پیشنهاد احمدی نژاد برای حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و پاکستان

دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور ایران، پیشنهاد حذف دلار از مبادلات تجاری ایران و پاکستان را داد. محموداحمدی نژاد که اخیرا پیشنهاد حذف دلار از روابط تجاری ایران و روسیه را نیز مطرح کرده بود، این بار در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان ضمن مطرح کردن این موضوع خواستار جایگزینی پول ملی دو کشور به جای دلار شد. احمدی‌نژاد پنج‌شنبه گذشته برای شرکت در سومین اجلاس سه جانبه سران ایران، پاکستان و افغانستان به اسلام آباد سفر کرد. در این اجلاس مسائل و مشکلات منطقه‌ای و راه برون‌رفت از آن مورد بررسی قرار گرفت. روسای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، افغانستان همچنین روزگذشته در پایان اجلاس سه جانبه سران سه کشور در اسلام‌آباد، بیانیه مشترک امضا کردند. یکی از بندهای مورد توافق در این بیانیه «عدم اجازه برای بروز هر گونه تهدیدی از خاک کشورها علیه یکدیگر» بود که طی آن «سه طرف موافقت کردند مشورت‌های لازم برای دستیابی به یک موافقتنامه در این زمینه را آغاز کنند.»

پول ملی به جای دلار

رییس جمهور ایران در دیدار با یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان، با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور وجود دارد، گفت: ‌با جایگزینی پول ملی به جای دلار در مبادلات دو کشور و برخی هماهنگی‌های گمرکی می‌توان در طی چند سال حجم مبادلات میان ایران و پاکستان را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، وی در این دیدار با اشاره به آمادگی کامل ایران برای صادرات گاز و برق به پاکستان، افزود: صادرات گاز به پاکستان، افزایش صادرات برق از ایران به این کشور نیاز به زیر ساخت‌هایی دارد و ایران آمادگی دارد در تامین این زیر ساخت‌ها مشارکت کند. احمدی‌نژاد در این سفر با آصف علی زرداری رییس‌جمهور پاکستان و حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان نیز دیدارهای دوجانبه انجام داد و به تشریح توطئه‌های مستکبران و بیگانگان علیه کشورهای منطقه، پرداخت.

پاکستان، پایگاه حمله به ایران نمی‌شود

رییس‌جمهور پاکستان اعلام کرد که کشورش در صورت حمله احتمالی آمریکا به ایران هیچ کمکی به واشنگتن نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، آصف علی زرداری در حاشیه اجلاس سه‌جانبه با روسای‌جمهور ایران و افغانستان اعلام کرد: در صورتی که آمریکا تصمیم بگیرد به ایران حمله کند اسلام آباد برای حمله آمریکا به ایران پایگاه هوایی در اختیار آمریکایی‌ها قرار نخواهد داد.