دنیای اقتصاد- به‌دنبال مخالفت شدید دولت با مصوبه مجلس برای یارانه‌ها، کمیسیون ویژه مجلس برای طرح تحول اقتصادی به تاسیس سازمان دولتی‌ هدفمندسازی یارانه‌ها رای مثبت داد و نظر دولت را تامین کرد، محمدحسین‌فرهنگی، عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس این خبر را اعلام کرد و افزود: این مصوبه جایگزین ماده۱۵ لایحه یارانه‌ها خواهد شد. ماده ۱۵ لایحه یارانه‌ها به چگونگی در اختیار گرفتن درآمد ناشی از آزادسازی قیمت‌ها مربوط می‌شد که مورد اعتراض دولت بود و محمود احمدی‌نژاد گفته بود اگر این ماده اصلاح نشود، دولت لایحه یارانه‌ها را اجرایی نمی‌داند و استرداد آن را خواستار خواهد شد. درپی این چالش، با ابهامی که شورای نگهبان به این ماده گرفت، لایحه را به مجلس بازگرداند و کمیسیون ویژه مجلس هم خواسته دولت را تامین کرد. البته مصوبه کمیسیون ویژه باید در جلسه عنلی مجلس هم تصویب شود. کمیسیون ویژه مجلس نظر دولت را تامین کرد

تصویب تشکیل سازمان دولتی هدفمندی یارانه‌ها

کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در جلسه عصر چهارشنبه خود تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها را جایگزین ماده ۱۵ لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها کرد تا علاوه‌بر رفع ابهام مورد نظر شورای نگهبان، نظر دولت در مورد این لایحه تامین شود. محمد حسین فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اعلام این خبر گفت: کلیات ماده‌ای به جای ماده ۱۵ تصویب شد که متن پیشنهادی آن، همان متن مورد توافق کارگروه مشترک دولت و کمیسیون ویژه بود.

وی افزود: بر اساس این تصمیم، به دولت اجازه داده می‌شود که سازمانی را به منظور هدفمند کردن یارانه‌ها تشکیل دهد.

این عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی با بیان اینکه هنوز درباره جزئیات این تغییر تصمیم‌گیری نشده است، خبر داد که تصمیم‌گیری در این خصوص به جلسه آتی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی موکول شده است.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز صبح دیروز اعلام کرده بود که بر روی ماده ۱۲ و ۱۵ لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها (همان مواد ۱۳ و ۱۶ سابق) توافق کامل شده است و دولت و مجلس بر روی ایجاد سازمان هدفمند کردن یارانه در قالب یک شرکت دولتی برای تزریق منابع مالی حاصل از هدفمند شدن یارانه‌ها توافق حاصل کرده‌اند.

«ایرج ندیمی» مشاور معاون پارلمانی و امور مجلس رییس‌جمهور هم که در جلسه کمیسیون ویژه مجلس حضور داشت‌، در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با اشاره به جلسه‌ این کمیسیون افزود: در این جلسه، کلیات یک پیشنهاد که در واقع برخی اعضای کمیسیون مطرح کرده بودند، به تصویب رسید. وی گفت: در این پیشنهاد اعلام شده دولت ظرف یک ماه، سازمانی با ماهیت شرکت دولتی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ایجاد کند؛ البته با همین منابع، امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی موجود.

مشاور معاون پارلمانی و امور مجلس رییس‌جمهور گفت: از طرف دیگر دولت هم مجاز شده همه‌ دریافت‌های حاصل از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را به این صندوق واریز و مستمرا نیز از همان‌جا برداشت کند. ندیمی ادامه داد: اساس‌نامه‌ این سازمان را وزارت اقتصاد تدوین می‌کند و دیوان محاسبات نیز هر ساله گزارش‌های مربوط به این دیوان را دریافت و نظارت می‌کند.

وی گفت: در این جلسه کلیات این پیشنهاد تصویب شد، همچنین کمیسیون ویژه در جلسه‌ آتی خود در مورد جزئیات آن نیز بحث و بررسی می‌کند.

تاکید دولت بر تشکیل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها

معاون پارلمانی احمدی‌نژاد در این باره گفت: دولت همچنان بر تشکیل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تاکید دارد.

حجت الاسلام و المسلمین میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با (ایسنا) با اشاره به جلسه‌ کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها با حضور نمایندگان شورای نگهبان و دولت اظهار کرد: در این جلسه از سه اشکال و ابهامی که شورای نگهبان وارد کرده بود، دو اشکال آن رفع شد، اما اشکال سوم که در واقع اشکال اصلی است، همچنان باقی است و قرار شد در جلسات بعدی این مساله مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بحث اصلی اختلافات بین ماده ۱۲ و ۱۵ این لایحه است و این در واقع نقطه‌ مورد بحث دولت و مجلس است. وی افزود: البته کمیسیون ویژه مجلس و دولت در این ارتباط به پیش‌نویس مشترکی رسیده بودند، ولی چون مجال طرح و تصویب در کمیسیون ویژه پیدا نکرد، از سوی مجلس به شورای نگهبان فرستاده شد و با توجه به بازگشت لایحه از شورای نگهبان به مجلس، این فرصت خوبی است که توافقی بین دولت و مجلس و شورای نگهبان در این زمینه ایجاد شود. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دست مجلس برای انجام اصلاحات باز است تا به نحوی این ایرادات را برطرف کنند که نظر دولت هم تامین شود و دولت بتواند این لایحه را به نحو احسن اجرا کند. وی با بیان این‌که «برخی از اعضای کمیسیون ویژه با پیش‌نویس مشترک موافق بودند و اگر این پیش‌نویس در کمیسیون ویژه مورد تصویب قرار بگیرد در صحن نیز مورد تصویب قرار خواهد گرفت» اظهار کرد: اکنون بحث در مورد این لایحه به موضوع سه ‌جانبه بین دولت و مجلس و شورای نگهبان تبدیل شده و اگر نواقصی که شورای نگهبان گرفته برطرف نشود، شورای نگهبان این لایحه را به مجمع ارسال می‌کند و این باعث طولانی شدن روند لایحه خواهد بود.

وی با بیان این‌که «دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که موفقیت در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در گرو تفاهم و توافق همه‌ ارکان نظام به خصوص دولت و مجلس است» گفت: تاکنون در بررسی لایحه این نقطه نظر مورد توجه بوده و امیدواریم در نقطه پایانی نیز این مساله مورد عنایت قرار بگیرد و دولت بتواند با اختیارات مناسب این لایحه را اجرا و انتظاراتی که در جامعه ایجاد شده است را تامین کند.

میرتاج‌الدینی با اشاره به این‌که «لایحه برنامه‌ پنجم توسعه نیز آماده است»، خاطرنشان کرد: اگر تکلیف لایحه‌ هدفمند کردن یارانه‌ها این هفته مشخص می‌شد ما نیز لایحه برنامه‌ پنجم توسعه را در هفته آینده به مجلس ارائه می‌کردیم.

وی ادامه داد: ‌نمی‌خواهم بگویم که برنامه‌ پنجم توسعه در گرو لایحه هدفمند کردن یارانه‌هاست، ولی باید توجه داشت که تعیین تکلیف این لایحه روی برنامه‌ پنجم تاثیرگذار است.