سوم اکتبر سال 780 میلادی «آلپ قتلغ» خاقان (امپراتور) ایغورها (ساکن ایالت غربی امروز چین در آسیای میانه) آیین مانوی را دین رسمی قلمرو خود اعلام کرد. مانی ایرانی که در سال 276 میلادی با رای یک هیات مذهبی اعدام شد در قرن سوم میلادی بانی آیینی بود که مخلوطی از زرتشتی، مسیحی و سایر ادیان قدیم بود. این آیین در اروپا و آسیا تا قرن سیزدهم میلادی پیروان فراوان داشت. سن اگوستین یکی از قدیسین مسیحیت قبلا یک مانوی بود.

ازدواج اردشیر بابکان
با میترا دختر اردوان پنجم
در سوم اکتبر سال ۲۲۶ میلادی اردشیر بابکان که خود را شاه همه ایران زمین اعلام کرده بود در جریان جشن‌های مهرگان در شهر تیسفون با میترا، دختر اردوان پنجم، ازدواج کرد تا کدورت اشکانیان از او که بر اردوان غلبه کرده و اردوان جان خود را از دست داده بود برطرف شود. اردشیر موسس دودمان ساسانیان که بعدا امپراتوری روم را به زانو درآورد تصمیم گرفته بود که پایتخت را از تیسفون (مدائن نزدیک بغداد امروز) تغییر ندهد. وی قبلا تصمیم داشت که شهر کرمان را پایتخت ایران کند و در این شهر دژی برفراز تپه‌ای ساخته بود که آثار آن باقی مانده است. اردشیر هنگامی برضد اردوان بپا خاست که اطمینان یافت فساد دستگاه دولتی این پادشاه پایان نخواهد یافت و همین فساد و انحطاط باعث شکست‌های نظامی و کوتاه آمدن‌های ایران در برابر رومی‌ها خواهدشد.

کیفرخواست اعدام برای دکتر مصدق!
مدعی العموم نظامی (دستگاه قضایی ارتش) یازدهم مهرماه 1332 برای مجازات دکترمحمد مصدق کیفرخواست صادر کرد و دو روز بعد اعلامیه مربوط به آن در روزنامه‌های تهران منتشر شد. طبق این کیفرخواست، برای دکتر مصدق که همچنان خود را نخست وزیر قانونی ملت و دستگاه قضایی ارتش را جزئی از دولت کودتا می‌دانست مجازات اعدام درخواست شده بود. اتهام او اقدام به حذف سلطنت اعلام شده بود. از دکتر مصدق که بعدا به سه سال زندان محکوم شد تنها پنج جلسه بازپرسی به عمل آمده بود!. برخی نوشته‌ها حکایت از آن دارد که همان زمان، عوامل انگلستان از جمله شاپور ریپورتر گفته بودند که نگران کیفرخواست نباشید، دکتر مصدق به بیش از سه سال زندان محکوم نخواهد شد. دکتر مصدق با رهبری جنبش ملی کردن نفت ایران پایه‌های استعمار چند صد ساله لندن را در همه قاره‌ها سست و لرزان ساخته بود.

ایرانیان و ساخت پولاد
برپایه محاسبات تقویمی؛ در اکتبر سال ۵۰۰ میلادی ایرانیان موفق شدند که پولاد (آهن آبدیده) بسازند که اختراع آن به نام ایران در تاریخ عمومی صنعت ثبت شده است. فولاد قابلیت چکش خواری ندارد. ایرانیان از آن پس، جنگ‌افزار‌های خود را از آهن آبدیده (پولاد) تهیه کردند و تا انتقال این اختراع به میان سایر ملل برتری تسلیحاتی داشتند. استفاده از آهن سابقه طولانی‌تری دارد. سایر ملل از دیر زمان سنگ‌آهن را شناخته بودند و از آن عمدتا به جای رنگ سرخ استفاده می‌کردند.

ترجمه نوشته‌های افلاطون و آغاز عصر روشنگری در اروپا

سوم اکتبر 1469 «مارچیلیو فی چینو» در شهر فلورانس ایتالیا ترجمه نوشته‌های افلاطون فیلسوف یونان باستان را به پایان رسانید و با انتشار آنها، اروپا وارد عصر روشنگری شد. این آثار و آثار سایر متفکران عهد باستان یونان که ابتدا به زبان لاتین و سپس فرانسه، انگلیسی و آلمانی ترجمه شد افق تازه‌ای را به روی اروپاییان بازکرد. این آثار که در قسطنطنیه (استانبول) نگهداری می‌شد پس از تصرف این شهر به دست عثمانی‌ها در سال 1453، با دانشمندان فراری به ایتالیا برده شد. این دومین بار در طول تاریخ بود که یونان شناسان با کتاب‌های مربوط به ایتالیا منتقل شدند. قسمت‌هایی از این آثار مدت‌ها قبل از آن به فارسی و عربی ترجمه شده بود.

استقلال عراق
سوم اکتبر سال ۱۹۳۲ کشور عراق استقلال خود را به دست آورد. این کشور از دوران جنگ جهانی اول مستعمره انگلستان و قبلا (از اواسط دوران نادرشاه) جزیی از امپراتوری عثمانی به شمار می‌رفت. بین النهرین حدود هشت قرن یک ایالت ایران بود و در این مدت، پایتخت ایران (تیسفون) در آنجا قرارداشت. شاه عباس یکم در یک مصالحه قسمتی از سرزمینی را که کشور عراق است به عثمانی‌های داد تا نسبت به ارمنستان و سراسر قفقاز ادعایی نداشته باشند که بعدا نزاع ازسرگرفته شد. در زمان شاه صفی در یک مصالحه دیگر، ایران و عثمانی بغداد و ایروان را باهم مبادله کردند. نادرشاه که بغداد و بیشتر نقاط عراق امروز را تصرف کرده بود به این شرط که عثمانی‌ها نسبت به سلیمانیه که ساکنان وقت آن ترکمان و وفادار به حکومت ایران بودند و چند منطقه مرزی دیگر نظر نداشته باشند از بغداد صرف نظر کرد. دولت لندن در اکتبر ۱۹۳۲ طی شرایطی با استقلال عراق که قبلا به صورت یک کشور نبود موافقت کرده بود که یکی از این شرایط ادامه استقرار پایگاه‌های نظامی انگلستان در آن کشور و آزادی نقل و انتقال نیروهای آن دولت در خاک عراق بود.در سال ۱۹۴۱ نیروهای نظامی انگلستان از خاک عراق به ایران تعرض کردند و میهن ما را به اشغال نظامی خود درآوردند. دولت لندن که از یکپارچه کردن سه ایالت سابق امپراتوری عثمانی کشور عراق را به‌وجود آورده بود یک امیرزاده حجاز را پادشاه آن کرده بود که سلطنت تا سال ۱۹۵۸ (کودتای عبدالکریم قاسم) در این خانواده باقی بود. مرزهای کشورهای عربی شرق سوئز، پس از جنگ جهانی اول به تدریج توسط انگلستان تعیین شد.