گروه خودرو- شورای سیاستگذاری خودرو روز گذشته در حالی پنجمین جلسه خود را برگزار کرد که اعضای آن مباحثی مانند کیفیت خودروهای تولیدی، برنامه تولید خودروسازان و همچنین معیارهای مصرف سوخت را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

به گفته یک منبع آگاه این شورا تصمیم گرفت مباحث باقیمانده از موضوع معیارهای مصرف سوخت و نصب برچسب را در اختیار سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار دهد تا کارشناسان این سازمان با توجه به مسائل موجود تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ کنند.

این در حالی است که با وجود آن که ایران‌خودرو و سایپا، نصب برچسب سوخت را روی محصولات خود به مرحله اجرا در آورده‌اند اما به ظاهر هنوز روزنه‌هایی از اختلاف نظر میان این دو شرکت و موسسه استاندارد مشاهده می‌شود که چرخ این اختلاف‌نظرها بر پایه نحوه تعیین معیارها می‌چرخد.

چرا که خودروسازها معتقدند اصل تعیین معیار مصرف سوخت موضوعی فاقد اصالت است و از آن سو نیز موسسه استاندارد اعتقاد دارد نوع معیارهای انتخابی از A تا C اصولی بوده و در معیار‌بندی ردهD به خودروسازها ارفاق شده است.

بنابر اظهارات این منبع آگاه با توجه به آن که رده G انرژی با توافق طرفین به رده D تبدیل شده است بنابراین پژو روآ و وانت پیکان دیگر از خط تولید خارج نشده و با جای گرفتن در رتبه D به حیات خود ادامه خواهند داد.

البته هنوز این موضوع به صورت رسمی از سوی موسسه استاندارد به خودروسازان ابلاغ نشده است.

قول جبران کاهش تولید

کاهش رشد تولید خودروهای سواری در فروردین سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین پایین آمدن شدید تولید ایران‌خودرو از جمله مسائل مهم و البته نگران کننده مدت اخیر در صنعت کشور بود.

این در حالی است که ظاهرا منطقی و بذرپاش مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا در جلسه دیروز قول جبران کاهش تولید فروردین امسال را داده‌اند.

البته بررسی برنامه کلی تولید این دو خودروساز بزرگ کشور طی سال‌جاری نیز مدنظر اعضای شورا در جلسه روز گذشته قرار گرفته است.

بی‌کیفیت گمنام

موضوع تکراری کیفیت خودروهای داخلی نیز جزو مباحث مطروحه در جلسه دیروز شورای سیاستگذاری خودرو بود.

به ظاهر اعضای شورا در جمع‌بندی نهایی خود بدین نتیجه رسیده‌اند که سطح کیفی بیشتر خودروهای تولید داخل در مسیر بهبود قرار داشته و وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده و تنها در یک مورد هنوز کیفیت لازم و مدنظر به دست نیامده است.هر چند که منبع آگاه این خبر از ذکر نام مورد مذکور خودداری کرد اما با توجه به گزارش کیفیت خودروهای تولید داخل طی مدت اخیر می‌توان حدس زد که کدام محصول تولیدی هنوز در رسیدن به سطح کیفی مورد نظر کارشناسان داخلی عاجز مانده است.

در واقع آنچه که از گزارش کیفیت سازمان گسترش برمی‌آید به احتمال فراوان خودروی گمنام باید جزو خودروهای جای گرفته در دسته حداقل قابل قبول‌ها که در تمامی معیارهای کیفی نمره منفی کسب کرده‌اند، باشد.

بنابراین خودروی موردنظر یا باید پراید معمولی و ۱۴۱ سایپا باشد یا روآی ایران‌خودرو.