حاجی ارزونی‌های کفش فروش
میرمحمد طجوزی
امان از دست این ایام شب عید که بعضی از فروشندگان محترم و خیر کالاهای مختلف را وارد می‌کنند تا برای رفاه بیشتر مردم اقدام به فروش به صورت حراجی کنند.

چه فروشندگان مهربانی که به فکر اقشار مختلف جامعه هستند و می‌خواهند که هیچ شخصی بی‌نصیب و بهره نماند و هر کالایی را که می‌خواهد بتواند تهیه کند.
از جمله این حاجی ارزونی‌های شب عیدی می‌توان به حراجی‌های کفش اشاره کرد. همه ساله هنگامی که به ایام عید نوروز نزدیک می‌شویم شاهد برپایی حراجی‌های بسیار زیادی از جمله حراجی‌های کفش فروش‌ها در سطح خیابان‌ها و فروشگاه‌های گسترده در شهر هستیم. آیا به راستی دلیل این حراجی‌‌ها فقط خیرخواهی فروشندگان است یا این که مسائل دیگری نیز دست به دست یکدیگر می‌دهند تا این حراجی‌های ویژه نوروزی بر پا شوند. ولی مساله به همین سادگی و راحتی هم نیست چرا که کلی از جنس‌های بنجل و از مد افتاده باید باشند تا یک حراجی بزرگ و ارزان شکل بگیرد.
علی شرقی می‌گوید: البته نمی‌توان گفت که تمام حراجی‌های کفش که در ایام نوروز به راه می‌افتند کفش‌های از رده خارج و بنجل دارند چرا که دلایل دیگری نیز وجود دارد که فروشندگان را وادار می‌کند تا اقدام به ایجاد این گونه فروشگاه‌ها کنند ولی قریب به ۶۰درصد این گونه کفش‌ها، کفش‌های به روز و جنس عالی نیستند.
در طول سال تولید کنندگان انواع کفش همیشه مشغول به کار نیستند و به گفته خودشان تولید کفش جزو کارهای فصلی به حساب می‌آید.
به هر حال بد نیست بدانید که در طول سال آنقدر با مدل‌های مختلف و جنس‌های اولیه متفاوت دست و پنجه نرم می‌کنند تا بتوانند جوابگوی مقدار تقاضای بازار و پرداخت هزینه‌های جانبی کارشان و همچنین پرداخت مخارج زندگی‌شان باشند.
مهران سهرابی از تولید کنندگان کفش در بازار طرخانی می‌گوید: امروز دیگر کمتر کسی به فکر تولید است چرا که با توجه به گرانی مواد اولیه تولید کفش، آنها باید مواد لازم را ابتدا به صورت نقدی خریداری کنند و با پرداخت هزینه دستمزد کارگران و سایر ملزومات تولید، کفش را تولید کنند. آنگاه چاره‌ای جز فروش محصولشان به صورت غیرنقدی و وعده‌ای ندارند این به آن دلیل است که به دلیل کمبود وجه نقد در بازار تجار و بنکداران بازاری حاضر نیستند به صورت نقدی خرید کنند. پس با این تفاسیر و مشکلاتی که همیشه همراه این گونه کارکردن است کمتر کسی هنوز تاب ماندن در جمع تولید کنندگان کفش را دارد و توانسته در مقابل کوه مشکلات تولید کمر راست کند.
ولی غائله به همین جا ختم نمی‌شود چرا که سایه اژدهای چینی که بر روی تمام تولیدات ایرانی سایه گسترانیده است و برای این که به تولید گران کفش نیز کم لطفی نکرده باشد سایه خود را از سر ایشان کوتاه نکرده است.
با توجه به واردات انبوهی که امروزه شاهد آن هستیم دیگر کمتر تولید کننده‌ای جرات تولید دارد و بیشتر تولید کنندگان کفش تبدیل به بنکداران عظیم کفش‌های چینی شده‌اند.
رضا سیف‌جو یکی از همان تولید کنندگانی است که به تازگی روی به بنکداری آورده است. وی در مورد علت تغییر شغل خود می‌گوید: سال‌‌ها بود که به تولید کفش مشغول بودم. زمانی که سن کمی داشتم در شهر تبریز و در مغازه پدرم وارد این حرفه شدم و بعد از چند سال به تهران آمدم و به ادامه کار تولید کفش پرداختم.
اما یکی دوسالی است که دیگر کفش‌های چینی امانم را بریده و دیگر توان رقابت با این اژدهای چینی را ندارم. اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که در جدول تناسب، قیمت تمام شده کفش‌های ایرانی و قیمت کفش‌های چینی هیچ‌ سنخیت و همخوانی ندارد و این مشکل عظیم‌ترین و بزرگ‌ترین مسببی است که باعث می‌شود تولیدکننده‌ها کارشان را متوقف کنند و شروع به فروش کفش‌های چینی کنند. درست است که کفش‌های چینی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند اما به دلیل عرضه بسیار زیاد و قیمت پایین آن با تقاضای بسیار زیادی روبه‌رو هستند. اما هیچ کس نمی‌داند چه کسی و در چه زمانی جلوی واردات از کشور چین را می‌گیرد تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند نفس راحتی بکشند و توان تولید را پیدا کنند. با توجه به گفته‌های تولیدکنندگان باز هم نمی‌توان گفت که آنها برای حراج‌هایشان در ایام نوروز دلیل مشخصی جز فروختن جنس‌هایشان که طی سال فروش نرفته است، دارند. همان‌طور که از ظاهر امر پیدا است ایام نوروز اوقات مناسبی است تا فروشندگان بتوانند کالاهایی را که در طول سال به دلایل مختلف نتوانسته‌اند بفروشند به فروش برسانند. گروهی از این فروشندگان با تبلیغاتی که انجام می‌دهند افکار عمومی را به سوی اهداف خود هدایت می‌کنند و مشتریان نیز بعد از خرید تازه متوجه می‌شوند که خرید مناسبی داشته‌اند یا سودجویی برخی از فروشندگان مراکز حراجی گریبان‌گیر آنها شده است.
کفش‌ها شیک و ارزان می‌شوند!
امروزه خریداران توجه کمتری به جنس به کار گرفته شده در تولید کفش‌ها دارند و عمده توجه‌شان معطوف به کفش‌هایی است که ظاهر شکیل و قیمت پایین داشته باشند.
اگر شما هم خواستید شب عید کفشی تهیه کنید که فقط حافظ آبرویتان در این ایام باشد می‌توانید سری به بازار تهران، خیابان سپهسالار، خیابان ستارخان و میدان صادقیه بزنید چرا که دیگر کم‌کم آوازه شروع شدن حراجی‌های این مناطق شنیده می‌شود. ولی به شما خریدارانی که قصد خرید از اینگونه حراجی‌ها را دارید، توصیه می‌شود حتما در هنگام خرید خوب به تمام قسمت‌های کفش توجه کنید زیرا در بعضی مواقع مشاهده شده که در آن شلوغی که گرد حراجی‌های خیابانی پدید می‌آید معایبی که پنهان بوده است بعد از خرید رخ نمایان می‌کند و آن وقت است که شما از خرید ارزان خود پشیمان می‌شوید.