراک نسبت به تهیه بانک اطلاعات و شناسنامه در خصوص فضای سبز موجود اقدام کنند و نمایندگانی از شورا، شهرداری و استانداری به صنایع مراجعه و گزارش از اقدامات انجام شده ارائه کنند.

همچنین به منظور رفع مشکلات واحدهای صنعتی برای آبیاری فضای سبز، مقرر شد شهرداری نسبت به تامین آب مورد نیاز از طریق پیگیری تحویل چاه‌های غیرمجاز اقدام کند.

همچنین مصوب شد که طی ابلاغیه‌ای به کمیسیون ماده ۵ از تغییر کاربری زمین‌های با کاربری فضای سبز جلوگیری شود.