دولت به سرمایه‌گذاران بخش راه کمک ویژه کند

سرمایه گذاری در حوزه را هسازی برگشت مناسبی ندارد

گروه استانها: سرمایه‌گذار آزادراه غربی اصفهان سرمایه‌گذاری در بخش راهسازی را با توجه به بازگشت سرمایه بلندمدت از سوی بخش‌خصوصی غیراقتصادی عنوان کرد.

منوچهر مومن‌زاده، مدیرعامل شرکت سیمین سپاهان که همزمان با سرمایه‌گذاری، پیمانکاری این اتوبان ۸۱ کیلومتری را نیز به عهده داشته، در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های گروهی با اشاره به بازدهی بلندمدت سرمایه‌گذاری در حوزه راهسازی گفت: آزادراه غربی اصفهان توسط بخش‌خصوصی توانمند ظرف کمتر از ۳ سال احداث و به بهره‌برداری رسید. در حالی که متوسط زمان بهره‌برداری از چنین پروژه‌هایی ۷ تا ۱۰ سال است. اما به‌رغم تحقق چنین اتفاق بزرگی بازگشت سرمایه‌گذاری در این پروژه که ۵۰درصد آن توسط بخش‌خصوصی تامین شده بیش از ۱۴ سال است و این موضوع سرمایه‌گذاری در این بخش را غیراقتصادی کرده است.

به گفته وی، هزینه نگهداری چنین آزادراهی که دارای فضای سبز گسترده‌ای است سالانه یک میلیارد تومان است، در حالی که عوارض دریافت شده از خودروهای عبوری هم بیش از ۴۰درصد از درآمد سالانه آزادراه است.

با این وجود می‌توان گفت اساسا سرمایه‌گذاری در این حوزه برگشت مناسبی ندارد، چرا که عوارض دریافتی، هزینه نگهداری خود آزادراه می‌شود.

مومن‌زاده با بیان این که از آخر سال ۸۵ تاکنون تنها ۴درصد از حجم سرمایه‌گذاری ۳۵میلیارد تومانی سیمین سپاهان در پروژه آزادراه غربی اصفهان بازگشته است، گفت: برای جبران سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در آزادراه‌ها دولت در این طور مواقع در قراردادهای مشارکت، فرمولی را پیش‌بینی کرده که طی آن ۷۵درصد از سرمایه‌گذاری انجام شده توسط بخش‌خصوصی را تامین می‌کند تا آن دچار زیان نشود، اما متاسفانه در حال حاضر دولت به دلیل کمبود نقدینگی شرایط چنین کمکی را ندارد.

وی ضمن قدردانی از مدیران وزارت راه به عنوان متولی امر حمل‌ونقل در کشور تاکید کرد: تمام مدیران وزارت راه اعم از شخص وزیر، معاونان وی و حتی استاندار اصفهان تاکنون تمام توان خود را برای حمایت و دفاع از منافع بخش‌خصوصی به کار گرفته‌اند، اما در این راه موانعی وجود دارد که سرمایه‌گذاری در این حوزه را برای بخش‌خصوصی سخت و دشوار کرده است.

این سرمایه‌گذار صنعت راه‌ سازی با توجه به مشکلات موجود در صنعت و بازده کم سرمایه‌گذاری در آن از دولت خواست تا با توجه ویژه به سرمایه‌گذاران این حوزه بخش‌خصوصی را به سرمایه‌گذاری در صنعت ترغیب کند.

مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت راهسازی بخش‌خصوصی با اشاره به مزیت‌های احداث آزادراه غربی اصفهان گفت: با ساخت این آزادراه توسط شرکت سیمین سپاهان فاصله زمانی خودروهای عبوری یک ساعت و نیم کاهش یافته و فاصله کیلومتری خودروها که عموما خودروهای سنگین مربوط به شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ذوب‌آهن هستند، ۳۰ کیلومتر کاهش یافته است که با احتساب ۴هزار خودرویی که روزانه از این آزادراه عبور می‌کنند، می‌توان گفت که در مصرف سوخت روزانه بیش از ۶۰هزار لیتر صرفه‌جویی شده است.ضمن این که کاهش ترافیک درون شهری اصفهان و کاهش آلودگی محیط زیست از دیگر مزیت‌های ساخت این اتوبان بوده است.

با این وجود آیا این همه مزیت ارزش این را ندارد که دولت از محل سوبسیدهایی که به بخش‌ سوخت اختصاص می‌دهد به سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی حوزه راه کمک کند.

مدیر عامل سیمین سپاهان که پیمانکاری ۱۲۶ کیلومتر از راه‌آهن اصفهان - شیراز را نیز عهده دار بوده، با اشاره به مشکلات نقدینگی این پروژه گفت: کار احداث خط ریلی اصفهان - شیراز به طول بیش از ۱۲۶ کیلومتر از سوی شرکت سیمین سپاهان با کیفیت بسیار مطلوب تحویل داده شده، اما هنوز تعهدات مالی این پروژه پرداخت نشده است و این موضوع بزرگ‌ترین مشکل پیمانکاران این حوزه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سیستم بانکی برای سرمایه‌گذاران بخش راهسازی تسهیلات خاصی ندارد، گفت: متاسفانه نرخ سود بانکی بسیار بالا بوده و برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدتی مثل راهسازی مناسب نیست، ضمن اینکه سیستم بانکی برای دریافت اقساط و تسهیلات انعطاف‌پذیر نیست و دولت هم حمایت لازم را نمی‌کند. وی با اشاره به مشکلاتی که بخش خصوصی راهساز در تامین منابع مالی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: برای دریافت تسهیلات، متاسفانه گاهی اوقات سیستم بانکی اسناد املاک شخصی را طلب می‌کند و ما مجبوریم که برای دریافت تسهیلات زیر بار چنین تعهدی برویم، در حالی که این تسهیلات برای اجرای پروژه‌های ملی گرفته شده است. ولی در نهایت این تعهدها موجب می‌شود که سیستم بانکی به دنبال ناتوانی بخش‌خصوصی در بازپرداخت اقساط به دنبال مصادره املاک شخصی نیز باشد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم - اصفهان گفت: این پروژه نیز همانند دیگر پروژه‌ها با مشکلات کمبود نقدینگی روبه‌رو است و امسال فقط ۱۰میلیارد تومان بودجه داشته که دو پیمانکار شامل سیمین سپاهان و قرارگاه خاتم‌الانبیا باید با استفاده از همین بودجه پروژه را پیش ببرند، در حالی که این اعتبار حتی جواب استهلاک ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلاتی را که در پروژه مشغول کار هستند را نمی‌دهد. به گفته وی، این پروژه فقط در قطعه دلیجان- اصفهان اعتباری معادل ۲۰۰میلیارد تومان نیاز دارد که در صورت تامین این اعتبار لازم ما توانایی اتمام کار عملیات احداث را ظرف ۲ سال داریم.

وی با توصیف راهسازی به عنوان یک اقدام عام‌المنفعه و ملی گفت: از دولت نهم به عنوان دولت عدالت‌محور خواستاریم که با توجه و عنایت ویژه به سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی راه‌حلی برای مرتفع شدن مشکلات این بخش بیندیشد، تا این سرمایه‌گذاران بیش از این مایوس نشده و بتوانند در مقام بخش خصوصی توانمند به توسعه و آبادانی کشور کمک کنند. وی افزایش مواد اولیه راهسازی از جمله قیر در بورس کالا را از دیگر مشکلات مربوط به صنعت راهسازی عنوان کرد و گفت: با ورود قیر به بورس تامین این ماده برای راهسازان مشکل شده و قیمت آن نیز افزایش یافته است تا جایی که تامین این محصول برای پیمانکاران و راهسازان مقدور نیست و همین موضوع موجب کند شدن و توقف پروژه‌ها در آینده خواهد شد.

گفتنی است، منوچهر مومن‌زاده، مدیرعامل شرکت سیمین سپاهان با ۴۰سال سابقه در حوزه راهسازی و ساخت ۲هزار کیلومتر راه، اتوبان و خط ریلی در بین فعالان صنعت راهسازی به عنوان یک چهره ماندگار شناخته می‌شود.

شرکت تحت مدیریت وی تاکنون پروژه‌های ملی بسیاری را اجرا کرده که از جمله آن می‌توان به احداث پل نیزار جاده تهران، احداث جاده مورچه‌خورت- سلفچگان، احداث جاده ۳۰۰ کیلومتری طبس-یزد، بهسازی ۱۰۰ کیلومتر از جاده جیرفت و... اشاره کرد.