دنیای اقتصاد- وعده مقامات بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ تورم در سال جاری به مدد کاهش نرخ رشد نقدینگی، وقوع بحران جهانی و در پی آن کاهش تورم وارداتی به واقعیت نزدیک می‌شود. نرخ تورم نقطه به نقطه از مهر ماه سال ۱۳۸۷ تا فروردین ماه سال جاری معادل ۱۴واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه است. نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال گذشته

نرخ تورم در فروردین ماه به ۵/۲۴درصد رسید

گروه بازار پول- وعده مقامات بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ تورم در سال جاری به مدد کاهش نرخ رشد نقدینگی، وقوع بحران جهانی و در پی آن کاهش تورم وارداتی به واقعیت نزدیک می‌شود.

مقامات بانک مرکزی وعده داده‌اند نرخ تورم تا پایان سال جاری تک‌رقمی شود.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت کالاها و خدمات مصرفی در ابتدای سال جاری حاکی است:‌متوسط قیمت‌ها یا همان نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه امسال نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال گذشته معادل ۵/۲۴درصد رشد داشته است.

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه سال ۱۳۸۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند ماه سال ۱۳۸۶ معادل ۴/۲۵درصد گزارش شده بود که نشان دهنده کاهش رشد نرخ تورم در فروردین ماه سال جاری است، اما بر اساس گزارش بانک مرکزی، شاخص‌ بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند سال گذشته ۱/۱درصد افزایش داشته است. افزایش نرخ تورم در اسفند و فروردین ماه هر سال به دلیل افزایش نقدینگی ناشی از پرداخت‌های پایان سال امری طبیعی است. طبق گزارش بانک مرکزی، شاخص مذکور در فروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۵/۱۵درصد افزایش داشته است.

مقایسه نرخ تورم یک ماه سال نسبت به ماه مشابه سال قبل به تورم نقطه به نقطه شهرت یافته است. بنابرگزارش یاد شده نرخ تورم نقطه به نقطه از مهر ماه سال ۱۳۸۷ تا فروردین ماه سال جاری معادل ۱۴واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه است. شاخص مذکور نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل در مهر، آبان، آذر،‌ دی، بهمن و اسفند ماه به ترتیب معادل ۵/۲۹درصد، ۳/۲۸درصد، ۴/۲۶درصد، ۲۴درصد، ۸/۲۰درصد و ۸/۱۷درصد بوده است. بنا بر گزارش اخیر بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه از ۸/۱۷درصد در اسفند ماه سال گذشته به ۵/۱۵درصد در فروردین ماه سال جاری کاهش یافته است. شاخص‌ بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران از یک سبد ۳۵۹ قلمی از کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ایرانی به دست می‌آید که مظنه قیمت آن از بیش از ۷۰ شهر کشور جمع‌آوری می‌شود.

رتبه ایران در نرخ تورم

بررسی موسسات بین‌المللی نشان می‌دهد؛ در سال ۲۰۰۷ تنها ۱۶ کشور جهان تورم دو رقمی داشته‌اند که ایران یکی از آن‌ها است. کشور ما از نظر تورم بالا در منطقه خاورمیانه رتبه اول، در کشورهای آسیایی رتبه سوم و در جهان، رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است. در صدر کشورهای جهان، کشور اتیوپی با ۲/۴۲درصد نرخ تورم قرار دارد و ونزوئلا با ۴/۳۶درصد،‌ کنگو با ۹/۳۳درصد، میانمار با ۲۲درصد، پاکستان با ۲۰درصد، گینه با ۴/۱۸درصد نرخ تورم پس از اتیوپی و پیش از ایران قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۰۷ در کشور زیمبابوه نرخ تورم به رقم شگفت‌انگیز ۱۰هزار و ۴۵۲درصد رسید. نکته قابل توجه این که کشور جنگ‌زده افغانستان در سال گذشته میلادی نرخ تورمی معادل ۷/۲۷درصد داشت که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به ۵/۵درصد کاهش یابد. کمترین نرخ تورم هم به کشور تایوان و ژاپن تعلق دارد و پیش‌بینی موسسات بین‌المللی همچون صندوق بین‌المللی پول حاکی است، در سال ۲۰۰۹ میلادی این رقم در کشورهای یاد شده به منفی ۱/۲درصد برسد.

عکس: حمید جانی‌پور