اهواز - کیوانه گرجی: با هدف تثبیت فشار مخزن و تولید صیانتی، طرح مطالعاتی احداث سیستم فرازآوری با گاز در چاه‌های میدان نفتی پازنان اجرا می‌شود.

به منظور اجرای این طرح که در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرق اهواز واقع است و یکی از بزرگترین میادین گاز میعانی کشور با ستونی از نفت است، حدود ۲۰‌میلیارد‌ریال اعتبار اختصاص یافت و پیش‌بینی می‌شود در مدت ۱۲ ماه تکمیل شود.

در این طرح موارد مورد نیاز اجرای سیستم از جمله میزان گاز مورد نیاز برای تزریق، فشار تزریق گاز، فشار سرچاهی، محل نصب شیر‌های عملیاتی و تخلیه و فاصله شیرها از یکدیگر تعیین می‌شود.

وضعیت طبیعی و خاص مخزن هیدروکربوری پازنان که در سال ۱۳۱۴ کشف شد و حدود ۵۰ سال است از آن بهره‌برداری می‌شود هم اکنون به گونه‌ای شده است که تولید از چاه‌های نفتی آن نیازمند استفاده از عملیات فرازآوری با گاز است.

فرازآوری با گاز، یکی از روش‌های فرازآوری مصنوعی است که با هدف افزایش تولید چاه‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روش سیستم فرازآوری با گاز، گاز پر فشار به درون مخزن تزریق می‌شود.

بر اساس این گزارش، تولید نفت از میدان هیدروکربوری در شرایط طبیعی، با استفاده از نیرو و انرژی موجود در سیال ‌مخزن نفتی تامین می‌شود که با گذشت زمان در اثر برداشت نفت از مخزن، مقدار این انرژی کاهش یافته؛ به طوری که دیگر قادر به راندن نفت به سطح‌زمین از طریق تولید از چاه‌ها نیست و در نتیجه تولید از چاه‌ها کم می‌شود که در چنین شرایطی برای فعال کردن و تولیدی کردن چاه‌های فوق از روش‌های مختلف فرازآوری مصنوعی استفاده می‌شود.

گفتنی است؛ یکی از این روش‌ها که‌انجام آن در کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است روش فرازآوری با گاز (Gas lift ) است، در این روش انرژی موجود در مخازن نفتی، به‌وسیله تزریق گاز پرفشار در نقطه مشخصی در درون ستون‌چاه، تقویت می‌شود و از این طریق چاه مجددا فعال شده و در مدار تولید قرار می‌گیرد.

پیش‌تر به منظور جلوگیری از افت فشار مخزن پازنان نیز طرح بازگردانی گاز طراحی و در سال ۱۳۷۴ راه‌اندازی شده است.

در این طرح، گاز تولیدی از مخزن پس از فراورش در کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰ و جدا شدن مایعات گازی آن از طریق ۶ حلقه چاه به درون مخزن بازگردانده می‌شود.

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم اکنون دارای ۳ سیستم فرازآوری با گاز فعال است.