شرط‌های دولت برای افزایش قیمت خودرو

گروه خودرو- فعالان صنعت خودرو پس از آنکه به سراغ مجلسی‌ها رفته و گله و شکایاتشان از فضای کسب و کار را با اهالی بهارستان در میان گذاشتند، این بار به سراغ دولتی‌ها رفتند و دست یاری به سوی معاون اول رییس جمهور دراز کردند.

آن طور که خبر می‌رسد، اواخر هفته گذشته محمدرضا رحیمی‌معاون اول رییس جمهور میزبان قطعه سازان و خودروسازان داخلی شد، تا هم گلایه و مشکلات شان را بشنود، هم توصیه و سفارش و احیانا گله‌ای را نیز به گوش آنها برساند. در این میهمانی خصوصی، که مهدی غضنفری وزیر «صنعت، معدن و تجارت» نیز حضور داشته است، فعالان صنعت خودرو سیر تا پیاز مشکلاتشان را از نوسان نرخ ارز گرفته تا آزاد نبودن قیمت‌گذاری خودرو، بیان کرده و در مقابل از معاون اول رییس جمهور وعده‌ها و البته توصیه‌هایی گرفته‌اند.

طبق روایت برخی راویان حاضر در جلسه، رحیمی‌قول داده ماجرای پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو را از محل حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی پیگیری کند و همچنین یکسری اعتبارات ارزی ویژه در اختیار فعالان این صنعت قرار دهد.

هرچند معاون اول رییس جمهور وعده داده که آزادسازی قیمت خودرو را نیز پیگیری خواهد کرد؛ اما در عین حال، آن را به نوعی منوط به افزایش کیفی خودروها دانسته و از خودروسازان خواسته تا بیش از پیش به فکر ارتقای کیفی محصولات خود باشند.

به شرط رشد کیفیت

اگرچه میهمانی آخر هفته گذشته بیشتر برای گفتن و شنیدن مشکلات خودروسازان و قطعه سازان برپا شده، اما با این حال معاون اول رییس جمهور فرصت را مغتنم شمرده و در کنار وعده‌هایش، توصیه‌ها و گله‌هایی را نیز از وضعیت خودروسازی کشور مطرح کرده است.

رحیمی‌نیز مانند بیشتر کارشناسان و همچنین مشتریان، نوک پیکان توصیه و انتقادش را به سمت سوژه داغ خودروسازی یعنی «کیفیت» نشانه رفته و از فعالان این صنعت خواسته که نگاهشان به موضوع «ارتقای کیفی»، نگاهی مستمر باشد.

طبق روایت راویان، معاون اول رییس جمهور تاکید کرده که خودروسازان باید کیفیت محصولات خود را بیش از پیش افزایش دهند و روند بهبود کیفی را به صورت مستمر دنبال کنند و صادرات خودرو را نیز افزایش دهند.

وی حتی در واکنش به درخواست فعالان صنعت خودرو مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو یا حداقل موافقت با رشد قیمت متناسب با هزینه‌های تولید، عنوان کرده که برای عملی شدن این درخواست، باید کیفیت خودروها افزایش یابد. به گفته یکی از حاضران در جلسه، واکنش رحیمی‌به موضوع آزادسازی و افزایش قیمت خودرو، آن طور نبوده که خودروسازان و قطعه سازان نسبت به عملی شدن این درخواست اطمینان حاصل کنند. به عبارت بهتر، معاون اول رییس جمهور افزایش قیمت‌ها را به نوعی منوط به رشد کیفی خودروها دانسته و عنوان کرده که برای عملی شدن درخواست خودروسازان، سعی خود را می‌کند. به عبارت بهتر، معاون اول رییس جمهور صراحتا نگفته که با آزادسازی و افزایش قیمت خودرو موافق است و آنها را عملی می‌کند.

این واکنش رحیمی‌در شرایطی بوده که خودروسازان و قطعه سازان بخش قابل توجهی از صحبت‌های خود را در میهمانی آخر هفته با معاون اول رییس جمهور، به موضوع افزایش هزینه‌های تولید اختصاص داده و اصرار زیادی روی آزادسازی و رشد قیمت خودرو داشته‌اند. نوسان نرخ ارز، رشد قیمت حامل‌های انژری، رشد سود سپرده‌های بانکی و مشکلات گشایش اعتبار داخلی، از جمله مهم‌ترین دلایل فعالان صنعت خودرو برای آزادسازی قیمت‌ها بوده و آنها بر پایه همین موارد درخواست قیمتی خود را به معاون اول رییس جمهور ارائه داده‌اند. آن طور که خبر می‌رسد، آنها عنوان کرده‌اند وقتی نرخ ارز مرجع و سود بانکی افزایش یافته، اصلا منطقی نیست قیمت خودروها ثابت بماند، زیرا هزینه‌های تولید رشد کرده و فشار ناشی از آن، روی دوش صنعت خودرو سنگینی می‌کند. همچنین محدودیت‌های بین‌المللی و رشد قیمت حامل‌های انرژی نیز دیگر مواردی بوده که خودروسازان و قطعه سازان از آنها به عنوان مشکلات موجود بر سر راه صنعت خودرو، نام برده‌اند.

بنا بر تحلیل ارائه شده از سوی خودروسازان و قطعه‌سازان در میهمانی موردنظر، ثابت نگه داشتن قیمت خودرو در شرایط فعلی که هزینه‌های تولید رشده کرده، به معنای خفه کردن این صنعت است و به همین دلیل باید قیمت‌گذاری خودرو آزاد شود.

نکته دیگر در میهمانی آخر هفته گذشته، همسویی وزیر «صنعت، معدن و تجارت» با گله‌های قیمتی خودروسازان است.

اگر نگاهی به آرشیو اظهارات غضنفری طی سال جاری بیندازیم، متوجه می‌شوم وی تمایل چندانی به افزایش قیمت خودروها نداشته و معمولا به صورت قطره چکانی با درخواست خودروسازان در این مورد موافقت کرده است. البته غضنفری همواره بر غیر اساسی بودن «خودرو» و تمایل خود به آزادسازی قیمت این کالا، اشاره داشته است.

با این حال، طبق گفته راویان، وی نیز با بحث آزادسازی و افزایش قیمت خودروها مخالفت نکرده است. البته ظاهرا وزیر «صنعت، معدن و تجارت» نیز با استناد به رشد هزینه‌های تولید و مشکلات موجود بر سر راه خودروسازان، با موضوع افزایش قیمت مخالفی نداشته و پذیرفته که فضای تولید برای خودروسازان مناسب نیست. این در شرایطی است که ظاهرا معاون اول رییس جمهور با وجود دادن وعده‌هایی مبنی بر پیگیری مشکلات خودروسازان، در لفافه تاکید کرده قیمت خودروهای داخلی با کیفیت آنها متناسب به نظر نمی‌رسد.

وعده هزار میلیاردی

اما یکی از وعده‌های مهمی‌که معاون اول رییس جمهور به فعالان صنعت خودروی کشور داده، پیگیری پرداخت تسهیلات یک هزار میلیاردی به آنها از محل صندوق توسعه ملی است.بنا به روایت راویان، رحیمی‌قول داده که پیگیری‌های لازم را برای پرداخت یک میلیارد دلار تسهیلات به صنعت خودرو به خصوص قطعه سازان انجام می‌دهد. ظاهرا وی پس از آنکه صحبت‌های قطعه سازان را مبنی بر به تاخیر افتادن دستمزد کارگران و مسائلی از این دست شنیده است، تاکید کرده که کارگران نباید شب عید دست خالی به خانه‌هایشان بروند. وی حتی تاریخ هم داده و گفته که تلاش می‌کند مشکلات اقتصادی خودروسازان و قطعه‌سازان را برای «شب عید»، تا نیمه اسفند ماه برطرف کند.ناگفته پیداست که دولت حساسیت زیادی بر مسائل کارگری و حواشی آن دارد و به نظر می‌رسد از همین رو معاون اول رییس‌جمهور وعده پیگیری پرداخت تسهیلات هزار میلیاردی را به آنها داده است، خودروسازان و قطعه سازان همواره در سال‌های اخیر صحبت از مسائل و مشکلات مالی کرده و معمولا هم اتفاق خاصی در راستای حل و فصل آنها نیفتاده است.

حتی چهار سال پیش نیز فعالان صنعت خودرو درخواستی مشابه را برای دریافت تسهیلات از حساب ذخیره ارزی، مطرح کردند؛ اما در نهایت چیزی دستشان را نگرفت. حال که پای کارگران به وسط آمده، شاید این بار دولت فکری به حال مشکلات مالی صنعت خودرو به خصوص قطعه‌سازان بیندازد و عید امسال، کارگران با دست پر به خانه بروند.

این در شرایطی است که به گفته فعالان صنعت خودرو، مشکلات مالی آنها با یک میلیارد دلار حل نخواهد شد و آنها حداقل به نیم میلیارد دلار دیگر احتیاج دارند. البته ظاهرا معاون اول رییس جمهور قول داده ترتیبی اتخاد می‌کند که با پرداخت تسهیلات، پرداخت‌های مالی خودروسازان به قطعه سازان به روز شود. وی حتی قول داده که دولت یکسری تسهیلات ویژه ارزی را نیز برای قطعه‌سازان در نظر خواهد گرفت.باید منتظر ماند و دید میهمانی‌های اخیر فعالان صنعت خودرو با اهالی مجلس و دولت، در نهایت نتیجه مثبتی برای آنها به دنبال خواهد داشت یا فقط در حد وعده و وعید باقی می‌ماند؟