احمدی‌نژاد: تازه آغاز راه است - ۱۷ خرداد ۸۸

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور عصر جمعه گذشته در اجتماع مردم اصفهان که در میدان امام گرد هم آمده بودند حضور یافت و اظهار داشت: پس از چهار یا پنج یا شش سال از پیروزی انقلاب آرام آرام یک گروهی مدیریت کلان کشور را در دست گرفتند که اندیشه آنان و اخلاق آنان در مسیر ملت و امام زاویه و انحراف داشت. به گزارش فارس وی اظهار داشت: آنها به جای اینکه انقلاب را در دسته، خانواده و گروه خود ترجیح دهند منافع خود را بر آبروی ملت ترجیح دادند و حلقه‌ای درست شد از مدیرانی که خود را نوکر مردم نمی‌دانستند بلکه خود را آقا و صاحب مملکت می‌دانستند. احمدی‌نژاد تصریح کرد: آنها منابع و گروه خود را و خانواده خود را بر ملت ترجیح دادند و این در حالی است که آرام آرام حلقه‌های قدرت و ثروت شکل گرفت و کار به جایی رسید که رابطه‌ آنها با توده‌های ملت قطع شد. احمدی‌نژاد تصریح کرد: می‌گویند چرا اسم بعضی‌ها را برده‌اید و به انقلاب با این کار ضربه وارد می‌شود. من می‌خواهم سوال کنم اگر حقوق یک ملت پایمال بشود اگر کرامت یک ملت پایمال بشود، اگر وجود انقلاب زیرپا گذاشته شود آیا به انقلاب صدمه‌ای وارد نخواهد شد؟!

وی افزود: می‌گویند چرا اسم بعضی‌ها را برده‌اید من می‌گویم این تازه آغاز راه است؛ اگر دست از توطئه علیه ملت برندارید اگر دست از روی اموال ملت برندارید اگر دست از سنگ‌اندازی در برابر ملت برندارید همه آنها یکی یکی به ملت بزرگ معرفی خواهند شد. محمود احمدی‌نژاد همچنین جمعه شب گذشته طبق قرعه‌کشی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شد و در مقدمه‌ای طولانی بار دیگر این بار بدون اینکه نامی از فرد یا گروهی ببرد باز هم اتهاماتی را علیه برخی صاحب منصبان در نظام جمهوری اسلامی مطرح کرد. احمدی‌نژاد در این سخنان مدیریت ضعیف در دوران انقلاب را ناشی از حضور حلقه‌ای از افرادی دانست که مدیریت‌ها را بر عهده داشته و چنانچه در سیستم افراد هم جابه‌جا می‌شدند، اما طرز تفکر این گروه که به آرای اقشار پایین دستی توجهی نداشته در پی اشرافی‌گری و خارج کردن این افراد ضعیف از دایره تصمیم‌گیری‌ها بودند. احمدی نژاد همچنین درآمد نفتی سال‌های ۶۰ تا ۶۳ را معادل درآمد نفتی در دولت نهم دانست و تاکید کرد: در این دولت هم کارهای عمرانی صورت گرفته و هم تورم کاهش یافته است. احمدی‌نژاد تورم موجود را ۱۵ و نه ۲۵درصد دانسته و از حل شدن موضوع کسری بیش از یک‌میلیارد دلار در بودجه سال ۸۵ خبر داد و گفت: بعد از بررسی‌های بسیار معلوم شد که در یک اشتباه محاسباتی ریال را با دلار جمع زده بودند. وی همچنین درباره گشت‌های ارشاد هم متذکر شد که ۴ سال پیش نظر خود را در این باره گفته و در این رابطه نامه نگاری هم کرده و معتقد به ورود نیروی انتظامی به فرهنگ نیست.

ماجرای مسکن یک ماجرای عادی نبود

وی گفت: آنها همواره به دنبال مجازات کردن ملت بودند و می‌گفتند که شما منحرف شدید، اشتباه کردید و در پی آن بودند که کاری کنند ملت پشیمان شود و هر کار ممکنی در این راستا انجام دادند. ماجرای مسکن یک ماجرای عادی نبود. هم در فضای رسانه ای، تورم را دامن می‌زدند و هم در بازار مسکن دائما به طور کاذب نرخ‌ها را بالا می‌بردند و با تبلیغات هم، دولت را خطاب قرار می‌دادند. چقدر در طول این چهار سال اتهامات واهی به دولت زدند، توهین کردند که دولت کارشناسی بلد نیست، روش‌های دولت اشتباه است، اخبار جعلی، دروغ‌های بزرگ اما پاسخ ندادیم. خیلی روشن بود ما که نمی‌خواستیم روش آنها را ادامه بدهیم، چون تئوری‌های ما با آنها متفاوت بود. آنها برای اکثریت مردم اهمیتی قائل نبودند و می‌گفتند اینها که محروم و ضعیف هستند باید از بین بروند. این کاندیدای انتخابات گفت: صریحا کسی که مسوول در تهران بود، می‌گفت ما برای کسانی کار می‌کنیم که توانایی مالی برای زندگی کردن دارند بقیه باید بروند و در برنامه‌های توسعه می‌گفتند قشرهایی که ناتوان هستند و نمی‌توانند خود را بالا بکشند باید از بین بروند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: ما در جبهه‌های گوناگون دارای دستاوردهای بزرگی هستیم که برخی اصرار دارند آنها را با دروغ‌های بزرگ بپوشانند. هر عرصه‌ای را که ما انتخاب کنیم وضع ما در این چهار سال بهتر از چهارسال‌های مشابه است. همین عدد تورم را که پافشاری می‌کنند، در حال حاضر ۱۵درصد است و می‌گویند ۲۵درصد، متوسط تورم چهارساله ما از چهارساله اول همه دولت‌ها کمتر است.

معلوم شد موضوع یک‌میلیارد دلار اشتباه محاسباتی بوده است

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره نحوه مصرف ارز حاصل از فروش نفت، ذخیره ارزی و اعداد متفاوتی که از ورودی، موجودی، برداشت و نحوه هزینه‌کرد آن مطرح می‌شود، تصریح کرد: به نظر من این یک بی‌اخلاقی است؛ چرا که دقیق‌ترین سیستم کنترلی سیستم بانک مرکزی و ارز است. برخی بی‌تقوایی را به جایی رساندند که گفتند ۱۰۰‌میلیارد دلار در این دولت معلوم نیست کجاست. این گزارش هیات نظارت‌کننده دارد، گزارش به مجلس داده می‌شود، خزانه است بانک مرکزی است. اخیرا هم مشاهده کردید که برای یک‌میلیارد دلار اشتباه محاسباتی چه جنجالی درست شد که واقعا در جایی ریال را با دلار جمع زده بودند و در تلویزیون هم اعلام کردم که اشتباه است و احترام را حفظ کردم که بعد گروه گذاشتند و رفت در جلسات متعدد معلوم شد که اشتباه محاسباتی است. هیچ کشوری ذخایر ارزی خود را به طور دقیق اعلام نمی‌کند، به ویژه ما که الان نباید اعلام کنیم برای آنکه دشمن به دنبال بلوکه کردن آن است.

دولت با اجازه رهبر انقلاب از ذخیره ارزی برداشت کرد

وی گفت: حساب ذخیره ارزی آن چیزی است که فروش می‌رود، بخشی را مجلس تصویب می‌کند و در اختیار دولت می‌آید و مابقی آن به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شود. آنچه ما نقدی موجودی داریم بیشتر از همه زمانی است که حساب ذخیره ارزی باز شده است که از رییس کل بانک مرکزی می‌خواهم اعلام کند؛ اما ذخایر بانک مرکزی را به چه دلیل باید اعلام کنیم. ما پاسخگوی ارزی هستیم که به حساب دولت می‌آید؛ یعنی ارزی که مجلس تصویب می‌کند و خارج از قانون یک ریال قابل برداشت نیست. تنها در یک صورت، یعنی وقتی که آنها تحریم کردند ما نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتیم که اینها می‌خواهند با تحریم روحیه صنعت نفت را تضعیف کنند، شما اجازه دهید مقداری از ذخیره ارزی را در صنعت نفت برای فعال کردن پروژه‌ها استفاده کنیم که آنها بیایند. همین اتفاق افتاد و ایشان هم اجازه دادند و با فعال شدن پروژه‌ها شرکت‌ها هجوم آوردند و الان ۷۰‌میلیارد دلار قرارداد داریم و ۶۶‌میلیارد دلار کار انجام شده داریم که ابتکار خیلی خوبی بود و البته این هم به صورت قرض داده شده که وزارت نفت بر می‌گرداند. احمدی‌نژاد افزود: بحث دیگر گرانی است که دائما تکرار می‌کنند. گزارش بانک مرکزی می‌گوید تورم ۱۵‌درصد است؛ اما آنها می‌گویند ۲۵‌درصد در حالی که ما قبلا ۴۹‌درصد هم داشته‌ایم. متوسط تورم این چهار سال از چهارسال قبل که وضع خیلی خوب بوده، کمتر است. تورم در زمان آنها ۵/۱۷‌درصد بوده اما در حال حاضر ۵/۱۶درصد است و تورم در دولت نهم در حال پایین رفتن است و به فضل الهی به کمتر از ۱۰‌درصد هم خواهد رسید.