مرز عراق و قاچاق تلفن همراه

بازار دیجیتال- فعالان بازار گوشی تلفن همراه و روسای اتحادیه‌های مربوط به این حوزه در حالی‌ خبر از افزایش ورود گوشی‌های قاچاق به بازار می‌دهند که اداره استاندارد و ارگان‌های مربوطه از نظارت شدید بر بازار چنین کالایی خبر می‌دهند.

چندی پیش نیز یکی از واردکنندگان رسمی‌گوشی تلفن همراه از افزایش ورود نمونه‌های قاچاق این کالا از مرز عراق خبر داد. گمرک جمهوری اسلامی‌ نیز با ارائه آمار رسمی‌ از حجم واردات گوشی تلفن همراه کاهش عرضه این کالا به بازار را از مبادی رسمی‌ تایید کرد. ضمن اینکه بسیاری از تجهیزات گوشی تلفن همراه که قیمت پایینی هم دارند از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند.

به گفته فعالان بازار در شرایط این‌چنینی بسیاری از مصرف‌کنندگان با علم به این موضوع که گوشی یا تجهیزات مورد نظرشان قاچاقی است اقدام به خرید کالای بدون گارانتی می‌کنند.

در این رابطه گفت‌و‌گوی کوتاهی با سعیدی یکی از فعالان بازار گوشی داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود حجم زیادی از گوشی‌های قاچاقی از طریق مرز عراق وارد کشور می‌شوند. این موضوع صحت دارد؟

بله. مرز عراق به دلیل مشکلاتی که سابق بر این داشت امنیت چندانی ندارد و در حال حاضر بخش زیادی از گوشی‌ها از طریق مرز عراق، کردستان و مریوان وارد کشور می‌شوند.

در زمینه گوشی موبایل چطور؟ در این زمینه هم شاهد عرضه کالای قاچاق هستیم؟

بله. در حال حاضر انواع هندزفری، موبایل، یدکی و ... از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند.

کالاها که قیمت پایینی دارند!

اگر چه قیمت این کالاها پایین است؛ اما سود زیادی برای قاچاقچیان دارد؛ زیرا آنها این کالاها را با قیمت پایین وارد می‌کنند و با دو برابر قیمت می‌فروشند. پس ارزان بودن یک کالا نشان‌دهنده این نیست که سود کمی‌ دارند و قاچاق نمی‌شوند.