هشتادمین اسکار به «پیرمرد‌ها» رسید

دنیای اقتصاد- جوئل و اتان کوئن شادترین افراد هشتادمین دوره جوایز اسکار بودند. این دو با «کشوری برای پیرمردها نیست» چهار اسکار را در چهاررشته اصلی به خود اختصاص دادند تا به رغم پیش‌بینی‌ها، فیلم‌هایی چون «کفاره» و «سویئنی‌ تاد» ناکام بمانند. اسکارهای بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش دوم مرد به این فیلم رسید تا نتیجه ساخت یک درام تلخ به کام آنان شیرین شود. برادران کوئن اسکار خود را از دست‌های مارتین اسکورسیزی دریافت کردند که خود سال قبل به خاطر فیلم «جداافتاده» در همین جایگاه نشسته بود.

همچنین در بخش بهترین بازیگر مرد و در میان بزرگانی چون جانی دپ (سوئینی تاد) و جورج کلونی (مایکل کلایتون)، اسکار به دانیل دی لوئیس انگلیسی رسید که بازی او در فیلم «خونی که ریخته خواهد شد» بسیار جلب توجه کرده بود. او که تاکنون چهاربار نامزد این جایزه شده، شب قبل دومین اسکار زندگی‌اش را دریافت کرد. او اولین اسکارش را به‌خاطر بازی در فیلم پای‌چپ‌من کسب کرد. جوئل و اتان کوئن به همراه مارتین اسکورسیزی(نفر وسط)، عکس: آکادمی اسکار

با معرفی بهترین‌های سینمای جهان

هشتادمین اسکاربه «پیرمردها» رسید

حنیف مزروعی

«کشوری برای برای پیرمردها نیست» برنده هشتادمین دوره اسکار بود. درام تلخ برادران کوئن نتیجه شیرینی برای سازندگانش داشت و در شب بارانی لوس آنجلس موفق به دریافت چهار اسکار شد و همین نامش را در میان ده‌ها فیلمی قرار داد که بزرگ‌ترین جوایز سینمایی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

بازندگان امسال قطعا سویئنی تاد و کفاره بودند که به‌رغم پیش‌بینی‌های قبلی نتوانستند موفقیت چندانی را کسب کنند.

مراسم امسال از ساعت پنج و نیم به وقت محلی (لس‌آنجلس) آغاز شد و تا ساعاتی از شب ادامه داشت. مراسمی که به طور مستقیم از بسیاری از شبکه‌های ماهواره ای پخش می‌شد و میلیون‌ها نفر آن به تماشا نشستند.

بارش باران مهم‌ترین اتفاق غیر طبیعی مراسم امسال بود به طوری که مراسم فرش قرمز که یکی از مهمترین بخش‌های جنبی این مراسم است، عملا زیر سایه‌بان برگزار شد.

مراسم راس ساعت مقرر آغاز شد و همچنان که وعده داده شده بود «جان استوارت» ‌کمدین آمریکایی برنامه‌های تلویزیونی برای اجرای مراسم روی صحنه آمد.

استوارت در ابتدای مراسم از اعتصاب فیلمنامه نویسان‌هالیوود یاد کرد.این کمدین برنامه‌های تلویزیونی که اغلب در شوهای خود شوخی‌های سیاسی را نیز دستمایه کارهایش قرار می‌دهد در این مراسم نیز چندین دفعه پای سیاست و انتخابات را به اسکار کشاند. او در بخشی از سخنانش به شوخی به هیلاری کلینتون و باراک اوباما اشاره کرد و گفت: اگر یک مرد سیاه پوست را کنار یک زن رییس‌جمهور دیدید بدانید که قرار است یک سیاره به مجسمه آزادی برخورد کند.

اولین اسکار مراسم را «جنیفر گارنر» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد. او اسکار بهترین طراحی لباس را به الکساندرا بایرن، طراح لباس فیلم «الیزابت، عصر طلایی» تحویل داد. الکساندر بایرن در رقابت با فیلم‌هایی چون «کفاره»، «سوئینی تاد» این جایزه را به‌دست آورد، که البته براساس نظرسنجی سایت رسمی اسکار تا روز قبل از برگزاری مراسم از مخاطبان اینترنتی فیلم «سوئینی تاد» بیشترین رای را از کاربران اینترنت دریافت کرده بود.

پس از او نوبت به «جورج کلونی» برنده سال‌های گذشته اسکار رسید تا با حضور روی سن یاد و خاطره هشتاد سال برگزاری این مراسم را گرامی بدارد در این زمان تصاویری از دوره‌های مختلف اسکار پخش شد که تاثیرگذارترین آنها اهدای جایزه افتخاری آکادمی اسکار به «سر چارلی چاپلین» در سال ۱۹۷۲ بود که تشویق حاضران را در پی داشت.

استیو کرل و آنا‌هاتاوی بازیگران مطرح سینما جایزه بهترین فیلم انیمیشن را معرفی کردند و انیمیشن «راتاتویی» از میان دو نامزد دیگر این جایزه را کسب کرد، هرچند که بسیاری از جمله کاربران سایت اسکار نیز شانس «راتاتویی» را بیشتر از رقبایش می‌دانستند. در این بخش انیمیشن «پرسپولیس» ساخته مرجان ساتراپی حضور داشت.

اسکار بهترین بازیگر مرد اما به «خاویر باردم» هنرپیشه اسپانیایی فیلم «پیرمردها کشوری ندارند» رسید. او توانست با اقتدار تمام جایزه دیگری را برای بازی در این فیلم به کلکسیون جوایز خود اضافه کند. او هنگامی که روی صحنه آمد، گفت که مادرش بعد از ورود به مراسم به او گفته بود آنها (آکادمی) اسکار را به تو نمی دهند. او که نقش یک قاتل حرفه‌ای و بسیار خونسرد را در فیلم برعهده داشت، سپس کلماتی را به زبان اسپانیایی برای مادرش گفت.

در ادامه برنده جایزه بازیگر مکمل مرد سال گذشته به معرفی بازیگر مکمل زن پرداخت و «آلن ارکین» از «تیلدا سوئنتون» به‌خاطر بازی در فیلم «مایکل کلیتون» دعوت کرد تا بعنوان برنده این دوره نقش مکمل زن به روی سن قدم بگذارد، هرچند که مخاطبان اینترنتی «کیت بلانشت» بازیگر «من آنجا نیستم» را برنده این جایزه دانسته بودند.

جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به برادران کوئن رسید. آنها بخاطر فیلم «پیرمردان کشوری ندارند» توانستند رقبای خود را در فیلم‌های «کفاره»، «دور از او»، «لباس غواصی و پروانه» و «خونی ریخته خواهد شد» را پشت سر بگذارند و برای دومین بار پس از هفت بار نامزد این جایزه شدن مجسمه اسکار را به خانه ببرند.

«کاترین ‌هایگل» اسکار بهترین چهره‌پردازی(گریم) را معرفی کرد و «زندگی به رنگ گل سرخ» توانست مجسمه طلایی را از آن خود کند.

چهارمین اسکار مربوط به جلوه‌های ویژه تصویری بود که «دووین جانسون» آن را اعلام کرد و فیلم «قطب نمای طلایی» توانست به جایزه اسکار این رشته فنی دست یابد.

در این مراسم یک زنبور هم جایزه اسکار اهدا کرد!، شخصیت کارتونی «فیلم زنبورها» نامزدهای بهترین فیلم انیمیشن کوتاه را اعلام کرد که فیلم کوتاه بریتانیایی «پیتر و گرگ» که رای کاربران اینترنتی را هم با خود داشت توانست به این جایزه دست یابد.

در این مراسم دو جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین ترکیب صدا را فیلم «اولتیماتوم بورن» به صورت پیاپی از آن خود کرد.

همچنین فارست ویتاکر بازیگر بهترین برنده اسکار سال قبل جایزه بهترین بازیگر زن را به ماریون کتیار فرانسوی داد که در فیلم «زندگی به رنگ گل سرخ» بازی کرده بود.

در این رشته «الن پیج» برای بازی در فیلم «جونو»، «جولی کریستی» برای فیلم «دور از او»، «کیت بلانشت» برای «الیزابت، عصر طلایی» و «لورا لینی» برای فیلم «وحشیان» نامزدهای دریافت این جایزه ارزشمند بودند.

در بخش بهترین بازیگر مرد و در میان بزرگانی چون جانی دپ «سوئینی تاد» و جورج کلونی «مایکل کلایتون»، اسکار به دانیل دی لوئیس انگلیسی رسید که بازی او در فیلم «خونی که ریخته خواهد شد» بسیار جلب توجه کرده بود. او که تاکنون چهاربار نامزد این جایزه شده ،شب قبل دومین اسکار زندگی‌اش را دریافت کرد.

در بخش بهترین کارگردان بار دیگر برادران کوئن به روی صحنه آمدند و دومین جایزه خود را در یک شب از مارتین اسکورسیزی دریافت کردند.

در این بخش «پل توماس اندرسن» برای کارگردانی فیلم «خونی ریخته خواهد شد»، «تونی گیلروی» برای کارگردانی «مایکل کلیتون»، «جیسون ریتمن» برای کارگردانی فیلم «جونو» و در نهایت «جولیان اشنابل» برای فیلم «لباس غواصی و پروانه» از دیگر نامزدهای اسکار بودند.

اما این پایان ماجرا برای «کشوری برای پیرمردها نیست» نبود، «دنزل واشنگتن» که عهده‌دار اعلام جایزه بهترین فیلم این دوره شده بود نگذاشت برادران «کوئن» به جای خود بازگردند و با اعلام نام آنها به همراه تهیه‌کننده فیلم، آنان را برنده بهترین فیلم سال هشتادمین دوره اسکار اعلام کرد و برادران کوئن بار دیگر در میان تشویق حاضران برای دریافت جایزه به صحنه بازگشتند.

در بخش قدردانی بخاطر یک عمر فعالیت‌های هنری در این دوره اسکار افتخاری به «رابرت بویل» طراح صحنه ۹۸ ساله اهدا گردید. «نیکول کیدمن» که اهدای این جایزه را برعهده داشت در خصوص سوابق «بویل» او را کارگردان هنری و طراح صحنه بیش از ۱۰۰ فیلم معرفی نمود که از جمله آثار ماندگار او در تاریخ سینما می‌توان به «شمال از شمالغربی» و «ویولون زن روی بام» اشاره کرد.

همچنین اسکار بهترین فیلمبرداری به به رابرت السویت برای فیلم «آنجا خونی ریخته خواهد شد» رسید.

اسکار موسیقی متن اما به کفاره رسید هر چند این مرهمی برای مغلوب بزرگ اسکار هشتادم نبود.

از نکات دیگر قابل توجه برنامه اسکار روز گذشته نحوه اعلام جایزه بهترین مستند کوتاه بود و چهار سرباز آمریکایی حاضر در بغداد از طریق ارتباط مستقیم تلویزیونی به اعلام نامزدها و برنده اقدام کردند که فیلم «Freeheld» موفق شد جایزه این بخش را از آن خود کند.

در ادامه «تام هنکس» برنده دو جایزه اسکار پیاپی به معرفی نامزدها و برنده جایزه بهترین فیلم مستند پرداخت که فیلم «تاکسی به‌سوی تاریکی» برنده این جایزه اعلام شد.