مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: ۱۳هزار هکتار اراضی با تسهیلات بانک کشاورزی و از طریق بانک زمین احیا شد.

محمد طالبی در گفت‌وگو با فارس افزود: برنامه احیای اراضی تاکنون در همکاری مشترک بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی به احیای بیش از ۱۳هزار هکتار زمین انجامیده و تحویل کشاورز یا فارغ‌التحصیل کشاورزی شده است.

وی افزود: برای ۱۰هزار هکتار زمین مطالعات لازم انجام و آماده احیای اراضی شده و ۲۳هزار هکتار زمین دیگر نیز در دست مطالعه برای احیا قرار دارد که از طریق شرکت توسعه و عمران اراضی (بانک زمین) در بانک کشاورزی معرفی و فرآیند احیا شامل عملیات تسطیح، تامین آب و انتقال آب و آبیاری و همچنین احیای اراضی شیب‌دار و تبدیل به باغ است.

مدیرعامل بانک کشاورزی تاکید کرد: احیای ۲هزار و ۳۰۰ هکتار باغ در اراضی شیب‌دار، بخشی از ۱۰هزار هکتار زمین در دست مطالعه و اجرا است که در استان کهکیلویه و بویراحمد قرار دارد.

طالبی گفت: براساس برنامه بانک کشاورزی حدود ۵۰ هزار هکتار زمین نیز در مرحله مبادله موافقت‌نامه با وزارت جهاد کشاورزی و انجام کارهای حقوقی و مراحل کارشناسی است که بعد از مطالعه توسط بانک زمین، مرحله واگذاری اراضی به فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی یا کشاورزان انجام می‌شود.

وی هدف از این طرح را حاکم شدن دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در بخش کشاورزی دانست و گفت:‌ با حضور این افراد در عرصه علاوه بر نوسازی نیروی کشاورز، باعث افزایش بهره‌وری در تولید می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: در مناطقی که فارغ‌التحصیل کشاورزی وجود دارد، از طرف وزارت جهاد کشاورزی در اولویت واگذاری اراضی برای احیا قرار دارند و اگر فارغ‌التحصیل نبود، زمین به کشاورزان واگذار می‌شود.

طالبی افزود: این بانک برنامه کاری خود را برای توسعه بخش کشاورزی قرار داده که بخش مهمی از این اقدامات زیرساختی و زیربنایی از محل اعتبارات دولتی و بخشی نیز از طریق تسهیلات بانک به بهره‌برداران کشاورزی انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد مطالبات معوق این بانک گفت: مطالبات تعریف حسابداری خاصی دارد که وقتی در سررسید وصول نمی‌شود، جزو مطالبات معوق به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: مطالبات قدیمی که احتمال وصول اندکی دارند، همچنین مطالبات مشکوک‌الوصول از مطالبات محتمل‌الوصول جدا می‌شود.

طالبی افزود: معوقه‌ها متناسب با نوع تسهیلاتی است که بخشی از معوقه در سال جاری به دلیل خشکسالی و سرمازدگی سال گذشته در مورد تسهیلات خرد اتفاق افتاده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد سال آینده و احتمال بروز خشکسالی و کمک بانک گفت: امیدواریم که باران رحمت الهی به قدر کافی ببارد، اما بانک کشاورزی در صورت بروز خشکسالی در سال آینده برای وام‌های قبلی کشاورزان که قدرت پرداخت وجود ندارد، آمادگی پیدا کرده است. همچنین برای تأمین نیاز مالی کشاورزان و سرمایه‌ در گردش ‌آنها روش‌های جدیدی در پیش خواهد گرفت.

طالبی تصریح کرد: امسال نه تنها وام‌های کشاورزان را استمهال کردیم، با مساعدت بانک مرکزی سرمایه در گردش برای کشاورزان فراهم شد و به خاطر این که کشاورز درآمد قابل‌توجهی نداشت، با تسهیلات جدید به آنها کمک شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: برای کشاورزانی که وام‌ آنها استمهال شده تعداد قسط‌های امسال عملا به سال‌های آخری منتقل شده و برای سال آینده فشاری از نظر اقساط بانکی بردوش کشاورز تحمیل نشده است.

طالبی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی این بانک چه نقشی دارد، گفت: نیاز بخش کشاورزی انجام سالانه حدود ۱۳هزار ‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برآورد می‌شود، اما بخشی از این نیاز از طریق اعتبارات دولتی و بخشی نیز از طریق ارائه تسهیلات بانکی تامین می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه برنامه پنجم توسعه در دست تدوین است، بانک کشاورزی نیز سال آینده برنامه پنج ساله را تدوین خواهد کرد که متناسب با شرایط سهم این بانک در اعتبارات کشاورزی در برنامه پنجم استراتژی بانک نوشته می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: باید این بانک خود را برای اهداف مدنظر برنامه پنجم آماده کند که براساس آن اهداف برنامه پنج ساله بانک نوشته می‌شود.

طالبی در مورد بخشیدن سود دیرکرد وام کشاورزان گفت: سود استمهال براساس مصوبه دولت بخشیده شده و جرایم دیرکرد تسهیلات نیز بر اساس مصوبه هیات‌مدیره بانک بخشیده شد.

وی در مورد خط اعتباری بانک توسعه اسلامی برای بخش کشاورزی بیان داشت: بانک توسعه اسلامی یک خط اعتباری به مبلغ ۱۸‌میلیون دلار در راستای اجرای چند طرح کشاورزی اختصاص داد که توسط بخش خصوصی و از طریق بانک کشاورزی جذب شد.