احداث بزرگ‌ترین بندرشمالی کشور در منطقه آزاد انزلی

گروه بازرگانی- دکتر کمال فیروزآبادی، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در نشستی خبری، اخبار جدیدی از توسعه منطقه آزاد انزلی را در اختیار خبرنگاران گذاشت. وی در این نشست از تصویب تاسیس بزرگ‌ترین بندر ایران در دریای خزر در محدوده منطقه آزاد انزلی خبر داد و احداث این بندر را گام بلندی در جهت توسعه اقتصادی کشور دانست. رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی در تشریح چگونگی تصویب تاسیس بندر کاسپین در این منطقه گفت: در دور نخست سفر هیات دولت به استان گیلان طرح مطالعه بندر کاسپین از سوی منطقه آزاد انزلی مطرح شد و پس از بررسی و تصویب در جلسه هیات وزیران، در دور دوم سفر رییس‌جمهور به استان گیلان مصوبه آن ابلاغ شد. وی ادامه داد: این منطقه بسیاری از اقدامات لازم جهت احداث بندر را پیشاپیش به انجام رسانده است و تا چند ماه آینده مناقصه برگزار و عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

فیروزآبادی سپس به ارائه اطلاعات دقیقی در خصوص قابلیت این بندر پرداخت و گفت: بندرکاسپین منطقه آزاد انزلی از ۲۲ پست اسکله به ظرفیت سالانه ۱۱ میلیون تن در یک نوبت کاری، دو موج‌شکن هریک به طول ۱/۶ کیلومتر و فاصله محور دو موج شکن ۵/۲ کیلومتر برخوردار خواهد بود که مساحت پسکرانه آن ۳۵۱ هکتار است.وی افزود‌‌: این بندر قابلیت پهلوگیری کشتی‌های با آب خور ۹ متر و ظرفیت ۱۲ هزار تن کالای تجاری و ۲۰ هزار تن کالای نفتی را خواهد داشت. دکتر فیروزآبادی هزینه نهایی ساخت این پروژه را در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت‌‌: در مرحله اول ساخت، این بندر دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۵میلیون تن کالا خواهد بود. وی افزود: در بخش نخست از مرحله اول احداث اسکله این بندر با ظرفیت ۲ میلیون تن و ۴ پست اسکله مورد نظر است. وی با بیان اینکه بندر فعلی انزلی با مدیریت خوب سازمان بنادر به ظرفیت کامل خود رسیده است افزود: توسعه شهر انزلی، بندر را در میان خود قرار داده که موجب ایجاد مشکلاتی برای ترانزیت کالا به این بندر شده است. وی در خصوص مزایای بندر کاسپین نیز تصریح کرد‌‌: این بندر محدودیتی برای توسعه پسکرانه نخواهد داشت در حالیکه برای توسعه پسکرانه بندر انزلی از ۷۰ هکتار فعلی مشکلاتی وجود دارد، از سوی دیگر دارا بودن ترمینال‌‌‌‌‌های نفتی ، فله خشک ، رو - رو راه آهن ، کانتینری ، بار و مسافر به همراه ایجاد مرکز تعمیراتی، پشتیبانی برای کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های داخلی و خارجی از مهم‌ترین مزایای این بندر است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تاکید براین نکته که باید از تمامی ‌‌‌‌ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور برای تقویت شبکه ترانزیتی خود بهره ببریم، افزود‌‌: با قرار گرفتن انزلی در مسیر کریدور شمال جنوب و اتصال بندر انزلی و بندر کاسپین به شبکه ریلی کشور به‌همراه اتصال بندر چابهار به شبکه راه آهن می‌‌‌‌توان حداکثر بهره‌برداری ممکن را از کریدور شمال جنوب کرد؛ چرا که رشد و توسعه کشور و کشور‌‌‌‌‌های حاشیه دریای خزر و قفقاز نیاز روز افزون به فعال سازی و تقویت این مسیر مهم تجاری را ضروری کرده است.

دکتر فیروزآبادی همچنین از ارائه پیشنهاد مشارکت در ساخت‌ و بهره‌برداری و مدیریت بندر کاسپین به سازمان بنادر خبر داد. وی با تاکید بر این نکته که نسبت به قبول این پیشنهاد از سوی سازمان بنادر خوشبین هستیم اظهار داشت: علاوه بر این می‌توان به‌صورت کنسرسیومی متشکل از سازمان منطقه آزاد انزلی، موسسات بانکی بیمه‌ای، شرکت‌های حمل‌و‌نقل عمده کشور و سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به ساخت این بندر اقدام کرد.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حمایت این سازمان از تیم فوتبال ملوان گفت: خوشحالیم برای کمک به ملوان راهی پیدا کردیم.وی در ادامه گفت: مذاکره برای تعیین سازوکار حقوقی و اجرایی کردن دستور رییس‌جمهور میان سازمان منطقه آزاد انزلی و نیروی دریایی به زودی آغاز می‌‌‌‌شود. وی افزود‌: برای اجرایی شدن کمک به تیم ملوان دو مانع وجود داشت؛ یکی تایید مقامات بالاتر که با دستور رئیس جمهور برطرف شد و دیگری ایجاد سازوکار حقوقی در خصوص تعامل این سازمان با نیروی دریایی و باشگاه ملوان که به زودی مورد مذاکره قرار می‌‌‌‌گیرد.وی تصریح کرد‌‌: تفاهم کامل میان سازمان منطقه آزاد انزلی و نیروی دریایی جمهوری اسلامی‌‌‌ ‌برای رونق بخشیدن به فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های باشگاه ملوان وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ساختمان اداری منطقه آزاد انزلی با تخصیص ۱۴میلیارد تومان اعتبار و بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح شمال کشور در این منطقه با اعتباری در حدود ۳۰۰ میلیارد ریال خبر داد. وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد انزلی اجازه بورس بازی زمین و ساخت‌و‌ساز سلیقه‌ای در زمین‌های محدوده این منطقه را نمی‌دهد، گفت: کار اجرایی پروژه‌های ساختمان اداری منطقه آزاد انزلی و بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح شمال کشور با تامین اعتبار از محل درآمدهای خود در محدوده این منطقه آغاز شده است. وی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای پروژه بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح شمال کشور در مسیر چهار خط حسن‌رود زیبا‌کنار، افزایش حمل‌ونقل جاده‌ای، اتصال بندر کاسپین به مسیر بزرگراه رشت - انزلی و راه چهار خطه حسن‌رود زیبا کنار در موازات شبکه ریلی بندر کاسپین و منطقه آزاد انزلی است.

وی این تقاطع را از نوع شبدری با طول شیب راهه ۵کیلومتر و طول گرد راهه ۸/۱کیلومتر با ۴خط عبوری ترافیکی عنوان کرد و گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۵۰میلیارد ریال و در طول ۱۸ماه به اجرا در می‌آید. فیروزآبادی با تاکید بر این نکته که قانون منطقه آزاد انزلی در محدوده این منطقه قانون مرجع و برتر است، گفت: بر اساس طرح جامع و راهبردی این منطقه، در خصوص کاربری زمین‌های محدوده تصمیم‌گیری خواهد شد.