رشد قیمت یخچال فریزرهای ایرانی
تا همین چند ده سال پیش که مادربزرگ‌هایمان مواد غذایی را در سرداب‌های سرد و تاریک نگهداری می‌‌کردند، کسی تصورش را هم نمی‌کرد این سرداب‌ها روزی به انبارهایی تبدیل شوند که در آنها اسباب و لوازم قدیمی را جای دهند.

اما ورود یخچال فریزر وسیله‌ای که امروزه جزو لاینفک زندگی مردم شده است باعث شد تا سرداب‌های قدیمی به کلی به فراموشی سپرده شوند. یخچال‌هایی که امروزه در مارک، طرح، مدل و سایزهای مختلفی در بازار موجودند و فراخور سایز و برندی که دارند از قیمت‌های متفاوتی نیز برخوردارند. طبق اعلام فعالان بازار، تنوع مارک و مدل انواع یخچال فریزر طی 5 تا 6سال اخیر به شدت افزایش یافته است که این امر را می‌توان معلول ایجاد بازار رقابتی دانست که برای این کالا شکل گرفته است. سامان شیخی یکی از فروشندگان انواع یخچال‌ و فریزر در خیابان امین حضور می‌گوید، در حال حاضر حال برندهای زیادی در زمینه تولید انواع یخچال و فریزر فعالیت می‌کنند که در این بین می‌توان به ال.جی، سامسونگ، دوو، وستینگ‌هاوس، یخساران، امرسان، هیمالیا، الکترواستیل و ... اشاره کرد که در بین برندهای خارجی سامسونگ و در بین ایرانی‌ها امرسان و الکترواستیل جزو پرفروش‌ها هستند.
به گفته این فروشنده قیمت انواع یخچال فریزر داخلی طی دو ماه گذشته در حدود ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش یافته است که علت این امر رشد نرخ تورم عنوان شده است. این در حالی است که قیمت یخچال فریزرهای خارجی طی دو ماه گذشته تغییر چندانی نکرده است و آخرین تغییرات قیمت یخچال فریزرهای خارجی مربوط به بهمن ماه گذشته می‌شود. طبق اعلام یکی از نمایندگی‌های فروش شرکت سام سرویس، قیمت انواع یخچال فریزرهای سامسونگ طی دو ماه گذشته ثابت بوده و آخرین تغییر قیمت این کالاها مربوط به بهمن ماه سال گذشته بوده است.به گفته این نمایندگی، قیمت یخچال‌فریزرهای سایدبای‌ساید سامسونگ طی بهمن ماه سال گذشته حدود ۱۰۰هزار تومان و طرح یخچال‌فریزرهای تک‌در این برند حدود ۴۰هزار تومان افزایش یافته است و این شرکت طی سال جدید تغییری در نرخ یخچال‌های خود اعمال نکرده است.گلدیران، نمایندگی فروش یخچال‌فریزرهای LG نیز از ثبات قیمت انواع یخچال‌فریزرهای این برند طی سه ماه اخیر خبر داد.طبق اعلام این نمایندگی، قرار بر این بوده است که LG طی هفته گذشته قیمت انواع یخچال‌فریزرهای خود را حدود ۳۰ درصد افزایش دهد اما هنوز دستوری در این زمینه به نمایندگی‌های فروش داده نشده است.
در حالی که نمایندگی‌های فروش یخچال‌فریزرهای وارداتی از ثبات قیمت این کالاها خبر می‌دهند تولیدکنندگان ایرانی از رشد قیمت انواع یخچال‌فریزرهای ایرانی در بازار خبر می‌دهند.طبق اعلام درودی، مدیر فروش شرکت یخساران، این شرکت نرخ محصولات خود را با توجه به رشد هزینه‌های تولید حدود 5درصد طی دو ماه گذشته افزایش داده است.
به گفته وی، علاوه بر عواملی چون افزایش حقوق کارگران، افزایش نرخ قطعات تولیدی و... تولیدکنندگان با مشکل بزرگتری مواجه هستند که آن دشواری ورود مواد اولیه تولیدی و مانع‌تراشی‌های گمرک برای واردات این مواد است. درودی افزود: طی سال جدید هزینه ترخیص و قیمت مواد اولیه وارداتی تا حدودی افزایش یافته است و برخی مواد نیز به سختی وارد کشور می‌شوند.به عنوان مثال، طی سال گذشته عدم ورود یکی از مواد اولیه تولیدی یخچال که فوم نام دارد باعث تعطیلی برخی از تولیدکنندگان مانند توشیبا شد.به‌طوری از دی ماه، سال گذشته، شاهد عرضه یخچال فریزرهای توشیبا در بازار نیستیم.مدیرفروش شرکت یخساران افزود، رشد هزینه‌های تولید باعث شده است برخی تولید‌کنندگان داخلی طی سال جدید قیمت کالاهای خود را درصد قابل توجهی افزایش دهند که این موضوع به ضرر تولید کننده است.
زیرا با افزایش قیمتی که تولیدکنندگان برای انواع یخچال فریزر اعمال کردند قیمت محصولات ایرانی به نمونه‌های خارجی نزدیک شده درنتیجه مصرف‌کنندگان باتوجه به نزدیکی قیمت کالای ایرانی و خارجی، نمونه خارجی را انتخاب می‌کنند.محمد تهان‌پور رییس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در این زمینه می‌گوید: نزدیکی قیمت لوازم خانگی در ایران و خارجی باعث شده است مصرف کننده به سوی کالای خارجی جذب شود و توجهی به کالای ایرانی نکند.