دنیای اقتصاد - فردا و چهارشنبه هفته جاری آبستن رویدادهای دیپلماتیک سرنوشت‌سازی در پرونده هسته‌ای ایران است. از سویی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا در تهران با مقامات ارشد ایران به گفت‌و‌گو می‌نشیند و از سوی دیگر قرار است نمایندگان ایران و اعضای گروه ۱+۵ روز چهارشنبه در بغداد، مذاکرات استانبول۲ را پی بگیرند. در این میان، علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه ایران دیروز با استقبال از سفر آمانو به تهران گفت: در سفر مدیرکل آژانس بحث مدالیته و چارچوب کاری جدید برای رفع ابهامات و سوالات آژانس مورد توجه است و ما امیدواریم توافق بر سر تدوین مدالیته جدید میان دو طرف صورت گیرد. صالحی دیروز همچنین در گفت‌وگویی تلفنی با همتای آلمانی خود با اشاره به حسن نیت و اراده جدی ایران در مذاکرات بغداد، تصریح کرد: انتظار داریم که طرف مقابل هم با همین روحیه و رویکرد سازنده وارد مذاکره شود تا از این فرصت به‌طور شایسته‌ای بهره‌برداری شود. همزمان روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که مقامات عالی‌رتبه دولت باراک اوباما از آمادگی اعضای گروه ۱+۵ برای ارائه بسته‌ای از مشوق‌ها به ایران در نشست بغداد خبر داده‌اند؛ بسته‌ای که به نوشته این روزنامه آمریکایی، در قبال کسب «توافق قابل راستی‌آزمایی» در خصوص تعلیق تلاش‌های ایران به منظور غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا ارائه می‌شود. صالحی از سفر آمانو به ایران استقبال کرد

تدوین مدالیته جدید، محور مذاکرات آمانو در تهران

نیویورک تایمز: ۱+۵ با بسته‌ای از مشوق‌ها به بغداد می‌رود

دنیای‌اقتصاد- روزهای دوشنبه و چهارشنبه هفته جاری آبستن رویدادهای دیپلماتیک مهم هم برای ایران و هم برای غرب است. از سویی خبر آمده که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اتمی روز دوشنبه در تهران با مقامات ارشد دیپلماسی ایران به گفت‌وگو می‌نشیند؛ از سوی دیگر، قرار است نمایندگان ایران و اعضای گروه ۱+۵ روز چهارشنبه در بغداد مذاکرات استانبول۲ را پی بگیرند.

در این میان، علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران دیروز با استقبال از سفر آمانو به تهران گفت: در سفر مدیرکل آژانس بحث مدالیته و چارچوب کاری جدید برای رفع ابهامات و سوالات آژانس مورد توجه است و ما امیدواریم توافق بر سر تدوین مدالیته جدید میان دو طرف صورت گیرد. همزمان روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داد که مقامات عالی‌رتبه دولت اوباما گفتند آمریکا و پنج کشور دیگرعضو ۱+۵ (انگلیس، فرانسه، روسیه،چین به علاوه آلمان) آماده‌اند بسته‌ای از مشوق‌ها را برای کسب توافق قابل راستی‌آزمایی در خصوص تعلیق تلاش‌های ایران به منظورغنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا در مذاکرات بغداد به ایران ارائه دهند.صالحی اما در گفت و گوی خود با ایسنا گفت: سفر مدیرکل آژانس به ایران بنا به ابراز علاقه وی انجام می‌شود. وی درباره سفر غیرمنتظره یوکیو آمانو به تهران اظهار کرد: ایران پیش از این از یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران دعوت به عمل آورده بود، اما وی خواستار سفر به تهران و گفت‌وگو با مقامات کشورمان پیش از مذاکرات بغداد شده است. وی گفت: این سفر روز دوشنبه، اول خرداد، انجام می‌شود و یک روزه خواهد بود.

وزیر خارجه با بیان اینکه حضور مدیرکل آژانس به ایران را به فال نیک می‌گیرم، درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و آژانس بر سر تدوین مدالیته حل و فصل مسائل باقیمانده گفت: در سفر مدیرکل آژانس بحث مدالیته و چارچوب کاری جدید برای رفع ابهامات و سوالات آژانس مورد توجه است و ما امیدواریم توافق بر سر تدوین مدالیته جدید میان دو طرف صورت گیرد.

وی با تاکید بر این که سفر هیات آژانس به ایران برای بازرسی نیست، گفت: سفر هیات آژانس به سرپرستی آمانو برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان انجام می‌شود.

صالحی هم‌چنین از دیدار آمانو با خودش، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد.

پیش از این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که آمانو روز یکشنبه همراه هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها و رافائل ماریانو گروسی، دستیار ویژه مدیرکل آژانس وارد تهران می‌شود تا روز دوشنبه با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه آژانس آمده است که آمانو «درباره مسائل مربوط به منافع متقابل» با مقامات بلندپایه ایران گفت‌وگو می‌کند. یک سخنگوی آژانس در این باره گفت: نشست بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار بود روز دوشنبه با حضور ناکارتس و سلطانیه در وین برگزار شود، لغو شد. این سفر پیش از نشست روز چهارشنبه بین تهران و ۱+۵ که در بغداد برگزار می‌شود، انجام می‌شود. ایران و آژانس سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته برای اولین بار پس از گذشت سه ماه از آخرین دور نشست خود در وین، پایتخت اتریش با یکدیگر مذاکره کردند.

پس از این نشست دو روزه، که «تبادل خوب دیدگاه‌ها» توصیف شد، ناکارتس و علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که دو طرف روز دوشنبه (اول خرداد) مجددا با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

علامتی امید بخش

سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در هفته‌ جاری دیپلمات‌ها را به پیشرفت در حل این مساله امیدوار کرده است.

به گزارش ایسنا، دیپلمات‌هایی که خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفتند که این واقعیت که آمانوی ژاپنی خود به ایران سفر می‌کند امیدها به حصول یک پیشرفت را مطرح می‌سازد.

دیپلمات دیگری در وین گفت که اعلام غیرمنتظره این سفر علامتی «امیدبخش» است و دیپلمات سومی نیز گفت که آنها انتظار دارند آمانو «مذاکرات درباره‌ مدالیته‌های (همکاری) را نهایی و آن را در سندی رسمی‌ کند».

وی با ذکر اینکه «جوجه را آخر پاییز می‌شمارند»، افزود: با این حال باید «تا دوشنبه منتظر ماند».

۱+۵ به ایران مشوق‌های تازه می‌دهد؟

همزمان با این تحولات، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: مقامات عالیرتبه دولت اوباما گفتند که آمریکا و پنج کشور دیگر (عضو ۱+۵) آماده‌اند بسته‌ای از مشوق‌ها را برای کسب توافق قابل راستی‌آزمایی در خصوص تعلیق تلاش‌های ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا در مذاکرات بغداد به ایران ارائه دهند.به گزارش ایسنا، روزنامه‌ نیویورک‌تایمز نوشت: مذاکره‌کنندگان آمریکایی که راهی دور مهم گفت‌وگوها با ایران درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای در بغداد هستند، به خود اجازه دادند احساسی نادر را پس از بیش از یک دهه تلاش بی‌ثمر در رابطه با تهران داشته باشند و آن احساس امید است.

این روزنامه در خصوص بسته مشوق‌های مورد اشاره خود به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: این اقدامات می‌تواند شامل رفع محدودیت‌ها از چیزهایی نظیر قطعات هواپیما و کمک فنی به بخش صنعت انرژی ایران باشد، اما لغو تحریم‌ صادرات نفتی که مقامات می‌گویند از اول ژوئیه اجرایی خواهد شد را شامل نمی‌شود.

بنابراین گزارش مقامات آمریکایی معتقدند که تحریم‌های نفتی یکی از فاکتورهایی است که ممکن است ایران را برای یک راه‌حل دیپلماتیک قابل انعطاف‌تر سازد.

در همین حال، چندین مقام آمریکایی دورنمای پیشرفتی مهم در نشست روز چهارشنبه در بغداد را کم اهمیت دانسته‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز جمعه تردید خود درباره‌ هرگونه پیشرفت را تکرار کرد، اما مقامات آمریکایی گفتند که دست کم نشست بغداد سنگ محکی برای آمادگی ایران در راستای اقدام بیشتر در مقایسه با صحبت کردن را فراهم می‌کند.

بنابر این گزارش، یک نشست موفق در روز چهارشنبه می‌تواند تداوم تعامل دیپلماتیک با تهران، تاخیر در رویارویی نظامی احتمالی تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کاهش بهای نفت و کاهش بهای بنزین را به دنبال داشته باشد که این امر به احیای اقتصاد در آمریکا و دورنمای انتخاباتی اوباما کمک خواهد کرد.

این گزارش حاکی است: هدف مقدماتی ۱+۵ توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی است و علاوه بر آن ایران باید ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را از ایران خارج و عملیات‌ در تاسیسات فردو را متوقف کند.

نیویورک تایمز افزود:‌ اگر ایران با گام‌های مقدماتی موافقت کند، این گفت‌وگوها می‌تواند به نشست‌های معمول‌تری در سطوح کاری تبدیل شود که در آن، مقامات به جزئیات فنی نظیر چگونگی خروج اورانیوم یا نظارت بر تعلیق در فردو بپردازند.

مذاکرات مقدماتی سران گروه هشت درباره ایران

در رویدادی دیگر، سران گروه هشت در مذاکرات مقدماتی در کمپ دیوید توافق کردند که ایران خواسته‌های هسته‌ای‌اش را روشن‌تر کند و همچنین تاکید کردند که اکنون زمان تمرکز بر گذار سیاسی در سوریه است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت: فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور جدید فرانسه نیز برای اولین‌بار در نشست سران حاضر شد، «اتحاد خوبی» را در رابطه با ایران نشان داد و در مورد دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه هم‌چنین چیزی صادق بود.

به گفته یک مقام آمریکایی سران گروه هشت «بر اهمیت اتخاذ تلاشی متحد در وارد شدن به مذاکرات بغداد» تاکید کردند.

این مقام آمریکایی ادامه داد: هر یک از سران به فوریت مساله برداشتن گام‌های ملموس از جانب ایران برای دادن اطمینان درباره اهداف صلح‌آمیز در برنامه هسته‌ای این کشور اشاره کردند.

ولایتی: موضع ما در بغداد همان موضع استانبول باشد

در همین حال، علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران بایستی با همان مواضعی که در استانبول اتخاذ کرد در بغداد نیز وارد عمل شود و بر حق استفاده خود از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید ورزد.

ولایتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره روند مذاکرات ایران و کشورهای عضو ۱+۵ گفت: ‌اگر کشورهای عضو ۱+۵ با یک نگاه مثبت و واقع‌بینانه در مذاکرات بغداد وارد عمل شوند به طور حتم ایران همچون استانبول گام موفقی را در عرصه بین‌الملل برخواهد داشت.

امیدواری به نشست بغداد وجود دارد

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره فشارهای احتمالی بر ایران پیش از آغاز مذاکرات بغداد گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ فشاری را تحمل نمی‌کند و در کمال اختیار در رابطه با سرنوشت خودش در موضوع هسته‌ای تصمیم می‌گیرد.

ولایتی درباره نتیجه احتمالی مذاکرات سوم خردادماه ۱+۵ و ایران نیز اظهار کرد: در بخشی که با جمهوری اسلامی ایران است، ما تصمیم داریم در چارچوب مقررات بین‌المللی و حقوقی ایران گفت‌وگوها انجام شود.

ولایتی افزود: از طرف دیگر اگر کشورهای عضو ۱+۵ حسن نیت داشته و پایبند به مقررات بین‌المللی باشند و درصدد تحمیل غیرقانونی نظرات خودشان نباشند، امیدواری به اجلاس بغداد وجود دارد. علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران هم در گفت‌وگویی تلفنی با گیدووستروله، وزیر خارجه آلمان ضمن تاکید بر حسن نیت و اراده جدی تهران برای دور بعدی مذاکرات، تصریح کرد: انتظار داریم طرف مقابل هم با رویکرد و روحیه‌ای سازنده وارد مذاکرات شود.