تضمین امنیتی خواست ایران نیست

پیش شرطی برای گفت‌وگو نمی‌پذیریم

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد بحث تضمین امنیتی که از سوی برخی کشورها به عنوان یکی از ملزومات مندرج در بسته پیشنهادی ۱+۵ به ایران از آن یاد می‌شود، به هیچ عنوان برای تهران مطرح نیست و ایران هرگز آن را مطرح نکرده است. سیدمحمدعلی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به اینکه «آیا تضمین امنیتی جزو درخواست‌های ایران ازگروه ۱+۵ در جریان مبادله بسته‌های پیشنهادی وجود دارد یا خیر؟» گفت: خیر، بحث تضمین امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست و هرگز آن را مطرح نکرده است.

وی در مورد بسته پیشنهادی ایران به ۱+۵ گفت: جزئیات این بسته را به موقع اعلام خواهیم کرد؛ البته آنها در تلاشند نماینده‌ای را به جمهوری اسلامی اعزام کنند و گفت‌وگوهایی نیز در این مورد در حال انجام است.

حسینی در مورد ابراز تمایل خاویر سولانا برای سفر به ایران، گفت: ما بسته پیشنهادی آنها را دریافت و بررسی می‌کنیم و نقاط مثبت آن و محورهای قابل گفت‌وگو را اعلام می‌کنیم؛ البته اگر محور منفی هم داشته باشد، آن را بیان می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید دوباره بر عدم پذیرش هر گونه پیش شرط برای مذاکرات هسته‌ای از سوی تهران اظهار کرد که ایران بسته پیشنهادی ۱+۵ را بررسی و نقاط مثبت و محورهای قابل گفت‌وگوی آن را اعلام می‌کند.

وی در مورد بسته پیشنهادی ایران به گروه ۱+۵ گفت: بسته ایران بخش‌های متنوعی دارد و مباحث کلانی را در نظر گرفته است.

حسینی ادامه داد: در این بسته مباحث کلان و هسته‌ای گنجانده شده است و زمینه مناسبی را برای مذاکرات سازنده فراهم می‌کند؛ ما امیدواریم طرف مقابل هم در این موضوع جدیت داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد مذاکرات اخیر ایران و آژانس در سفر هیات آژانس به تهران گفت: این هم سفری موفق بود که نتایج موفقی را در بر داشت و در چارچوب همکاری‌های ایران و آژانس قرار داشت، آقای البرادعی به زودی گزارشی را منتشر خواهد کرد که نتایج این گفت‌وگوها در آن بیان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگاری از حسینی در مورد مواضع اخیر روسیه و امضای قطعنامه توسط پوتین علیه ایران در آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش سوال کرد که وی گفت: ما نسبت به صدور اصل قطعنامه‌ها و اصل ارجاع موضوع هسته‌ای به شورای امنیت اعتراض داریم و در گفت‌وگوهای رسمی هم با طرف‌های مختلف آن را مطرح می‌کردیم و آن را روندی سازنده نمی‌دانیم.

وی درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایتالیا در مورد سخت گیری بیشتر این کشور در برابر موضوع هسته‌ای ایران نیز گفت: انتظار ما از دولت ایتالیا این است که نگاه واقع بینانه تری به موضوع هسته‌ای ایران داشته باشد و تحت تاثیر غیر واقعی قرار نگیرد. به نظر ما شناخت مسوولان ایتالیایی، شناخت عمیق تر و واقع بینانه تری است و همین می‌تواند نقطه همکاری‌های مشترک باشد.

لغو مذاکره با آمریکا

وی در مورد لغو مذاکره با آمریکا نیز گفت: به خاطر عملیاتی که آمریکایی‌ها علیه ملت عراق انجام دادند ما گفت‌وگوها را متوقف کردیم و تا زمانی که تغییری در این روند نباشد گفت‌وگوها را انجام نمی‌دهیم.

حسینی انتساب برخی سخنان به وزیر امور خارجه را در مورد اینکه ایران، گفت‌وگو با آمریکا را به دولت جدید آمریکا موکول کرده است نیز تکذیب کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد هویت ضاربان دیپلمات‌های ایرانی در عراق گفت: هنوز اطلاعات دقیق به دستمان نرسیده است، با این حال آنچه قطعی است، این است که این ترور از سوی کسانی انجام شده که مناسبات ایران و عراق را هدف قرار داده اند و پیگیری‌ها در این مورد ادامه دارد.

وی در مورد سرنوشت دیپلمات‌های بازداشت شده ایرانی در عراق نیز گفت: مامورین کنسولی ما نیز همچنان به صورت غیرقانونی در بازداشت آمریکایی‌ها هستند و ما تلاش‌های جدیدی را برای انجام دیدار خانواده‌های آنان با این عزیزان انجام داده‌ایم و اخیرا آقای کاظمی قمی سفیر ایران در عراق در این خصوص دیداری با آقای طالبانی داشته است.

حسینی در مورد ادعای دیدار فرمانده سپاه قدس با رییس‌جمهور عراق در روزهای اخیر، گفت:‌جمهوری اسلامی، کانال کاملا روشن و مشخصی برای گفت‌وگو با آمریکا در موضوعات امنیتی و ثبات عراق داشته است و هیچ تغییری در این مورد صورت نگرفته است.

وی در مورد انگشت‌نگاری عراقی‌ها از زائران ایرانی گفت: این خبر را در گذشته نیز شنیده بودیم که برخی از نیروهای آمریکایی به طور خودسرانه انجام می‌دهند ولی ما به این امر اعتراض کنسولی کردیم. ما انتظار داریم عراق شئون زوار ایرانی را محترم بشمارد، همانطور که شئون زوار عراقی در ایران محترم است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد انتشار خبری مبنی بر محاصره سکوی نفتی رشادت توسط نیروهای آمریکایی گفت: تاکنون خبر موثقی در این مورد نداشته‌ایم.

اظهارات اخیرسعودالفیصل

حسینی در مورد اظهارات اخیر سعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر دخالت ایران در اوضاع لبنان نیز گفت: امیدواریم آنچه که به نقل از وزیر خارجه عربستان مطرح شده صحت نداشته باشد. مبنای موضع‌گیری‌های ما مواضع رسمی مقامات این کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما اخیرا روندی را در رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم که رژیم صهیونیستی طراح آن است و هدف آن ضربه زدن به مناسبات خوب کشورهای اسلامی و منطقه است، قطعا روابط ایران و عربستان از اهداف مهم این پروژه است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اجلاس دوحه که با حضور طرف‌های مختلف لبنانی برای حل مشکل لبنان جریان دارد، گفت: تلاش‌هایی که تا کنون در این اجلاس صورت گرفته در مسیر درست بوده و یک گام به جلو است و اگر دخالت بیگانگان مانع نشود، می‌تواند سازنده و منطقی باشد.

وی افزود: ‌جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده است از همه تلاش‌ها برای نزدیک کردن دیدگاه‌های گروه‌های لبنانی به هم حمایت می‌کند.

اتهامات کلیشه‌ای بوش

حسینی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بوش در سفر به منطقه خاورمیانه گفت: اتهاماتی که بوش در این سفر در خصوص‌جمهوری اسلامی مطرح کرد، کهنه و کلیشه‌ای بود و بدون شک افکار عمومی دنیا می‌تواند بهتر از هر کسی در مورد این ادعاهای بوش نظر بدهد.

وی افزود: افکار و عملکرد رژیم قرون وسطایی بوش است که ثبات منطقه را بر هم زده و ما را با جنگ مواجه ساخته است که حاصل آن چیزی جز تخریب و ویرانی و کشتار انسان‌های بی‌گناه نبوده است.

حسینی با بیان اینکه هدف اصلی بوش از این سفر شرکت در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی بوده است، گفت: بوش و سردمداران رژیم اسرائیل ۶۰ سال ترور و تخریب را جشن گرفتند و بوش در این سفر سخنانی را در حمایت از اسرائیل به زبان آورد که حتی صهیونیست‌های تندرو هم تعجب کردند.

وی افزود: بوش علیه شریف‌ترین و محبوب ترین گروه‌های مبارز سخن گفت، در صورتی که سیاست‌های دولت فعلی آمریکا، این کشور را به صورت منفورترین و منزوی‌ترین دولت در تاریخ آمریکا و بین جهانیان تصویر کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه با تحقیر‌آمیز خواندن عملکرد بوش برای مردم آمریکا گفت: عملکرد دولت بوش جایگاه مردم آمریکا را مخدوش کرده است و دولت آمریکا باید تلاش کند تا از فرهنگ قرون وسطایی فاصله بگیرد و درک بهتری داشته باشد.