ارزیابی نهاوندیان از آزادسازی قیمت‌ها

گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی ایران، آزادسازی قیمت‌ها را زمینه‌ساز تورم نمی‌داند و می‌گوید: در تورم ما باید بین عوامل واقعی افزایش قیمت‌ها با عوامل کاذب و ناشی از نبود شفافیت تفکیک قائل شویم. وی در مورد عوامل واقعی تورم توضیح داد: وقتی قیمت سوخت حامل‌های انرژی بالا برود، به تناسب سهمی که این روند در قیمت تمام شده دارد، قیمت تمام شده را بالا می‌برد. حمل‌ونقل هم اگر افزایش قیمت داشته باشد، در قیمت مصرف‌کننده اثر می‌گذارد یا اگر به سبب تغییرات نرخ ارز مواد اولیه کالاهای تولیدی گران‌تر شود یا تعرفه بالا برده شد یا مالیات بر ارزش افزوده را زیاد کردند، اینها همه در قیمت تمام شده اثر می‌گذارند.

به گفته نهاوندیان، اطلاع‌رسانی نکردن و انحصار اطلاعاتی مصداق عدم شفافیت است که منجر به جهش های قیمتی و تورم لجام گسیخته می‌شود.

وی در این مورد به نقش تشکل‌ها هم اشاره و خاطرنشان کرد: در بازار سنتی ما تیمچه‌ها، تیمچه‌های تخصصی بودند. وقتی یک مشتری در یک بازار وارد می‌شد که همه فرش فروش یا بنکدار پارچه بودند امکان جهش قیمتی بسیار کمتر از تک مغازه در یک خیابان بود؛ چرا که هزینه کسب اطلاعات برای مشتری چند قدم برداشتن از مغازه‌ای به مغازه‌ای دیگر رفتن بود. معمولا در رفتار مشتری هم این‌‌گونه بود که ابتدا در بازار مظنه قیمت را می‌گرفت و سپس سراغ معامله می‌رفت.

نهاوندیان اضافه کرد: این کار با استفاده از ابزارهای جدید فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به خوبی می‌تواند صورت بگیرد. یعنی مکانیسم مظنه‌یابی را باید گسترش دهیم. البته برای کالاهای مصرفی بازارهای عام و بازارهای تخصصی هم وجود دارد؛ اما از سوی دیگر بورس‌ها را هم در این رابطه داریم که بورس کالا می‌تواند موثر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی بازار ارز، تلقی شما از آزادسازی قیمت‌ها چیست، افزود: در رابطه با نرخ ارز هم هر اقدامی را برای شفافیت بتوانیم انجام دهیم، کمک می‌کند که عرضه و تقاضای کاذب اثرش کم شود.

رییس اتاق ایران در پاسخ به این سوال که آیا این سخنان او به منزله آن است که شرایط برای آزادسازی قیمت‌ها مناسب نیست، اظهار کرد: حتما می‌شود با اقداماتی از این قبیل به سمت این برویم که سیاست ارزی قانونی کشور که شناور مدیریت شده هست، اجرا شود. یکی از لازمه‌های آن این است که امکان شفافیت بازار را فراهم کنیم.