قیمت سکه طلا به 238‌هزار تومان رسید

در حالی که قیمت طلا در بازارهای جهانی در آخرین لحظات کاری دیروز اندکی کاهش یافت، قیمت طلا و سکه در بازار تهران رکورد شکست.

به گزارش فارس، بهای طلا در بازارهای جهانی شنبه گذشته در آخرین لحظات کاری خود (بازارهای جهانی طلا شنبه و یکشنبه تعطیل بود) چند دلاری کاهش داشت، اما این کاهش به اندازه‌ای نبود که تغییر قیمتی محسوسی برای بازارهای داخلی به حساب بیاید.

بنابراین گزارش، بهای سکه بهار آزادی روزشنبه به رکوردشکنی خود باز هم ادامه داد و به ۲۳۸هزار تومان رسید.

بهای ربع سکه بهار آزادی ۶۲‌هزار تومان‌، نیم سکه بهارآزادی ۱۱۹‌هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید و طرح قدیم ۲۳۸‌هزار تومان بود. بهای هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی ۱۰۰۶ دلار بود.

حراج روزانه افزایش نمی‌یابد

همچنین رییس بانک کارگشایی با بیان‌اینکه علت افزایش قیمت سکه در بازار رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی است و باید اذعان شود تقاضا برای خرید سکه به آن شکل قابل توجه بالا نیست که بانک کارگشایی بخواهد حراج روزانه انجام دهد، گفت: تقاضا برای خرید سکه چندان بالا نیست واین امر موجب افزایش روزحراج سکه خواهد شد.عادلی گفت: بانک کارگشایی در حال حاضر در روزهای زوج اقدام به حراج سکه می‌کند و تاکنون نیز به دلیل بالا نبودن تقاضا، بانک مرکزی برای افزایش حراج روزانه سکه اطلاعیه‌ای به این بانک صادر نکرده است.

علی عادلی اظهار داشت: بانک کارگشایی در حال حاضر در روزهای زوج اقدام به حراج سکه می‌کند، اما اطلاعیه‌ای از سوی بانک مرکزی مبنی بر حراج روزانه سکه به بانک کارگشایی اعلام نشده است.

وی ادامه داد: بانک کارگشایی آمادگی افزایش روزهای حراج سکه را پس از اعلام بانک مرکزی دارد.

طلا درهفته‌ای که گذشت

این گزارش می افزاید:تب طلا بالا گرفت و با ادامه تضعیف دلار آمریکا و سقوط شاخص معاملات آتی دلار (DXY) به ۱۵/۷۶، قیمت تا سطح ۱۰۲۰‌دلار/اونس پیش رفته است.

بنابراین گزارش‌این نوسانات پس از اعلام شاخص تورم (CPI) در منطقه یورو که بیشتر از حد انتظار افزایش یافت، صورت گرفت و منجر به صعود EurUsd تا بالاترین نرخ دسامبر سال گذشته در سطح ۴۷۳۷/۱ شد.

متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل ۲‌درصد‌، افزایش داشت‌.

قیمت طلا در روز سه‌شنبه هفته گذشته افزایش یافت و علت این امر ادامه کاهش شدید شاخص های قیمت سهام آمریکا، نگرانی نسبت به دورنمای بانک‌های آمریکایی و انتشار ارقام مطلوب مربوط به بخش مسکن و کارخانه‌ای آمریکا، بوده است.تاقبل از روز سه شنبه در اغلب اوقات کاهش شاخص‌های قیمت سهام موجب ریسک گریزی سرمایه‌گذاران و فرار سرمایه‌ها از طلا می‌شد، اما ظاهرا از روز سه شنبه، کاهش‌های شاخص‌های قیمت سهام، موجب فرار سرمایه ها به سوی طلا به عنوان مامن سرمایه‌گذاری شد. نگرانی نسبت به دورنمای بانک‌های آمریکایی درپی اظهارات روزسه‌شنبه رییس شـــرکت بیمه ســــپرده‌های فـــــدرال

(Federal Deposit Insurance) به وجود آمد. او گفته بود وام‌های مرتبط با دارایی‌های غیرمنقول به‌طور روزافزونی به ورشکستگی بانک‌های آمریکایی سوق داده می‌شود. لازم به ذکر است که تعداد بانک‌های ورشکسته آمریکا درسال ۲۰۰۷ میلادی ۳ فقره، درسال ۲۰۰۸ میلادی ۲۵ فقره و درسال۲۰۰۹ میلادی تاکنون ۸۴ فقره بوده است.