«شامونی»میعادگاه عاشقان اسکی حرفه‌ای
میترا یزدچی
کشور ما یکی از معدود کشورهایی است که از مواهب چهارفصل سال برخوردار است. این ویژگی در نظر اول ساده و معمولی است، ولی اگر بدانیم کشورهایی مانند مالزی، هیچ‌گاه برف نداشته‌اند و مردمشان با این واژه غریبه‌اند و برخی کشورها هم بیشتر سال آفتاب ندارند و هوایشان ابری است، متوجه می‌شویم که چهارفصل بودن یک کشور چه قابلیت مهمی است.

امروزه قابلیت‌های طبیعی و بالقوه هر کشور، نه تنها موهبتی خدایی برای مردمان آن بلکه وسیله‌ای برای درآمدزایی‌شان نیز هستند. سواحل نیلگون دریاها، جنگل‌های انبوه، صحراهای بیکران، کوهستان‌های سربه فلک کشیده و... در هر کجاهای دنیا که باشند می‌توانند در اختیار هر کسی که بخواهد قرار گیرند. بعضی کشورها حتی برای جلب سلیقه‌های بیشتر شرایطی را که طبیعت در اختیارشان قرار نداده، به طور مصنوعی ایجاد می‌کنند و بعضی با پرورش قابلیت‌های طبیعی که دارند، آنقدر در استفاده از طبیعتشان موفق می‌شوند که گوی سبقت را از سایرین ربوده و در یک یا چند حوزه مرتبط با استعدادهای طبیعی کشورشان شاخص و شناخته شده می‌شوند. یکی از کشورهایی که توانسته از قابلیت‌های طبیعی و بالقوه‌اش به نحو قابل توجهی بهره ببرند و حتی سالانه بیشترین گردشگر دنیا را جذب کند، فرانسه است. فرانسه یا جمهوری فرانسه، بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی است. این کشور سالانه پذیرای بیشترین گردشگران دنیا است و در تمام فصول از قابلیت‌های طبیعی‌اش به بهترین نحو در جذب گردشگران استفاده می‌کند. همان‌‌قدر که برای علاقه‌مندان به ساحل‌های زیبا، بنادرش همیشه مجهز هستند برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی، شهرهای کوهپایه‌اش آمادگی پذیرایی از گردشگران را دارد. «شامونی» یکی از شهرهای کوهپایه‌ای فرانسه است که توانسته با ایجاد پیست‌های اسکی متعدد برای تمام علاقه‌مندان به این ورزش از مبتدی تا حرفه‌ای شرایط مطلوبی رافراهم آورد. این شهر در دامنه کوه‌های آلپ واقع شده و سالانه میزبان مسابقات بین‌المللی و معتبری است، به طوری که ورزشکاران حرفه‌ای اسکی به خوبی با نام آن آشنا هستند.
مسافرت برای اسکی
همان‌طور که گفته شد ایجاد و پرورش قابلیت‌های رفاهی، تفریحی و ورزشی در کشورها، فقط مختص مردم آنجا نیست، بلکه فرصتی برای تمام مردم دنیا و کسب درآمد برای کشور میزبان است. شهر «شامونی» هم نه تنها به عنوان یک پیست معتبر بین‌المللی برای فرانسه اعتبار دارد، بلکه گروه‌های ورزشی در طول زمستان به این شهر می‌آیند و فرصتی برای جذب گردشگران ورزشکار است.
در کشور ما نیز برخی از دفاتر خدمات مسافرتی تورهایی را برای علاقه‌مندان به اسکی در پیست بین‌المللی «شامونی» طراحی کرده‌اند.
هم گردش هم ورزش
تور اسکی فرانسه با وجود اینکه بیشترین زمانش به ورزش و اسکی سپری می‌شود، ولی صرفا به اسکی نمی‌پردازد، بلکه در کنار استفاده از قابلیت‌های کوهساران شامونی، وقتی را هم برای گردش در پاریس و دیدن جاذبه‌های عروس پایتخت‌های اروپا در نظر گرفته است.
هزینه این سفر 1250یورو+ 890هزار تومان است که از 19 تا 26بهمن برگزار می‌شود.
تور با هواپیمایی ایران‌ایر به طور مستقیم از فرودگاه مهرآباد تهران به فرودگاه پاریس صورت می‌گیرد که ۵/۵ساعت به طول می‌انجامد. در طول مسیر پرواز، هواپیما از کشورهای ترکیه، یونان و آلمان عبور می‌کند و در طول این سفر، خدمات یک یا دو وعده پذیرایی به مسافران ارائه می‌شود.
پاریس، عروس شهرهای جهان
روز اول سفر که صبح زود از تهران آغاز می‌شود همسفران حدود ظهر به پاریس می‌رسند و در هتل نووتل فرانس که هتلی ۴ستاره است، اقامت می‌کنند. پس از سرو ناهار در هتل، شما می‌توانید گردشتان را در پاریس آغاز کنید. روز دوم، صبح تا ظهر، گروه با هم به مناطق دیدنی پاریس از جمله برج ایفل که شاخص‌ترین نماد پاریس و در کنار رود سن است، می‌روند. نام برج ایفل از نام سازنده‌اش گوستاو ایفل گرفته شده است. بلندی برج ایفل (بدون در نظر گرفتن تلویزیون ۲۴متری بر فراز آن) ۳۰۰متر (۹۸۶فوت) و وزن تقریبی آن ۷۰۰۰تن است. یک سمت برج ایفل روخانه سن و سمت دیگر آن که البته کمی دورتر است دو بنای کم‌و‌بیش گنبدی شکل و زرین «لوزانوالید» و «گورناپلئون»
دیده می‌شود. موزه لوور، ‌نیز به عنوان بزرگترین موزه جهان در پاریس واقع شده است و اشیایی از تمام اعصار و تمدن‌ها را در خود جای داده است، البته تمرکز موزه لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در لوور جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها وتابلوی مونالیزا اشاره کرد. ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بوده است که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌کردند و به نوعی موزه سلطنتی بوده است، ولی پس از انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789، این موزه و آثار موجود در آن به مردم فرانسه اهدا و در سال 1793تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.
روز سوم، تمام وقتتان در اختیار خودتان است و می‌توانید علاوه بر دیدن مناطق تفریحی و گردشگری پاریس به مراکز خرید آن بروید. یکی از این مراکز خرید خیلی معروف و در عین حال دیدنی، شانزه‌لیزه است. خیابان شانزه‌لیزه، بلواری عریض در پاریس است که در نزدیکی کاخ «الیزه» قرار دارد. «الیزه» در اساطیر یونانی به معنی خجسته است و شانزه‌لیزه یعنی «زیباترین خیابان جهان» که به دلیل قرار گرفتن در مقابل دشت زیبای الیزه به این نام معروف شده است. شانزه‌لیزه تا سال ۱۶۱۶ میلادی دشتی بود که در آن بازارهایی درون باغ بنا شده بودند، ولی شاهزاده «ماری دو مدیسی» تصمیم گرفت محور باغ‌های کاخ تویلری را با خیابانی درختکاری شده گسترش دهد و شانزه‌لیزه تبدیل به یک خیابان مشجر شد. اما خیابان شانزه‌لیزه پاریس دیگر نه به خاطر درختان سرسبزش بلکه به دلیل وجود سینما، کافه، فروشگاه‌های لوکس و ... آن معروف و شناخته شده است. در پایان این خیابان طاق نصرت معروف پاریس واقع شده است. شاید در سفر، رفتن به گورستان را دوست نداشته باشید، ولی خوب است بدانید «گورستان پرلاشنه» بزرگ‌‌ترین گورستان پاریس و مشهورترین آن در دنیا است که افراد صاحب‌نامی مانند صادق‌هدایت و غلامحسین ساعدی، دو نویسنده ایرانی در کنار هنرمندان شاخص جهان مانند شوپن، ژان دولافونتین، امیل‌زولا، اسکار وایلد آرمیده‌اند.
اسکی در کوه‌های آلپ
روز چهارم، گروه صبح زود از پاریس به شامونی می‌روند و پس از حدود هشت ساعت به آنجا می‌رسند. شامونی، یکی از شهرهای دامنه کوه آلپ است و مخصوصا در فصل زمستان پذیرای گردشگران زیادی از تمام دنیا است. معمولا ورزشکاران حرفه‌ای دراین تورها وسایل کافی و موردنیازشان رادارند ولی اگر شما نمی‌خواهید وسایلی با خودتان ببرید در طی چهارروزی که آنجا هستید می‌توانید با پرداخت ۲۰ تا ۱۵۰یورو هر آنچه را برای ورزش لازم دارید، کرایه کنید. در این شهر اقامت شما در هتل‌های ۳ و ۴ستاره‌ای است که برای ورزشکاران آماده شده و تا روز هفتم سفر، تمام روزتان را می‌توانید به ورزش بپردازید. شب هفتم، شام را در رستوران محلی شامونی صرف می‌کنید و گروه که یک هفته را با هم بودند از شامونی و برف‌هایش خداحافظی می‌کنند که به آن «شام خداحافظی» می‌گویند. صبح روز هشتم، شما مستقیم از «شامونی» به فرودگاه پاریس می‌روید و به تهران بازمی‌گردید.
نکات ضروری
گذرنامه شما باید در زمان حرکت تور، حداقل هفت‌ماه اعتبار داشته باشد. کنترل کلیه موارد مربوط به صحت گذرنامه از قبیل اعتبار، مهر خروج، عکس مسافر و همراهان، اجازه خروج مسافر و همراهان و پرداخت عوارض خروج از کشور به عهده خودتان است.
در اغلب کشورها امکان قراردادن تخت سوم یا تشک اضافه در اتاق والدین وجود ندارد. لذا ثبت‌نام سه نفر بزرگ سال در یک اتاق مقدور نیست. در چنین مواردی کودکان 12-4 سال از تخت والدین یا کاناپه استفاده می‌‌کنند.
اغلب هتل‌ها به علت مسائل امنیتی دارای اتاق‌های تودرتو نیستند و فقط در هنگام ورود به هتل و در صورت وجود چنین امکانی، اتاق در اختیارتان قرار می‌گیرد.
شرکت‌ درگشت‌های روزانه آزاد است و با توجه به شرایط روز قابل جابه‌جایی هستند.
در صورت عدم صدور ویزا از طرف سفارتخانه مربوطه، آژانس هیچ‌گونه تعهدی برای اجرای تور مذکور نخواهد داشت و مبلغ دریافتی با کسر هزینه‌های انجام شده به مسافر مسترد خواهد شد.
در اتاق‌های سه نفره، تخت سوم از نوع سفری بوده که به صورت موقت در اتاق‌های دوتخته قرار می‌گیرند.
محل‌هایی را که می‌خواهید به تنهایی و شخصا بازدید کنید از پیش با مدیر گروه در میان بگذارید تا در صورت لزوم شما را با شرایط و ضوابط محل موردنظرشان آگاه کند.
حتی الامکان ارز محلی کشور مقصد را تهیه کنید تا در آنجا ناچار به پرداخت هزینه تبدیل ارز نباشید.
اگر چه کشورهای توریستی در امنیت گردشگران کوشا هستند، ولی حتی‌الامکان از حمل اشیاء و لوازم گران‌قیمت و غیرضروری مانند زیورآلات بپرهیزید.



عکس: حمید جانی‌پور