آخرین فرصت اخراجی‌ها برای بازگشت!
فارس - 21 شرکت بورسی در حالی در بازارهای اول و دوم جابه‌جا شدند که جزئیات اخراج 15 شرکت از بورس حکایت از آن دارد این شرکت‌‌ها با برخورداری از60 هزار سهامدار، با سرمایه اسمی‌‌‌85‌‌میلیارد تومانی بالغ بر 525‌‌میلیارد تومان زیان انباشته دارند، اما امکان داد وستد سهام این گروه تا 40 روز وجود دارد.

هیات پذیرش اوراق بهادار دوشنبه گذشته به ریاست علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس تشکیل جلسه داد تا بعد از گذشت 16 ماه از تصویب دستورالعمل 61 ماده‌ای پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران، برای دومین مرتبه نسبت به جابه‌جایی شرکت‌های بازار اول و دوم و حذف شرکت‌های غیرمنطبق با شرایط بورس اقدام کند.
صعود ۱۴ شرکت در تابلوها و بازارها
در رابطه با جابه‌جایی 14 شرکت در تابلوها و بازارها، محسن قاسمی‌‌‌مدیر امور ناشران شرکت بورس با اشاره به جدیدترین جابه‌جایی‌ها در دو بازار اول و دوم بورس گفت: بر اساس مواد 13 تا 15 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار و مصوبه هفته گذشته (4 خرداد) هیات پذیرش، 14 شرکت بورس با صعود در تابلوها و بازارها مواجه شدند.
وی ادامه داد: بر این اساس، شرکت‌های زامیاد‌‌، موتوژن، پتروشیمی‌‌‌فن‌آوران‌‌، کیمیدارو‌، و فولاد خوزستان از تابلوی فرعی بازار اول به تابلوی اصلی بازار اول منتقل شدند.از سوی دیگر شرکت‌های توس گستر، توکا فولاد‌‌، کنتورسازی‌‌، سایپا آذین‌‌، سرمایه‌گذاری شاهد، چینی ایران، داروسازی سبحان‌‌، لیزینگ ایران و گروه صنعتی سدید از بازار دوم به تابلوی فرعی بازار اول جابه‌جا شدند.
وی گفت: از فردا جابه‌جایی این 14 شرکت در سیستم معاملات و مدیریت فناوری و همچنین اثر آن در شاخص‌ها لحاظ خواهد شد.
دلایل صعود این ۱۴ شرکت
قاسمی‌‌‌درباره دلایل صعود این 14 شرکت گفت : شرکت‌‌هایی از تابلوی فرعی به تابلوی اصلی بورس منتقل می‌‌‌شوند که علاوه بر شروط تعیین شده در ماده 6 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار (مانند سرمایه 20‌‌میلیارد تومانی‌‌، سهام شناور آزاد 20 درصدی، سابقه سه ساله در صنعت مربوطه‌‌، سود دهی 2 ساله و عدم زیان انباشته و...) حداقل یک سال از پذیرش آن‌ها در تابلوی فرعی بازار اول گذشته باشد و حداقل روزهای معاملاتی شرکت از 35 درصد کل روزهای معاملاتی در سال کمتر نبوده و بدون احتساب معاملات عمده، حداقل چهار و نیم درصد از سهام ثبت شده شرکت، در دوره یاد شده معامله شده باشد.
به گفته مدیر امور ناشران شرکت بورس، براساس ماده ۱۰ دستور العمل پذیرش، از جمله شروط پذیرش شرکت‌‌ها در تابلوی فرعی بازار اول سرمایه ۱۰‌‌میلیارد تومانی، درصد سهام شناور ۱۵درصدی‌‌، نسبت ۲۰ درصدی حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها، سود آوری و ... است. با تکیه بر ماده ۱۳ دستور العمل‌‌، شرکت‌‌هایی از بازار دوم به تابلوی فرعی بازار اول منتقل می‌‌‌شوند که علاوه بر احراز شرایط تابلوی فرعی‌‌، حداقل یک سال از پذیرش آن‌ها در بازار دوم گذشته باشد و روزهای معاملاتی شرکت از ۳۵ درصد کل روزهای معاملاتی در سال کمتر نبوده و بدون احتساب معاملات عمده، حداقل ۳ درصد از سهام ثبت شده شرکت معامله شده باشد.
مزیت‌‌های حضور در بازارهای بهتر
قاسمی ‌‌‌در برابر این سوال که حضور در مراتب بالاتر بازار برای شرکت‌های بورسی چه مزیتی دارد؟ توضیح داد: علاوه بر بحث اعتبار شرکت‌ها در بازارهای بهتر، قاعدتا شرکت‌های حاضر در بازار اول از ریسک و نوسان کمتری برخوردارند.
وی افزود: از طرف دیگر مشوق‌هایی مانند افزایش میزان اخذ تسهیلات بانکی شرکت‌های بازار اول در صورت توافق با سیستم بانکی مطرح است که فعلا در حد پیشنهاد است.
به گفته وی شرکت‌های حاضر در بازار اول حق درج کمتری نسبت به دیگر شرکت‌ها پرداخت می‌کنند.
نزول 7 شرکت به تابلوی فرعی بازار اول
قاسمی‌‌‌به نزول ۷ شرکت تابلوی اصلی بازار اول به تابلوی فرعی این بازار اشاره کرد و گفت : از جانب دیگر شرکت‌های پتروشیمی ‌‌‌اصفهان‌‌، گروه بهمن‌‌، سیمان کارون، گالوانیزه فجر سپاهان، کف‌‌، کربن ایران و لیزینگ خودرو غدیر از تابلوی اصلی بازار اول به تابلوی فرعی این بازار منتقل شدند.
وی دلیل نزول این شرکت را ناشی از عدم انطباق با شرایط تعیین شده در تابلوی اصلی بازار اول و اجرای ماده 14 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار اعلام کرد.
جزئیات اخراج ۱۵ شرکت مشروط بازار دوم
نقل و انتقال 14 شرکت درحالی توسط هیات پذیرش تصمیم‌گیری شد که از طرف دیگر این هیات حکم به اخراج 15 شرکت بازار دوم داده تا شرکت‌‌های گسترش صنایع انرژی آذرآب‌‌، لاستیک دنا‌‌، قند بیستون‌‌، تولیدی بهمن‌‌، ایران پویا‌‌، لاستیک البرز‌‌، پارس متال‌‌، سرمایه‌گذاری کارآفرین‌‌، صنایع مخابراتی راه دور‌‌، قند شیروان قوچان و بجنورد‌‌، قند قهستان، آلومینیوم پارس‌‌، نورد و لوله اهواز‌‌، ساسان و بهپاک با توجه به عدم احراز شرایط تداوم پذیرش از تالار شیشه‌ای خارج شوند. در این باره قاسمی‌‌‌گفت: این 15 شرکت فقط مربوط به 24 شرکت مشروط بازار دوم نبودند، بلکه هیات پذیرش در 26 شهریور سال گذشته چند شرکت حاضر در بازار دوم را نیز مشمول اخراج دانسته بود، اما به این گروه نیز 6 ماه مهلت داده بود.
مدیر امور ناشران شرکت‌ بورس عمده دلیل اخراج این ۱۵ شرکت را زیان انباشته انبوه و عدم اطلاع‌رسانی اعلام کرد.
سرمایه اسمی‌‌‌80‌‌میلیارد تومانی و زیان انباشته 525‌‌میلیارد تومانی
قاسمی ‌‌‌در برابر این سوال که سرمایه اسمی‌‌‌و زیان انباشته این ۱۵ شرکت و همچنین تعداد سهامداران آنها به چه ترتیبی است؟ پاسخ داد: این ۱۵ شرکت در برابر سرمایه‌ اسمی‌‌‌۸۵‌‌میلیارد تومانی بالغ بر ۵۲۵‌‌میلیارد تومان زیان انباشته دارند. به عبارتی دیگر به طور متوسط ۶ برابر سرمایه اسمی‌شان زیان انباشته داشته‌اند.
وی تعداد سهامداران این 15 شرکت را 60 هزار مالک حقوقی و حقیقی اعلام کرد و ادامه داد: هر چند قیمت سهام اکثر این 15 شرکت به روز نیست، اما با این حال ارزش روز این شرکت‌ها حدود 100‌‌میلیارد تومان است که در برابر ارزش روز 51 هزار‌‌میلیارد تومانی بازار سهام رقمی‌‌‌نیست.
وضعیت معاملات سهام شرکت‌‌های اخراجی
قاسمی‌‌‌در رابطه با وضعیت معاملات سهام 15 شرکت اخراجی و زمان اعتراض‌ به ارسال نامه رسمی‌‌‌ شرکت بورس به مدیران این 15 شرکت اشاره کرد و توضیح داد: براساس ماده 46 دستورالعمل پذیرش، مسوولان 15 شرکت اخراجی در صورت تمایل می‌‌‌توانندتا 10 روز بعد از مصوبه هیات پذیرش (4 خرداد) اعتراض کتبی خود را تسلیم دبیرخانه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادارکنند. وی ادامه داد: این در حالی است که با تکیه بر ماده42، ناشران می‌‌‌توانند ظرف 30 روز توضیحات خود را به هیات پذیرش ارائه کنند تا در صورتی‌که هیات پذیرش تشخیص دهد ناشر قادر به برطرف کردن موارد منجر به لغو پذیرش است، مهلت مشخصی را حسب مورد برای وی در نظر بگیرد.
مدیر امور ناشران شرکت بورس ماده ۴۵ دستور العمل را مدنظر قرار داد و گفت: براساس این ماده چنانچه در مهلت پیش‌بینی شده موارد لغو پذیرش رفع نشود، با تصویب هیات پذیرش اوراق بهادار از فهرست نرخ‌های بورس بطور قطعی حذف می‌شود، اما هیات پذیرش می‌تواند قبل از لغو پذیرش اوراق بهادار، حداکثر یک‌سال فرصتی را برای انجام معاملات سهام شرکت‌‌های اخراجی در نظر گیرد.
قاسمی‌‌‌گفت: با این اوصاف و با توجه به مفاد قانونی، سهام 15 شرکت اخراجی حدود40 روز در بورس قابل معامله است.
عمدی در کار نبود
قاسمی‌‌ ‌در برابر این مطلب که آیا برخی از این 15 شرکت‌ اخراجی به دلیل عدم علاقه‌ به ادامه حضور در بورس عامدانه شرایط بورس را احراز نکردند، توضیح داد: این رویه و جریان بعید به نظر می‌رسد چرا که هر 15 شرکت اخراجی، مشمول ماده 141 قانون تجارت (مشمول زیان‌دهی و عدم پرداخت مالیات) و در حال ورشکستگی بوده و بدهی‌های زیادی داشتند و از صنعت مناسبی هم برخوردار نبودند. وی ادامه داد: از طرف دیگر بر اساس ماده 48 تا 52 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، شرکت‌ها می‌توانند بدون اینکه زیان ده باشند از بورس خارج و درخواست لغو پذیرش بدهند.