پیمان ارمغان
در جلسه پیش بحث در مورد میانگین‌های متحرک را به پایان رساندیم؛ در این جلسه به معرفی یکی دیگر از ‌اندیکاتورهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال به نام ‌اندیکاتور MACD که عموما به صورت مکدی تلفظ می‌شود، خواهیم پرداخت.
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ‌اندیکاتور مکدی در زیر گروه اسیلاتورها قرار می‌گیرد؛ چرا که همواره حول یک سطح ثابت صفر در حال نوسان است.

نحوه شکل‌گیری این‌ اندیکاتور هم با استفاده از میانگین‌های متحرک است. به این صورت که اگر مقادیر یک میانگین متحرک ۲۶ روزه نمایی را از مقادیر میانگین متحرک ۱۲ روزه نمایی برای یک سهم کم کنیم‌اندیکاتور شکل گرفته مکدی خواهد بود:
MACD=12 EMA-26 EMA
در کنار نمودار اصلی مکدی همواره دو منحنی دیگر نیز استفاده می‌شود. یکی نمودار خط سیگنال (signal line) و دیگری نمودار هیستو گرام(MACD histogram). خط سیگنال خود تشکیل شده از میانگین متحرک نمایی ۹ روزه مک دی و نمودار هیستوگرام تفاوت بین مکدی و نمودار خط سیگنال است.
معمولا در تحلیل‌ها تمرکز ما بیشتر روی مکدی و همچنین خط سیگنال است. در شکل زیر نمودار سهم «خبهمن» را همراه با‌اندیکاتور مکدی و خط سینگال مشاهد می‌کنید.

کاربردهای اسیلاتور MACD:
یکی از پرکاربردترین موارد به کارگیری اسیلاتور مکدی استفاده در مبحث واگرایی‌ها است که به موقع به آموزش این مبحث مهم در تحلیل تکنیکال خواهیم پرداخت، اما جدای از بحث واگرایی‌ها، این‌اندیکاتور کاربردهای دیگری نیز دارد.
- یکی از کاربردهای مک دی به همراه خط سیگنال، زمان‌هایی است که این دو منحنی همدیگر را قطع می‌نمایند. به این صورت که هرگاه نمودار مکدی، خط سیگنال را به سمت بالا قطع نمود به معنی وجود شرایط صعودی در سهم و هر گاه مکدی خط سیگنال را به سمت پایین قطع نمود؛ به معنی شرایط نزولی در سهم است. به عنوان مثال به شکل زیر که نمودار قیمتی سهم ماشین سازی اراک با نماد فاراک را نشان می‌دهد توجه کنید.

همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌کنید مکان‌هایی که با نقطه چین نمایش داده شده‌اند مکان‌هایی بوده‌اند که مکدی با منحنی خط سیگنال تلاقی پیدا کرده‌اند. در محل‌هایی که با فلش مشکی رنگ روی‌ اندیکاتور نمایش داده شده‌اند، منحنی مکدی خط سیگنال را به سمت بالا قطع کرده است و پس از آن انتظار صعود سهم را داشته‌ایم و در نقاطی که با فلش قرمز رنگ نمایش داده شده است عکس این اتفاق رخ داده است، یعنی منحنی مکدی خط سیگنال را به سمت پایین قطع نموده و انتظار افت قیمت را داشته‌ایم. هر چند در مواردی مانند دایره قرمز رنگ به دلیل ماهیت نوسانی بازار امکان داشته است که این روش چندان دقیق عمل نکند؛ اما همان‌طور که دیده می‌شود در اکثر موارد این طریقه استفاده از مکدی نتیجه قابل قبولی داشته است.
- یک روش دیگر استفاده از مکدی هنگامی‌است که این اسیلاتور سطح صفر را قطع می‌نماید. به عبارتی عبور مکدی از سطح صفر به سمت بالا به این معنی است که میانگین متحرک ۱۲ روزه میانگین ۲۶ روزه را به سمت بالا قطع کرده که به معنی احتمال صعود سهم است و عبور مکدی به زیر سطح صفر به این معنی است که میانگین متحرک ۱۲ روز میانگین ۲۶ روزه را به سمت پایین قطع کرده که احتمال نزول سهم وجود دارد. برای مثال به شکل زیر که نمودار سهم گروه بهمن با نماد «خبهمن» را نشان می‌دهد توجه کنید:

همان‌طور که دیده می‌شود با عبور مکدی از منطقه صفر به سمت بالا سهم وارد روند صعودی شده است و با عبور مکدی به سمت پایین منطقه صفر شاهد نزول سهم بوده‌ایم.
لازم به ذکر است که همان‌طور که قبلا در مورد میانگین متحرک نیز اشاره شد استفاده از روش‌های فوق برای اسیلاتور مکدی به تنهایی ممکن است با خطا همراه باشد که برای فیلتر کردن این خطاها لازم است تا در تصمیم‌گیری‌ها از ابزار دیگری نیز همزمان استفاده را کنیم.
www.aradtrader.com