اسپانیایی‌ها در مشهد مجتمع گردشگری می‌سازند

گروه استان‌ها - با سرمایه‌گذاری مشترک یک شرکت اسپانیایی و بخش خصوصی ایران، مجتمع بزرگ تجاری، گردشگری در منطقه شاندیز مشهد ساخته می‌شود.

براساس این گزارش، با امضای تفاهمنامه ساخت این مجتمع که با حضور استاندار خراسان رضوی، سفیر کشور اسپانیا در ایران، نمایندگان وزارت امور خارجه و جمعی از مسوولان محلی استان توسط شرکت ایرانی پدیده شاندیز و شرکت اسپانیایی پرواینتک در محل استانداری خراسان رضوی انجام شد، زمینه انتقال دانش و تجربیات دومین قطب گردشگری دنیا در ایران فراهم گردید.

انوشیروانی شیبانی، مدیر فنی این طرح در گفت‌وگو با خبرنگاران اعزامی به مشهد مقدس با اشاره به ورود سالانه ۲۵میلیون زائر و گردشگر به مشهد مقدس اظهار کرد: منطقه شاندیز مشهد از مناطق ممتاز کشور به لحاظ جذب توریست و گردشگر به شمار می‌رود و توسعه این منطقه نیاز به ساخت یک مرکز توریستی و تجاری را به وجود آورده بود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس ساخت طرح تجاری- تفریحی پدیده در زمینی به مساحت ۲هکتار و با همکاری شرکت اسپانیایی پرواینتک مورد مطالعه قرار گرفت.

وی ایجاد پارکینگی با ظرفیت ۶ تا ۸هزار نفر، ایجاد بازارهای ایرانی، فضای رستوران و پذیرایی، جانمایی برای حضور دفاتر محصولات دارای برند خارجی، جانمایی برای حضور برندهای محصولات داخلی، ایجاد تالار جشن به وسعت ۴هزار متر، ایجاد فضای بازی کودکان به وسعت ۶هزار متر و با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین اسباب‌بازی‌های موجود در دنیا و استقرار ۲۰ تا ۳۰ رستوران مدرن خارجی را از ویژگی‌های طرح تجاری- سیاحتی پدیده شاندیز عنوان کرد.

مدیر فنی این طرح تصریح کرد: برای طراحی طرح از نماد باغ‌های بابل و معماری اصیل ایرانی بهره گرفته شد و تلاش داریم ظرف یک سال این طرح را به پایان برسانیم.

شیبانی در عین حال ساخت طرح تجاری سیاحتی پدیده را مقدمه گسترش همکاری‌های بخش خصوصی ایران و شرکت‌های اسپانیایی برای ساخت «شهر سیاحتی» با عنوان شهر غذا در حومه منطقه شاندیز و در فضایی به وسعت ۲هزار هکتار عنوان کرد.

شیبانی با اشاره به سابقه طولانی کشور اسپانیا در زمینه صنعت توریسم خاطرنشان کرد: در این شهر سیاحتی ساخت ۴۰ پارک مدرن مانند پارک آبی، پارک ژوراسیک، پارک‌ گل‌های خارجی و پارک گل‌های ایرانی در دست مطالعه و امکان‌سنجی است.

شیبانی افزود: در این شهر ساخت ۱۰۰ اقامتگاه ارزان قیمت، دریاچه مصنوعی به وسعت ۲۰۰هکتار و الهام گرفته از فضای سواحل شنی دریاچه خزر، ساخت فضاهای تفریحی و خدمات رسانی به زائران و ایجاد ۴۰ تا ۵۰ رستوران با غذاهای ملل مختلف در دستور کار قرار دارد.

شیبانی بر این اساس پیش‌بینی کرد؛ اجرای این طرح نیز در منطقه شاندیز مشهد ۵ تا ۶ سال به طول بینجامید.

مدیر فنی طرح مجموعه تجاری پدیده شاندیز در خصوص علت انتخاب شرکت‌های اسپانیایی به عنوان شریک سرمایه‌گذاری تاکید کرد: اسپانیا در زمینه ساخت و ساز، طراحی و صنعت توریسم دارای پیشرفته‌ترین تکنولوژی میان کشورهای اروپایی است.

وی ایجاد اشتغال و انتقال تکنولوژی در صنعت توریسم را از دستاوردهای همکاری شرکت ایرانی با شرکت اسپانیایی ارزیابی کرد.

محسن پهلوان مقدم، مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز نیز در این گفت‌وگو ساخت رستوران‌های زنجیره‌ای پدیده شاندیز در مشهد، کیش، تهران، دبی و افغانستان را از فعالیت‌های این شرکت دانست و ادامه داد: برای ساخت طرح تجاری- تفریحی شاندیز ۸۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد و شرکت‌های اسپانیایی با انتقال دانش فنی در ۱۵ تا ۲۰درصد طرح شریک خواهند شد.

پهلوان مقدم طرح تجاری-تفریحی پدیده شاندیز را پلکان ساخت شهر توریستی سیاحتی این مجموعه عنوان کرد.

وی با پیش‌بینی اعتبار ۱۱هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی مورد نیاز برای ساخت این شهر توریستی و اعتبار ۱۳۵میلیارد تومانی توسعه مرکز تجاری- تفریحی پدیده شاندیز از انجام نخستین پذیره‌نویسی برای اجرای طرح گردشگری تجاری- تفریحی در بهار سال آینده خبر داد.

پهلوان مقدم تصریح کرد: پدیده شاندیز نخستین شرکت در ایران است که با انجام پذیره‌نویسی، سهام یک طرح تجاری- توریستی را در بورس عرضه خواهد کرد.

وی درباره اقدامات انجام شده برای ساخت شهر توریستی سیاحتی شاندیز نیز گفت: مجوز ساخت شهر سیاحتی شاندیز در سفر استانی رییس‌جمهور به مشهد مقدس توسط هیات دولت صادر شد و در مرحله انتقال زمین هستیم.

لئوپولدو استامپا، سفیر اسپانیا در ایران نیز در این نشست با اشاره به حجم بالای ساخت وساز در ایران خاطرنشان کرد: اسپانیا در این زمینه دارای طرح و تکنولوژی‌های پیشرفته و قابل انتقال به ایران است.

وی چشم‌انداز و زمینه همکاری شرکت اسپانیایی پرواینتک در مشهد را بسیار خوب توصیف و ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها با گسترش مطالعات و آشنایی شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی از ظرفیت‌های یکدیگر توسعه یابد. خوزه ایگناسیو گومز، مدیر توسعه و شهرسازی و معماری پرواینتک نیز ظرفیت فعالیت شرکت اسپانیایی در مشهد را بسیار خوب دانست و گفت: برای فعالیت ما در شاندیز وضعیتی بهتر از این قابل تصور نیست.

وی گفت: شرکت پرواینتک طرح‌های بسیاری را در زمینه‌های حمل‌و‌نقل، فرودگاهی و زیربنایی در کشورهای مختلف دنیا، آمریکا، آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا و خاورمیانه به اجرا درآورده و آماده همکاری در طرح‌های کشور ایران است.

وی به سابقه ۴۰ ساله شرکت پرواینتک در این زمینه‌ها اشاره کرد و افزود: اسپانیا پس از فرانسه دومین قطب گردشگری دنیا است، کشور ما دارای ۴۰میلیون نفر جمعیت بوده و سالانه‌ پذیرای ۵۰میلیون توریست در جزایر قناری، سواحل مدیترانه و دیگر مناطق کشور است.

وی بر این اساس تجربیات شرکت پرواینتک با ۱۲۰میلیون یورو گردش مالی در سال را قابل انتقال به ایران به خصوص در امور زیربنایی و توریسم دانست.

محمدجواد محمدی‌زاده، استاندار استان خراسان رضوی نیز در مراسم امضای تفاهمنامه شرکت پدیده و پرواینتک اسپانیا با اشاره به احکام و اسناد برنامه چهارم برای توسعه فعالیت‌های توریستی و گردشگری در مشهد مقدس، حمایت همه جانبه دولت از انجام سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه و رفع موانع موجود اعلام کرد.

وی جاذبه اصلی خراسان‌رضوی را گردشگری دانست و گفت: بیش از ۲۰میلیون نفر سالانه به مشهد وارد می‌شوند. این سفرها برای توسعه اماکن اقامتی، فروشگاه‌های بزرگ، تفریحگاه‌ها و نمونه‌های طرح سرمایه‌گذاری موجود، قابل حمایت‌اند. استاندار خراسان‌رضوی بیان کرد: ما از سرمایه‌گذاری شرکت‌های اسپانیایی حمایت کامل می‌کنیم و اطمینان می‌دهیم، این سرمایه‌گذاری اقتصادی توجیه دارد و بانک‌های خصوصی برای مشارکت در این طرح‌ها اشتیاق دارند.وی در ادامه به ظرفیت‌های این استان در بخش حمل‌و‌نقل، مترو شهری و تولید انرژی اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم با شرکت‌های اسپانیایی در بازسازی افغانستان و همکاری در آسیای میانه مشارکت داشته باشیم.