لطفا موتور مرا پس دهید
میرمحمد طجوزی
چند روز پیش وقتی داشتم از یکی از خیابان‌های شهر عبور می‌کردم فریادهای عاجزانه یک موتورسوار که خطابش به افسر راهنمایی و رانندگی بود توجهم را جلب کرد.

جلوتر رفتم تا از موضوع با خبر شوم. گویا راکب موتورسیکلت کلاه ایمنی به سر نداشت و افسر راهنمایی و رانندگی هم قصد داشت تا به وسیله جریمه و توقیف موقت، موتور راننده خاطی را تنبیه کند تا دیگر باجان خود بازی نکند.
البته اگرچه دیدن چنین صحنه‌هایی گاه عاطفه را غلیان می‌دهد؛ اما به طور حتم یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری و برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف، همان اجرای طرح توقیف موقت وسیله نقلیه آنها است.
اگر خوب به خیابان‌های پایتخت نگاه کنید متوجه خواهید شد که در هر راه و بیراهه‌ای موتورسواران زیادی در انتظار عبور از تنها باریکه‌ راه هستند تا از آن عبور کنند و درست همین زمان است که بسیاری از تخلفات رانندگی شکل می‌گیرد، پس نیروی انتظامی نیز درصدد کنترل این تخلفات برآمده است و با استفاده از نیروهای مستقر در خیابان‌ها با رانندگان خاطی برخورد می‌کند.
از جمله انواع برخوردهای پلیس راهنمایی و رانندگی آن است که با قراردادن ماموران بازدارنده در چهارراه‌های بزرگ و معابر اصلی شهر با موتورسوارانی که به دلایل مختلف ترددشان همراه با نقض آیین‌ راهنمایی و رانندگی است برخورد می‌کنند.
در این موقع موتورسیکلت‌های توقیف شده توسط خودروهایی تحت عنوان کفی به سوی پارکینگ هدایت می‌شوند. بعد از اینکه موتورسیکلت از سوی ماموران راهنمایی و رانندگی توقیف شد و به پارکینگ‌های گسترده در نقاط مختلف شهر انتقال داده شد برگه‌هایی به عنوان رسید به صاحب موتورسیکلت تحویل داده می‌شود که بعد از سپری شدن دوران توقیف موتور، مالک آن بتواند با در دست داشتن آن برگه اقدام به بازپس گرفتن موتور خود بکند.
اما هنگامی که زمان تحویل گرفتن موتور فرا می‌رسد تازه صاحب وسیله وارد یک مرحله جدید جهت‌ ترخیص موتور خود می‌شود که به مراتب سخت‌‌تر از خرید یک موتورسیکلت جدید خواهد بود.
هفت خان رستم
مراحل ترخیص موتورسیکلت از سوی مالک آن را می‌توان به هفت خان رستم نیز تشبیه کرد؛ چرا که زمانی که نوبت به بازپس گرفتن موتور از سوی صاحب آن می‌رسد آن قدر زمان و حوصله نیاز دارد که برخی از مالکان قید موتور خود را می‌زنند و اقدام به خرید موتورسیکلت نو می‌کنند.
گرفتن برگه خلافی اولین گامی است که برای ترخیص موتور برداشته می‌شود که در این مواقع اکثر موتورسواران راهی مراکزی می‌شوند که به شکایات و اعتراضات آنها رسیدگی می‌شود و در اکثر مواقع ارقام نجومی برگه‌های تخلفات شکسته می‌شود و از سوی این مراکز مورد عفو قرار می‌گیرند.
پس از اخذ این برگه باید مالک خودرو با راهنمایی مراکز توقیف‌کننده راهی مراجع قضایی مربوطه شود تا با رای نهایی مسوولان ذی‌ربط و گذراندن مراحل مشخص شده برای ترخیص و آزادی موتورسیکلت صادر شود.
اگر تمامی مراحل یاد شده با روال عادی و بدون دردسر طی شود حدود دور روز کاری زمان لازم است تا برای ترخیص یک موتور سیکلت صادر شود و مالک آن بتواند وسیله نقلیه خود را تحویل بگیرد.
ستوان دوم علیزاده از ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در ارتباط با توقیف موتورسیکلت‌های متخلف می‌گوید: با توجه به زیاد شدن حضور انواع موتورسیکلت در سطح خیابان‌های شهرها و بالاخص پایتخت، تخلفات بسیاری از سوی آنها مشاهده می‌شود که در اکثر مواقع منجر به عواقب جبران‌ناپذیری می‌شود.
وی در ادامه می‌گوید: متاسفانه بسیاری از راکبان موتورسیکلت، پروانه رانندگی موتورسیکلت را از سوی اداره راهنمایی و رانندگی دریافت نکرده‌اند و خودسرانه اقدام به عبور و مرور با این وسیله نقلیه می‌کنند از آنجایی هم که موتورسیکلت ایمنی بسیار کمی دارد، چنانچه از سوی پلیس این گونه برخوردهای تنبیهی صورت نگیرد، روزانه شاهد تصادفات و عواقب تاسیف‌برانگیزی خواهیم بود. عمده دلایل توقیف موتورسیکلت و مراحل سفت و سخت تحویل آن به رانندگان خاطی آن است که در حد توان پلیس توانسته باشد از وقوع بسیاری جرایم و تصادفات و عواقب جبران‌ناپذیر آن جلوگیری کند.
به طور مثال هنگامی که یک موتورسوار بدون داشتن مدارک کافی جهت رانندگی موتورسیکلت و عدم استفاده از کلاه‌ایمنی اقدام به راندن موتورسیکلت می‌کند خطرات بسیار جدی وی را تهدید می‌کند.
اگر او تصادف کند و در آن تصادف هم مقصر شناخته نشود هیچ گونه حقوقی را دریافت نخواهد کرد و اگر هم تصادف وی منجر به فوت یا نقص عضو شخص دیگری شود عدم داشتن گواهینامه سبب می‌شود تا راننده خاطی بازداشت شود و تمام هزینه‌های درمانی و دیه شخص را پرداخت کند در نتیجه توقیف موتورسیکلت، علائم هشداردهنده و بازدارنده‌ای از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی به راکبان این گونه وسائل نقلیه است تا با یک اشتباه کوچک عده‌ای را دچار دردسر و مشکلات متعدد نکنند و همگان به رانندگی قانونمند روی آورند.در پایان ستوان دوم علیزاده به موتورسوارانی که از استفاده از کلاه ایمنی خودداری می‌کنند، هشدار داد چیزی حدود ۵۰درصد از تصادفات موتورسوارانی که منجر به فوت شده است، دلیلی جز استفاده نکردن از کلاه‌ایمنی نبوده است.
او از رانندگان موتورسیکلت خواست تا با استفاده از کلاه‌ایمنی و داشتن گواهینامه رانندگی موتورسیکلت، هم از جان خود محافظت کنند و هم اینکه با یاری پلیس در کم کردن آمار تصادفات و مشکلات موتورسواران کمک بکنند.