سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند

گروس عبدالملکیان با انتشار کتاب‌های «پرنده پنهان» در سال ۱۳۸۱ و «رنگ‌های رفته دنیا» در سال ۱۳۸۳، به ترتیب جایزه شعر کارنامه و جایزه کتاب سال شعر جوان و همچنین تندیس سرو بلورین جشنواره شعر فجر را از آن خود کرد.

«سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند» سومین مجموعه شعر گروس عبدالملکیان است که شعرهای آن، ادامه روند کارهای قبلی اوست. فضاسازی‌ها، کشف‌های آگاهانه و بازی‌های زبانی‌ای که در این مجموعه دیده می‌شود، عمدتا المان‌هایی هستند که شاعر سعی می‌کند همواره در آثارش حفظ کند. البته ویژگی خاص عبدالملکیان ساده‌نویسی است که در این سال‌ها بیشتر شاعران معاصر، این شیوه را برای برقراری ارتباط با مخاطب انتخاب کرده‌اند.

شاعر مجموعه، وسواس قابل تاملی در انتخاب کلمات دارد. برعکس خیلی‌ها سعی می‌کند کلماتش را طوری بچیند که وزن درونی شعر حفظ شود، اگر وزن بیرونی در سطرها احساس نمی‌شود، اما رعایت همین شاخصه، موسیقی ملایمی را در متن شکل می‌دهد؛ موسیقی‌ای که مخاطب هم بی‌وزنی شعر را لمس نمی‌کند و هم از مرور چندباره شعرها لذت می‌برد. این کتاب در ۸۵ صفحه و با ۳۱ شعر، تازگی‌ها به پیشخوان کتابفروشی‌ها آمده. شعرهای مجموعه به جز چند شعر کوتاه، کارهای نیمه بلند شاعرند که در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ سروده شده‌اند.