داستان همسر ببر خواندنی است

حمیده جاهد

همسر ببر

نوشته: تئا آب رت

ترجمه: علی قانع

نشر: آموت

۳۶۵ صفحه

قیمت: ۱۱۰۰۰ تومان رمان همسر ببر، نوشته تئا آب رت کتابی است بسیار خواندنی و جذاب؛ کتابی که کودک درون خواننده را قلقلک می‌دهد و او را به یاد دوران کودکی‌اش می‌اندازد.

داستان را دختری روایت می‌کند که پدر بزرگش یک دکتر متخصص و قابل اعتماد است و خود او هم به خاطر علاقه‌مندی به پدربزرگش، رشته پزشکی را انتخاب کرده. نویسنده از دوران جنگ بالکان، سختی‌های مردم در آن دوران و بزرگ شدن و رسیدن به سن نوجوانی در آن دوران جنگ.

ابتدای داستان با خبر شنیدن مرگ پدربزرگ راوی شروع می‌شود و اینکه وسایلش را به همراه جسد به زادگاهش برنگردانده بودند. البته بیشتر خواهان داشتن کتاب قدیمی پدربزرگش است که هیچ‌وقت از او جدا نمی‌شد «کتاب جنگل» و همیشه در جیب بغلی‌اش نگهداری می‌شد. در مدت این سفر که راوی به همراه بهترین دوستش برای واکسیناسیون به کودکان یکی از منطقه‌های دورافتاده می‌رود.

در طول این سفر نویسنده خاطرات کاراکتر اول رمان را زیر و رو می‌کند. گذشته‌ای که با پدربزرگش داشته، دوران نوجوانی و دانشگاهش. در عین حال ذهن خواننده را با مشکلات پیش‌آمده بعد از جنگ و جدایی بخش‌های منطقه درگیر می‌کند.

مناظر را با هنرمندی به تصویر کشیده که می‌توان به راحتی آن را در ذهن مجسم کرد. مناطق بازرسی، خرابی‌ها. نویسنده همچنین به نحوی بسیار هنرمندانه به خرافه‌های مردم و باورهای قدیمی و ریشه‌دار آنها پرداخته؛ بدون آنکه اهانتی در جمله‌هایش دیده و حس شود.

رمان حول محور دو داستان می‌چرخد که راوی از پدربزرگش به یاد دارد و خود پدربزرگ در آن حضور داشته. همسر ببر و مرد فناناپذیر. باور پذیر بودن یا افسانه بودن آن بر عهده خواننده کودک درونش است. به جز جذابیتی که خود داستان و نحوه نگرش و بیان راوی دارد، این دو داستان کشش خاصی به داستان می‌دهد.

چهار موضوع در این داستان درهم پیچیده شده است. زندگی راوی با پدربزرگش و خاطراتی که با او دارد، سفرش برای بازپس گرفتن وسایل پدر بزرگ مرحومش و انجام وظیفه، داستان همسر ببر، و مرد فناناپذیر.

نویسنده متولد سال ۱۹۸۵ در بلگراد و مهاجر سال۱۹۹۷ به آمریکاست. او یکی از بهترین نویسندگان زیر چهل سال آمریکاست. به او لقب «مارکز عصر حاضر» را داده‌اند. ترجمه این کتاب را علی قانع انجام داده که نویسنده و مترجمی زبده است.

رمان همسر ببر در ۳۶۵ صفحه با قیمت پشت جلد ۱۱۰۰۰ تومان را انتشارات آموت منتشر کرده است.