عامه پسندها بیشتر فروختند

رکود فروش کتاب‌های تاریخی، صدرنشینی رمان‌های عامه‌پسنددر میان پرفروش‌ترین‌های کتاب‌های هفته گذشته که از طریق گفت‌وگو با کتابفروشان تهرانی و شهرستانی به دست آمده رمان‌های عامه‌پسند و آثار نویسندگانی مانند پائولو کوئیلو و فهیمه رحیمی‌همچنان در صدر پرفروش‌ها قرار دارد. رکود فروش کتاب‌های تاریخی

محمد رضا دانایی، فروشنده کتابفروشی «کتاب سوده» در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در این کتابفروشی هم کتاب‌های دانشگاهی موجود است و هم کتاب‌های متفرقه و طبعا فروش ما در نیمه دوم سال به مراتب بهتر از نیمه اول سال است.

وی ادامه داد: در ژانر کتاب‌های متفرقه کتاب‌های روانشناسی و بعد از آن کتاب‌های داستانی بیشترین فروش را دارند، اما در ژانر تاریخی فروش خوبی نداریم و این فروش محدود می‌شود به کتاب‌های «سینوهه» نوشته میکا والتاری ترجمه ذبیح‌ا... منصوری (نشرزرین) و «کنیز ملکه مصر» نوشته میکل پیرامو ترجمه ذبیح‌ا... منصوری (نشرزرین).

دانایی همچنین از پرفروش‌های کتابفروشی خود گفت: کتاب‌های «راز»، «چهار اثر از فلورانس از اسکاولشین» نوشته فلورانس اسکاولشین ترجمه گیتی خوشدل (نشرپیکان) و «شفای زندگی» نوشته لوئیزهی با ترجمه گیتی خوشدل (نشر پیکان) از کتاب‌های پرفروش ژانر روانشناسی بودند، اما در زمینه ادبیات داستانی هم رمان‌های خارجی مورد استقبال قرارمی‌گیرند و هم رمان‌های ایرانی.

این فروشنده در پایان افزود: داستان‌های «بیوتن» نوشته رضا امیرخانی (نشر علمی)، «همخونه» نوشته زهرا (مریم) ریاحی(نشر الماس دانش)، «سهم من» نوشته پرینوش صنیعی (نشر روزبهان) از جمله رمان‌های پرفروش ایرانی در هفته گذشته بودند و داستان‌های «هفته‌ای یه بار آدم رو نمی‌کشه» نوشته دی‌جی سلینجر ترجمه امید نیک فرجام و لیلا نصیری‌ها (نشر نیلا)، «بادبادک باز» نوشته خالد حسینی ترجمه مهدی غبرایی (نشرنیلوفر) و کتاب «هزار خورشید تابان» اثر همین نویسنده با ترجمه همین مترجم (نشر ثالث) از کتاب‌های پرفروش در زمینه ادبیات خارجی بودند.

کتاب‌های روانشناسی و رمان، خوب می‌فروشند

علی‌اکبر صالحی راد، مسوول کتابفروشی «ملاصدرا» در تهران نیز گفت: تنها فروش ما از کتاب‌های روانشناسی و رمان است.

وی اضافه کرد: کتاب‌های «گلبرگی در مسیر باد» نوشته فریده رهنما (نشر فروغ قلم)، «از این همه جا ...» نوشته تکین حمزه‌لو (نشرروشا) در زمینه ادبیات داستانی از کتاب‌های پرفروش ما است.

این کتابفروش ادامه داد: دو کتاب خالد حسینی به نام‌های «هزار خورشید تابان» و «بادبادک باز» با ترجمه مهدی غبرایی به ترتیب از انتشارت «ثالث» و «نیلوفر» جزو کتاب‌های پرفروش ما در زمینه ادبیات داستانی خارجی است.

«سوگند شوم» پرفروش‌ترین کتاب هفته گذشته بود

مسعود جواهری، مسوول کتاب فروشی «میلاد» در تهران در گفتگو با خبرنگار مهر از پرفروش‌های کتاب فروشی خود گفت: کتاب‌های داستانی و طالع‌بینی از کتاب‌های پرفروش این کتاب‌فروشی هستند البته فروش ما در شش ماه نخست سال اندک است و در روز شاید تنها ۱۰ تا ۱۲ نفر برای خرید کتاب مراجعه کنند این درحالی است که در شش ماه دوم سال این تعداد به ۳۰ تا ۳۵ نفر می‌رسد.

وی ادامه داد: کارهای انتشارات «علی» نظیر داستان‌های «غزال» نوشته طیبه امیر جهادی، «پشت پلک شب» نوشته مریم صمدی، و کتاب «هستی» نوشته رویا نوری از آثار پرفروش ما هستند. اما در زمینه اثر پرفروش مان در حوزه ادبیات داستانی خارجی در هفته گذشته می‌توان به کتاب «سوگند شوم» نوشته ماریا بارت ترجمه الهه صالحی (نشر درسا) اشاره کرد.

این فروشنده درباره فروش کتاب‌های نوجوانان نیز گفت: سری کتاب‌های «هری پاتر» نوشته جی کی رولینگ ترجمه ویدا اسلامیه (نشر کتابسرای تندیس)، «بچه‌های بدشانس» نوشته لمونی اسنیکت ترجمه نسترن پاشایی (نشرماهی)، «تالار وحشت» نوشته آر.ال استاین با ترجمه علی‌اکبر خداپرست (نشرویدا) بسیار مورد استقبال هستند. برای کودکان نیز ما تنها یک مجموعه کار داریم که توسط انتشارات مدرسه آماده شده است و این مجموعه کتاب‌های رنگ‌آمیزی و آموزش الفبا و اعداد است.

جواهری همچنین گفت: تا حدود دوسه ماه قبل مجلاتی مثل «خانواده سبز»و «موفقیت» را که طرفدار بیشتری داشتند می‌فروختیم، اما الان دو، سه ماهی هست که فروش این مجلات پایین آمده و ما هم طبعا دیگر این مجلات را نمی‌آوریم.

بجنورد؛ فهیمه رحیمی‌و پائولو کوئیلو همچنان در صدر فروش

محمدابراهیم تاتاری، فروشنده کتابفروشی «گوتنبرگ» در شهر بجنورد (استان خراسان شمالی) نیز گفت: کتاب‌هایی که در این کتاب‌فروشی به فروش می‌رسد ۷۰درصد آموزشی هستند و بیشترین فروش ما از این دسته کتاب‌ها است که غالبا کودکان و نوجوانان برای آنها مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش دیگر فروش ما از کتاب‌های عمومی‌است که اکثر کسانی که مراجعه می‌کنند خانم‌ها هستند و کتاب‌های خانوادگی نظیر «آبستنی» و «آشپزی» را می‌خرند البته کتاب‌های روانشناسی هم مورد استقبال قرار می‌گیرند.

این فروشنده همچنین عنوان کرد: فروش ما در زمینه کتاب‌های رمان بیشتر از کتاب‌های عامه پسند است و خانم‌های جوان این گروه از کتاب‌ها را می‌خوانند. کتاب‌های «فهیمه رحیمی» و «پائولو کوئیلو» نیز خوب استقبال می‌شوند.

آبادان؛ «از حال بد به حال خوب» توصیه روانشناس شهرعلی فرهنگ‌پور، فروشنده کتابفروشی سعید در آبادان (استان خوزستان) هم گفت: در این کتاب فروشی همه نوع کتابی داریم هم کتاب‌های عمومی‌و هم کتاب‌های درسی و کمک‌درسی.

وی ادامه داد: البته در اواخر ماه مرداد و شهریور به دلیل اینکه متقاضی برای کتاب‌های درسی و کمک درسی و همچنین لوازم التحریر زیاد است فروش خود را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم؛ یعنی فروش کتاب‌های عمومی ‌را به ساعاتی از روز واگذار کرده‌ایم که تعداد مشتری اندکی برای خرید کتاب‌های درسی می‌آید و غالبا صبح‌ها کتاب‌های عمومی‌می‌فروشیم.

فرهنگ پور همچنین اضافه کرد: از کتاب‌های تاریخی به دلیل اینکه گران هستند، استقبال نمی‌شود. بیشترین فروش ما از کتاب‌های روانشناسی و رمان است.

وی افزود: قبلا داستان‌هایی که نوشته م مودب پور است بسیار مورد استقبال قرار می‌گرفتند، اما مدتی است همه کتاب‌های این نویسنده در بازار نیست و تنها داستانی که از این نویسنده داریم کتاب «پریچهر» (نشر نسل نواندیش) است. این کتاب هم به دلیل اینکه گران شده است، فروش ندارد. پیش از این کتاب «پریچهر» به بهای ۵۱۰۰تومان فروخته می‌شد وما با کم کردن ۱۰۰ تومان آن را می‌فروختیم، اما در حال حاضر بهای کتاب ۶۵۰۰تومان است و ما هم نمی‌توانیم ۵۰۰تومان کم کنیم کتاب را بفروشیم.

این فروشنده همچنین گفت: بعد از رمان، کتاب‌های روانشناسی بسیار مورد استقبال است؛ کتاب‌هایی چون «راز» نوشته راندا برن، «از حال بد به حال خوب» نوشته دیوید برنز با ترجمه مهدی قراچه‌داغی (نشر آسیم)- که پزشک روانشناس آبادان هم بسیار آن را به مردم توصیه می‌کند- «لطفا گوسفند نباشید» نوشته محمود نامنی (نشر گوهر کمال)، «چهار اثر از فلورانس از اسکاولشین» نوشته فلورانس اسکاولشین، ترجمه گیتی خوشدل (نشرپیکان) بسیار مورد استقبال هستند.

فرهنگ‌پور در پاسخ به این پرسش که چه کسانی بیشتر به این کتاب فروشی مراجعه می‌کنند، گفت: معلوم است خانم‌ها. برای اینکه خانم‌ها زورشان بیشتر است و پولی که همسرانشان در می‌آورند را می‌دهند کتاب می‌خرند