با نقشه سفر کن
میترا یزدچی
اگر اهل سفر باشید، خیلی خوب می‌دانید هیچ چیز در سفر بدتر از گم کردن راه نیست، به خصوص اگر بخواهید برای روز یا ساعت مشخصی به مقصد برسید.برای رفع این مشکل ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به نکات ذیل توجه کنید.

نقشه سفرتان را از قبل طراحی کنید
در هر سفر (حتی داخل شهر) قبل از آغاز سفرتان، نقشه‌ای مرتبط با کارتان را تهیه کنید، مثلا اگر می‌خواهید برای سیاحت به شهری بروید حتما نقشه گردشگری آن شهر و استانی که در آن قرار دارد را تهیه کرده و پس از انتخاب بهترین و نزدیک‌ترین مسیر، پا در راه سفر بگذارید.
چه نقشه‌ای برای سفر مناسب است؟
نقشه‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام در مورد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
نقشه‌های گردشگری نیز، یکی از انواع نقشه‌ها هستند که با همین عنوان منتشر می‌شوند، ولی شما در بین نقشه‌های مختلف گردشگری باید دقت داشته باشید، نقشه‌ای را انتخاب کنید که شما را در رسیدن به مراکز فرهنگی، هنری و گردشگری راهنمایی کند. به وسیله نقشه‌های گردشگری شما می‌توانید، دقیقا مسیر سفرتان را مشخص کرده و بهترین راه را به تمام نقاط گردشگری یک شهر یا استان پیدا کنید.
علاوه بر این در نقشه‌های گردشگری شما با محاسبه مسافت حد فاصل مبدا تا مقصد سفرتان می‌توانید میزان سوخت مورد مصرف خودرو را محاسبه کرده و با توجه به جایگاه‌های سوخت بین راهی برنامه‌ریزی کنید.
به توضیحات راهنمای نقشه دقت کنید
پس از انتخاب نقشه مناسب، به‌خاطر داشته باشید برای استفاده بهتر از آن به توضیحات ابتدا یا انتهای نقشه دقت کنید.به‌عنوان مثال مقیاس نقشه، علائم کاربردی داخل نقشه، تطبیق اسامی و کدهای روبه‌رو و اعداد پیش از نام مکان موردنظر و ... را حتما مطالعه کنید.به‌عنوان مثال «غار چال نخجیر» با عدد (۲۱) و اندکس «خ ۷» بدین‌گونه جست‌و‌جو می‌شود که ابتدا تقاطع کادر شماره «۷» و کادر «خ» را بر روی نقشه پیدا کرده و سپس در آن کادر جاذبه گردشگری را که در کنار آن مربع نارنجی رنگ (۲۱) حاوی شماره (۲۱) است را پیدا کنید و بدین‌ترتیب مکان «غار چال نخجیر» را ملاحظه نمایید.همچنین برای کسب اطلاعات کامل هر نقشه می‌توانید به فهرست مندرجات آن در ابتدای نقشه مراجعه کنید تا چنانچه راهنمای استفاده از هر بخش نقشه وجود داشت را بتوانید یافته و استفاده کنید.
تلفن‌های ضروری را جدی بگیرید
به‌خاطر داشته باشید در سفر احتمالی هرگونه اتفاقی وجود دارد، بنابراین حتما قبل از حرکت و قدم گذاشتن در راه سفر، از روی نقشه‌ای که تهیه می‌کنید، تلفن‌های ضروری و کاربردی شهر و استان موردنظرتان را پیدا کرده و از صحت آنها مطمئن شوید تا چنانچه نیاز به تماس با یکی از آنها داشتید، دچار مشکل نشوید.این شماره‌ها به شما کمک می‌کنند در شرایط اضطراری مختلف بتوانید از نیروهای امدادی، کمک یا راهنمایی گرفته و مشکلتان را برطرف کنید.
به علائم نقشه و تعاریف آنها دقت کنید
گر چه خواندن نقشه در سفر بسیار اهمیت دارد، ولی بدون دانستن علائم اختصاری و راهنمای آن غیرممکن است. در هر نقشه یکسری علائم اختصاری برای نمایش مکان‌های داخل آن وجود دارد که در راهنمای نقشه تعاریف آنها قرار دارد و شما چنانچه قبل از خواندن نقشه که در قسمت پایین قرار دارد مراجعه نکنید، نمی‌توانید از آن استفاده کنید.
بعضی از این علائم بین‌المللی هستند، مثلا علامت نیروهای امدادی پزشکی در جاده‌ها، یا جایگاه عرضه سوخت، علامتی مشخص و بین‌المللی دارد. ولی مثلا وجود چشمه‌های آب گرم، غار، غار تاریخی، پیست اسکی، جاذبه گردشگری و آثار تاریخی در یک نقشه گردشگری می‌تواند علائم مختلفی در نقشه‌های گردشگری داشته باشند و شما فقط با مراجعه به راهنمای هر نقشه می‌توانید از رموز آنها مطلع شوید. ضمنا برای انتخاب جهت صحیح قرار گرفتن خود در موقعیتی که هستید به بردار نقشه توجه کرده تا مسیر را درست انتخاب کنید. گفتنی است برای انتخاب یک نقشه مناسب سفر باید به مراکز نشر معتبر مراجعه کرده و چنانچه نسبت به جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی مقصدتان اطلاع ندارید، حتما به راهنمای جاذبه‌های گردشگری مندرج در ابتدای نقشه مراجعه کنید.