معاون اول رییس‌جمهور دیروز در مراسم رونمایی از محصولات جدید سایپا در حالی خبر از کاهش قیمت ۵۰۰ هزار تا چهار میلیون تومانی خودروهای داخلی داد که به فاصله چند ساعت، شورای رقابت اعلام کرد قیمت‌ها باید به قبل از شهریور امسال برگردد. آن طور که محمد علی مددی عضو شورای رقابت عنوان کرده، طبق تصمیم اتخاذ شده در جلسه دیروز شورای رقابت، خودروسازان باید قیمت محصولات خود را با احتساب تورم شش ماه دوم سال، به نرخ‌های قبل از شهریور ماه سال‌جاری برگردانند و در غیر این صورت با جریمه‌هایی سنگین روبه‌رو خواهند شد. کاهش قیمت 500 هزار تا چهار میلیون تومانی خودرو از امروز

صدور فرمان کاهش قیمت خودرو

گروه خودرو - در شرایطی که تنها یک ماه از افزایش رسمی قیمت خودرو می‌گذرد، معاون اول رییس جمهور دیروز با حضور در سایپا، دستور کاهش قیمت خودرو را صادر کرد.

اگرچه محمدرضا رحیمی دیروز برای رونمایی از سه محصول جدید سایپا میهمان این شرکت شده بود، اما در سخنرانی‌اش از خودروسازان خواست به بهانه آمدن «بهار» به مردم عیدی داده و قیمت محصولات خود را بین ۵۰۰ هزار تا چهار میلیون تومان کاهش دهند.

او هر چند از لفظ «عیدی» برای این کاهش قیمت استفاده کرد، اما در ادامه مراسم و با توجه به اظهارات مدیران عامل ایران خودرو و سایپا، مشخص شد کاهش قیمت نیم تا چهار میلیون تومانی خودروهای داخلی، نتیجه توافقی از قبل بوده است.

همین دو هفته پیش بود که محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور؛ در برنامه زنده تلویزیونی هشدار داد در صورت پایین نیاوردن قیمت‌ها، تعرفه واردات خودرو را کم خواهد کرد و پس از آن، خودروسازان خبر از کاهش قریب‌الوقوع قیمت‌ها دادند. آنها البته در طول این دو هفته بارها عنوان کردند کاهش قیمت خودرو مشروط است و در صورتی که ارز مبادله ای در اختیارشان قرار گیرد و سیستم بانکی همکاری لازم را در پرداخت تسهیلات انجام دهد، قیمت را پایین می‌آورند.

حتی در همین مراسم دیروز و کمی پیش از اعلام خبر کاهش قیمت خودرو از سوی معاون اول رییس جمهور، مدیرعامل سایپا باز هم تاکید کرد: امکان کاهش قیمت در شرایط فعلی وجود ندارد. با این حال اما ظاهرا زور دولت به خودروسازان چربیده و آنها مجبورند بر خلاف میل باطنی خود، بین ۵۰۰ هزار تا چهار میلیون تومان از قیمت محصولاتشان بکاهند. این وسط به ظاهر سر شورای رقابت هم بی کلاه مانده است، شورایی که قرار بود مرجع تعیین قیمت خودرو باشد و حتی دیروز بعدازظهر نیز به همین منظور تشکیل جلسه داده، غافل از آنکه پیش از آن، خودروسازان و دولت بر سر کاهش قیمت‌ها به توافق رسیده‌اند.

البته این احتمال هم وجود دارد که افت قیمت اعلام شده از سوی رحیمی، به نوعی مصوبه از پیش تعیین شده شورای رقابت باشد و این وسط دولت خواسته عنوان کند کاهش قیمت‌ها به میل خودروسازان بوده نه از سر اجبار.

این در حالی است که خودروسازان بارها تاکید کرده‌اند کاهش قیمت خودرو در شرایط فعلی امکانپذیر نیست و تنها در صورتی که ارز

مبادله‌ای تامین شود و بانک‌ها تسهیلات مالی لازم را در اختیار صنعت خودرو بگذارند، امکان چنین کاری وجود خواهد داشت. از طرفی، تیراژ خودرو طی سال‌جاری و نسبت به سال گذشته افتی حدودا ۵۰ درصدی را به خود می‌بیند و فعالان صنعت خودرو معتقدند با وجود کاهش شدید تولید، نمی‌توان قیمت خودرو را پایین آورد.

خودروسازان یک ماه پیش و در پی مصوبه دولت مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو، نرخ محصولات خود را افزایشی قابل توجه دادند و امیدوار بودند از این پس خود اختیار قیمت‌گذاری را در دست دارند، اما حالا احمدی‌نژاد سرنوشتی دیگر را برایشان رقم زده و آنها مجبورند قیمت را کاهش دهند. البته به نظر می‌رسد این «کاهش» موقتی خواهد بود و سال آینده باز هم بحث بر سر افزایش قیمت خودرو بالا خواهد گرفت.

رحیمی: خودروسازان هواپیما بسازند

اما معاون اول رییس جمهور در مراسم دیروز با اشاره به نزدیک بودن «بهار»، خطاب به مدیران عامل ایران خودرو و سایپا گفت که به مردم عیدی بدهند و قیمت خودرو را بشکنند.

او افزود:از شما می‌خواهیم، تا با حمایت از مردم به ویژه قشر متوسط، امروز قیمت خودرو را بشکنید و با کاهش قیمت‌ها به مردم عیدی بدهید. رحیمی عنوان کرد: با توجه به جلسات مکرری که با وزیر صنعت و خودروسازان از تیرماه تاکنون داشته‌ایم، امروز پیشنهاد ما به مدنی مدیرعامل سایپا و نجم‌الدین مدیرعامل ایران خودرو این است که قیمت محصولات خود را ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان کاهش دهند.

رحیمی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها فشار سنگینی وارد کرده‌اند، گفت:با این حال صنعت خودرو ما در رده سیزدهم قرار گرفته و باید در چند سال آینده صاحب جایگاه تک رقمی شود. این گفته وی در حالی است که طبق جدیدترین رده بندی انجام شده، خودروسازی ایران در جایگاه هجدهم تولیدکنندگان خودرو دنیا قرار گرفته است.

رحیمی اما در ادامه به تحریم‌های داخلی نیز اشاره و تاکید کرد: عده‌ای با دشمنی یا جهل نگذاشته‌اند، مصوبه‌ای که در ایران خودرو داشتیم اجرا شود، در تیرماه گذشته اختصاص هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای شرکت ایران خودرو تصویب شد، تا تولید این شرکت افزایش یابد و با رشد عرضه خودرو به بازار جلوی گرانی گرفته شود. به گفته وی، عدم اجرای این مصوبه باعث شد، تا دلالان برای خرید خودرو اقدام کنند و با توجه به اینکه خودروسازان مسوول بازار نیستند، به دلیل کمبود عرضه قیمت‌ها در بازار افزایش یافت. مصوبه ای که رحیمی از آن صحبت به میان آورد، همان دو هزار میلیاردی است که قرار بود به عنوان وام در اختیار خودروسازان قرار گیرد، اما بانک مرکزی شرایطی سخت را برای پرداخت آن در نظر گرفت و خودروسازان کلا قید دریافت این وام را زدند.

حالا آن طور که رحیمی در مراسم دیروز عنوان کرد، افرادی در داخل و از سر غفلت با تحریم‌کنندگان هماهنگ شدند و در بازار خودرو اخلال ایجاد کردند.

معاون اول رییس جمهور اما در بخش آخر سخنان خود ماموریتی جدید را به خودروسازان محول کرد و از آنها خواست تا از این بعد به فکر ساخت هواپیما باشند.

خودروسازان ارز به بانک مرکزی بدهند

در مراسم دیروز، وزیر «صنعت، معدن و تجارت» نیز با اشاره به کاهش وابستگی کشور به ارز نفتی، گفت:در سال ۹۱ اتفاقی مهم‌تر از هدفمندی یارانه‌ها افتاد و آن کاهش ۵۰ درصدی وابستگی اقتصاد کشور به ارز نفتی بود.

مهدی غضنفری با بیان اینکه از سال ۹۰ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز حاصله از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی وارد اقتصاد کشور شد، تاکید کرد: این رقم در سال‌جاری به کمتر از ۵۰ میلیارد دلار رسیده است و امیدواریم در سال آینده هیچ صنعتگری به دنبال ارز دولتی نباشد.

به گفته وی، اقتصاد با ارز ۱۰۰۰ تومانی دوباره بر نمی‌گردد، زیرا معنی آن این است که ارز نفت را در حوزه مصرف بریزیم. حالا اما اقتصاد با ارز ۲۵۰۰ تومانی این معنی را می‌دهد که خودروساز خودش می‌تواند ارز مورد نیازش را تامین کند. وی ادامه داد: خودروسازی باید با ارتقای کیفیت به دنبال ارزآوری باشد و سال بعد بخشی از ارز خود را به بازار و بانک مرکزی بدهد.

غضنفری با بیان اینکه امسال برای اولین بار آهنگ تولید خودرو کاهش یافت، تاکید کرد: خودروسازان باید سال آینده ارز حاصل از صادرات خود را در بازار عرضه کنند، تا به مسوولیت اجتماعی و تاریخی خود عمل کرده باشند.

۲۰۶ ایرانی و دنا می‌آیند

اما مدیرعامل ایران خودرو نیز در حاشیه رونمایی از سه محصول جدید سایپا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کاهش قیمت خودرو از چه زمانی اعمال خواهد شد، گفت: کاهش قیمت‌ها از امروز (دوشنبه) اعمال می‌شود و قراردادهای اول اسفند به بعد را نیز شامل خواهد شد.

جواد نجم الدین در واکنش به اینکه آیا کاهش قیمت خودرو در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت، گفت: اگر به خودروسازان ارز مبادله‌ای پرداخت شود و تسهیلات لازم در اختیار آنها قرار گیرد، می‌توانیم قیمت محصولاتمان را کاهش دهیم.

به گفته وی، اگر قیمت مواد اولیه تولید خودرو پایین بیاید و نرخ تسهیلات بانکی هم کاهش داشته باشد، باز هم امکان افت قیمت خودرو وجود خواهد داشت.

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی قیمت خودرو، آیا کاهش ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومانی قیمت رقم پایینی نیست، گفت: ۴ میلیون تومان رقم بالایی است، زیرا قیمت مواد اولیه و ارز سه برابر شده، ولی قیمت هیچ‌کدام از خودروها دو برابر نشده بود. وی در پایان از عرضه به روز ۲۰۶ ایرانی به خریداران خبر داد و گفت: دنا نیز به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

توافق بر سر کاهش قیمت

اما مدیرعامل سایپا نیز در مراسم دیروز عنوان کرد که این شرکت بر سر قیمت با وزارت صنعت توافق کرده است.

سعید مدنی افزود:این قیمت‌ها اعلام خواهد شد، ولی تا زمانی خواهد بود که شرایط فراهم باشد.

به گفته وی، توافق‌هایی برای تنظیم بازار خودرو صورت گرفته و همکاری‌های لازم را در این مورد خواهیم داشت. مدنی البته تاکید کرد که بهتر است دولت قیمت‌گذاری خودرو را به خودروسازان واگذار کند و سازمان‌های دولتی نیز نظارت لازم را داشته باشند.

مدیرعامل سایپا همچنین با اشاره به کاهش تولید این شرکت در سال جاری به دلیل افزایش نرخ ارز، دستورالعمل‌های بانک مرکزی و تغییر نرخ مواد اولیه داخلی در بورس کالا گفت: دلیلی ندارد شرکت‌های تولید‌کننده مواد اولیه هر ماه تعدیل مثبت در سود سهام خود داشته باشند ولی خودروسازان با تعدیل منفی روبه‌رو باشند. وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه صادرات خودرو از کشور، تاکید کرد: کشور چین از سال گذشته و امسال بخشی از بازار صادراتی خودروهای ایرانی را نصیب خود کرد که امیدواریم مشکلات زیرساختی در صادرات خودرو برطرف شود. به گفته مدنی، سایپا شاید در سال ۹۳ به خودکفایی ارزی برسد.

رونمایی از سه محصول جدید

مراسم دیروز اما به رونمایی از سه محصول جدید سایپا اختصاص داشت. در این مراسم از مدل ‌هاچ‌بک تیبا با نام تیبا ۲، وانت خانواده ایکس ۱۰۰ با نام سایپا ۱۵۱ و نوع دنده اتوماتیک محصولات خانواده ایکس ۱۰۰ با نام AMT رونمایی شد.

تیبا ۲، مدل ‌هاچ‌بک تیبا است که روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ طراحی و تولید می‌شود. قرار است

تیبا ۲ اواخر سال آینده به بازار عرضه شود. همچنین دیروز از وانت ایکس ۱۰۰ با نام سایپا ۱۵۱ رونمایی شد که این محصول توانایی حمل ۴۰۰ کیلوگرم بار را دارا بوده و قرار است سالانه

۳۰ هزار دستگاه از این خودرو توسط سایپا در سایت ساوه تولید شود. وانت ایکس ۱۰۰ دارای کولر و شیشه‌ بالابر برقی است، این خودرو اواخر بهار سال آینده به بازار عرضه می‌شود. دیگر محصولی که دیروز رونمایی شد، پراید دنده اتوماتیک بود که قرار است اواخر تابستان سال آینده به بازار عرضه شود. آن طور که مدیرعامل سایپا عنوان کرد، سال آینده سه محصول جدید به پارس خودرو نیز اضافه می‌شود که یکی از آنها رنو ساندرو است.

در همین حال عضو شورای رقابت نیز درباره نتایج جلسه دیروز این شورا گفت: خودروسازان باید قیمت‌های خود را به سطح قبل از شهریور ماه با احتساب تورم ۶ ماهه دوم سال کاهش دهند و قیمت قطعی ۲۰ روز آینده اعلام می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد علی مددی در مورد تصمیمات جلسه عصر دیروز شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: پس از بحث و تبادل نظر‌های انجام شده در این جلسه به این نتیجه رسیدیم که قیمت‌های فعلی خودرو غیرواقعی و بر اثر ورود دلالان به بازار رخ داده است و قیمت‌های مصوب قبل از شهریورماه سال ۹۱ بدون هیچ‌گونه تصمیم‌گیری علمی و کارشناسی بالا رفته و توسط تصمیم‌گیران غیرقانونی این اتفاق رخ داده است.

عضو شورای رقابت تصریح کرد: قیمت واقعی و قطعی خودرو پس از ۲۱ تا ۲۵ روز کاری دیگر در جلساتی که قرار است در این زمینه برگزار شود، تعیین خواهد شد.

ارزانی خودرو: نیم تا چهار میلیون