گروه بورس کالا- کتایون دارابی: در روزهای اخیر موضوع فروش خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی با نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی دغدغه مسوولان این مجتمع‌ها بوده است؛ چرا که پیش از این قیمت فروش خوراک به مجتمع‌ها براساس نرخ ارز دولتی یعنی 1226 تومان تعیین می‌شد، اما با رشد قیمت دلار در ماه‌های اخیر زمزمه‌هایی در خصوص تغییر قیمت خوراک مجتمع‌ها مطرح شد.

البته در این مدت بازرگانی پتروشیمی عرضه‌های رینگ پتروشیمی را براساس میانگین قیمت دلار دولتی و آزاد و قیمت جهانی کالاها تعیین کرده است. با این حال در روزهای گذشته خبری از سوی آگاهان بازار مبنی بر اعلام فروش خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی با نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی از سوی دولت انتشار یافت که هیچ مقام آگاهی هم این موضوع را رد نکرد، اما در مورد شفاف‌سازی این خبر هم اطلاع‌رسانی نشد.البته برخی از آگاهان بازار روز گذشته از نامه‌ای خبر دادند که در جلسه انجمن کارفرمای صنایع پتروشیمی با حضور وزیر در مورد آن صحبت شده و در آن نامه به فروش خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی براساس نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی اشاره شده است. هر چند این نامه به برخی از مجتمع‌ها ارسال شده، اما گویا دستور بر این بوده که مسوولان پتروشیمی‌ها نظرات خود را در خصوص فروش خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی اعلام کنند.
این در حالی است که برخی از مسوولان مجتمع‌ها می‌گویند: با توجه به اینکه هفته گذشته نرخ پایه محصولات پتروشیمی از سوی بازرگانی پتروشیمی براساس نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی تعیین شد، به احتمال زیاد فروش خوراک به مجتمع‌ها از این پس با نرخ اتاق مبادلات ارزی تعیین خواهد شد.
اسفندیاری، مدیر بازرگانی مجتمع فارابی در این باره می‌گوید: هفته گذشته نرخ اورتوزایلین و دو اتیلن هگزانول براساس نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی تعیین شد و این موضوع نشان می‌دهد که قرار است از این پس مجتمع‌ها هم با این دلار خوراک خود را خریداری کنند. حال آنکه در هفته گذشته و در بازارهای جهانی نرخ محصولات پتروشیمی با افت مواجه شده بودند، اما نرخ اورتوزایلین با ۱۰ درصد رشد نسبت به هفته ماقبل آن بر تابلوی بورس ثبت شد، این یعنی قیمت اورتوزایلین در عرض یک هفته به میزان یک ماه رشد داشته است.
وی در ادامه به نوسانات موجود در اتاق مبادلات ارزی اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر روزانه نرخ دلار در اتاق مبادلات ارزی تعیین می‌شود و این موضوع برای آینده بازار پتروشیمی خطرناک است؛ چرا که بیشتر واحدهای تولیدی صنایع پایین دست و بالادست قادر نیستند برای خرید و تولید خود در آینده برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهند، اگر نرخ‌ها ثبات داشت و به صورت ماهانه تعیین می‌شد، باز هم تصمیم گیری برای واحدهای تولیدی آسان‌تر می‌شد. با این حال و با وجود تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و احتمال شروع فروش خوراک با نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی، قدرت چانه‌زنی در بازارهای صادراتی کم خواهد شد و نتیجه این امر، اشباع بازار داخل و عرضه
قطره چکانی واسطه‌ها در بازار داخل خواهد بود و نهایتا به نظر من، الان زمانی خوبی برای واقعی کردن قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی براساس نرخ اتاق مبادلات ارزی نیست.
اسفندیاری به احتمال ارزان شدن کالاهای وارداتی نسبت به داخلی‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در بازار پلیمری‌ها این اتفاق در حال رخ دادن است؛ چرا که در حال حاضر واردکنندگانی در بازار سود می‌کنند که پیش تر و با نرخ دلار ارزان‌تر نسبت به ماه گذشته، اقدام به خرید کالا کرده و با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد دوباره قیمت‌ها، این کالاها را در انبار ذخیره کرده و در حال حاضر به فروش می‌رسانند و نهایتا برنده بازار پتروشیمی این افراد هستند، اما تنها راهکار برای غلبه بر وضعیت موجود، افزایش عرضه‌ها در رینگ پتروشیمی و اشباع بازار است. این کالاها در حال حاضر شامل انبساطی‌ها و پودر پی وی سی است.
در همین حال عبدالله زاده، مدیر سابق بازرگانی پتروشیمی امیرکبیر در این باره می‌گوید: اگر قیمت خوراک مجتمع‌ها براساس اتاق مبادلات ارزی تعیین شود، قطعا قیمت‌ها افزایش یافته و در نتیجه قدرت خرید واحدهای تولیدی به خصوص صنایع پایین دستی کاهش پیدا خواهد کرد و نهایتا بازار پتروشیمی به رکود می‌رود.

ثبات قیمت‌ها به جز پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵
روز گذشته بازار پتروشیمی با شروع هفته جدید با ثبات قیمت اکثر کالاهای پلیمری نسبت به آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته روبه‌رو شد. در این روز تنها نرخ پلی اتیلن سنگین بادی 0035 رو به رشد عنوان شد. برخی از تاجران نرخ این کالا را در بازار داخل را در محدوده 5 هزار و 600 تومان اعلام کردند. این در حالی است که عده‌ای معامله‌گران دلیل رشد قیمت این کالا را بازارسازی عده‌ای خاص عنوان کرده و می‌گویند: در روز گذشته برخی از خریداران این کالا را در بازار جمع‌آوری کردند و نتیجه آن رشد قیمت پلی‌اتیلن سنگین بادی 0035 بود.
عدم عرضه پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ طی هفته‌های گذشته در بورس کالا سبب شده بود تا نرخ مشخصی از این کالا در بازار در این مدت وجود نداشته باشد، اما گفته می‌شود روز گذشته این کالا با نرخ ۵ هزار و ۶۰۰ تومان توسط معامله‌‌گران خریداری می‌شد.
البته عده‌ای دیگر از معامله‌گران معتقدند: بازار پتروشیمی با توجه به شروع هفته جدید هنوز در بلاتکلیفی و سردرگمی به سر می‌برد و از این رو قیمت‌های اعلامی تاجران نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده است، اما همچنان هم قیمت‌ها مشخص و دقیق نیست. در همین حال روز گذشته نرخ پی وی سی در بازار داخل در محدوده 3900 تا 4000 تومان در هر کیلو توسط تاجران پیشنهاد شد. به طوری که پی وی سی اروند 3 هزار و 800 تومان و پی وی سی بندرامام 4 هزار و 200 تومان هم پیشنهاد شد.
این در حالی است که برخی از مدیران پتروشیمی‌ها نرخ پیشنهاد شده در بازار را برای پی وی سی در حال حاضر غیرمنطقی و نادرست می‌دانند. این گروه می‌گویند: با توجه به اینکه عرضه پی وی سی در بازار داخل به شدت کاهش یافته نمی‌توان قیمت مشخصی از این کالا ارائه داد.
علاوه بر این تولید پی وی سی 6558 پتروشیمی بندرامام هم در سه ماه گذشته متوقف بوده و در نتیجه بازار با کمبود این کالا مواجه است و برخی از واسطه‌ها با انبار کردن این کالا و افزایش قیمت آن در تلاش برای بازارسازی هستند.
برخی از آگاهان بازار با توجه به نرخ دلار اتاق معاملات ارزی و نرخ جهانی پی وی سی می‌گویند: در حال حاضر نرخ واقعی پی وی سی ۳ هزارتومان است، اما در بازار داخل این کالا با نرخ‌های ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ تومان هم پیشنهاد می‌شود که حباب دارد.
این در حالی است که معامله‌گران نرخ جهانی این کالا را رو به پایین عنوان می‌کنند و معتقدند به احتمال زیاد در ماه جدید نرخ پی وی سی به 900 دلار در هر تن برسد.