صادرات جوجه یک روزه به سه کشور همسایه

گروه بازرگانی - دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با اعلام تولید مازاد جوجه یک‌روزه در کشور از صادرات آن به کشورهای منطقه خبر داد. علی آذروش اظهار کرد: تولید جوجه یک روزه در کشور بیش از نیاز است و صادرات به کشورهای ارمنستان، آذربایجان و عراق انجام می‌شود. دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه تولید مرغ در کشور هم بیش از نیاز است و برنامه‌ صادرات وجود دارد، گفت: از نظر علمی ثبات قیمت در بازار تنها با سهیم بودن در بازارهای صادراتی به دست می‌آید.

وی گفت: مطمئنا در صورتی که صادرات مرغ به خوبی مدیریت شود در آینده نوسان قیمت مرغ و تخم مرغ را نخواهیم داشت. آذروش تصریح کرد: در سال‌های گذشته وجود نوسانات شدید در قیمت مرغ و تخم‌مرغ به شدت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را متضرر کرده است در حالی که صرفه اقتصادی برای کشور تنها در پایداری تولید و قیمت به وجود می‌آید.

آذروش نقش بیمه در تعادل بازار را مهم خواند و گفت: در بسیاری موارد قصور از سوی تولید‌کنندگان بوده است که محصول خود را بیمه نمی‌کنند. مثلا در بیماری آنفلو‌آنزای اخیر که حدود ۲۰ میلیون قطعه مرغ کشور نابود شد ۷ تا ۸ میلیون قطعه مرغ بیمه نبودند و طبق قانون از دریافت خسارت محروم شدند.

به گفته وی بیمه هم با تسهیل شرایط و افزایش میزان تعهدات باید حمایت بیشتری از تولید‌کننده داشته باشد.