«بی. ان. پی پاریباس» بانکی برای تغییر جهان

هاله گیوری

شرکت «بی. ان. پی پاریباس» یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های بانکداری در جهان است که مرکز اصلی مدیریت آن در پاریس و مراکز دیگر آن در لندن واقع شده‌اند. در رده‌بندی که درسال ۲۰۱۰ توسط فوربس انجام شد این شرکت عنوان بزرگ‌ترین شرکت جهان را با دارایی معادل ۹۵/۲ تریلیون دلار به خود اختصاص داد. این شرکت از ادغام دو شرکت بانک ملی پاریس (بی.ان.‌پی) و «پاریباس» در سال ۲۰۰۰ به‌وجود آمد. در آوریل ۲۰۰۹ این شرکت ۷۵ درصد سهام بانک فورتیس را خریداری کرد و نوع بانکداری بلژیکی باعث شد که «بی. ان. پی» به بزرگ‌ترین بانک یورویی از نظر حجم سپرده تبدیل شود.

در سال ۱۸۶۹ گروهی از بانکداران و سرمایه‌گذاران که شامل آدرین دلاهانته، ادموند هوبرت و هنری کرناشی بودند، بانک پاریس را در نزدیکی اوپرا در پاریس افتتاح کردند. «جاناتان رافائل بیشوفشیم» به همراه برادرش هم در هلند اقدام به گشایش بانک NCDB نمودندکه بیشتر به انجام امور اعتباری می‌پرداخت. پس از پایان جنگ جهانی دوم، ایالات فرانسوی زبان تصمیم گرفتند که از بانک‌ها و شرکت‌های اعتباری برای تجدید بنای ملی استفاده نمایند. رنه پلون وزیر امور مالی، بازسازی سازمانی در صنعت بانکداری را با حجم زیاد راه‌اندازی نمود. قانون در دوم دسامبر ۱۹۴۵ با ارائه تعریف مجدد از تنطیم چارچوب کنترل صنعت تصویب شد و به بانک فرانسه و چهار شعبه آن ابلاغ گردید و از اول ژانویه ۱۹۴۶ اجرایی شد. سهام این شرکت‌ها به ایالات فرانسوی داده شد که به معنای مالکیت کامل انستیتوهای مالی بود. هیات مدیره منحل شد و ۱۲ مدیر جدید در هر بانکی جایگزین شدند. BNCI و CNEP در سال ۱۹۶۶ ادغام شدند تا BNP را شکل دهند. این شرکت در سال ۱۹۹۳ خصوصی‌ شد و در سال ۲۰۰۰ ضمن ادغام با پاریباس، بانک جدیدی تشکیل داد.

«بی. ان. پی پاریباس» با اعلام ۳ میلیارد یورو سود خالص برای سال ۲۰۰۸ و ۸/۵ میلیارد یورو برای سال ۲۰۰۹ از بحران مالی سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۰۷ جان سالم به در برد که در هر دو سال از درآمد ثابت داد و ستد در شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بانکی استفاده نمود. این بنگاه در واقع یک بانک عمومی است که به سه زیر مجموعه تقسیم شده است: بانکداری عمومی که مشتریان به شیوه سنتی و حضوری برای دریافت خدمات مراجعه می‌نمایند، بانکداری شرکتی و سرمایه‌گذاری و راه حل‌هایی برای سرمایه‌گذاری که شامل مدیریت سرمایه یا خدمات املاک است. بازارهای محلی این بانک در کشورهای فرانسه، ایتالیا و بلژیک واقع است، البته بی‌ان‌پی پاریباس شعبی در آمریکا، هلند، ترکیه، اوکراین و آفریقای شمالی دارد. علاوه بر آن در زمینه بانک‌های سرمایه‌گذاری فعالیت‌هایی را در لندن، نیویورک، هنگ کنگ و سنگاپور انجام می‌دهد.

بانکداری سنتی بخش اعظم تجارت این شرکت را شامل می‌شود و در سال ۲۰۰۹ حدود ۴۵درصد درآمد و ۵۹درصد کارکنان را دربرمی‌گرفت. فعالیت در این بخش شامل شبکه بانکی و تعدادی دیگر فعالیت‌های تخصصی مالی است.

شبکه بانکی به حدود ۱۶ میلیون مشتری در سراسر جهان خدمات ارائه می‌کند. این بانک‌ها دامنه وسیعی از محصولات و خدمات مالی را به افراد و شرکت‌ها ارائه می‌نمایند.

خدمات تخصصی مالی شامل اعتبارات برای مشتری و وام، امور مالی و عملیاتی و ... می‌باشد. از آنجا که این سرویس به ۲۵۰ هزار نفر خدمات می‌دهد، یکی از هدایت‌کنندگان بازار در اروپا به شمار می‌رود. این بخش بانکداری شرکتی و سرمایه‌گذاری خدمات مالی، مشاوره ای و بازار سرمایه ارائه می‌دهد و در دو بخش به عنوان رهبر در جهان شناخته شده است: انواع ابزار مشتقه مالی و تامین مالی ساختاری. این بخش ۱۹۳۰۰ کارمند دارد و در ۵۳ کشور دنیا به فعالیت مشغول است و به ۱۳۰۰۰ مشتری خدمات ارائه می‌دهد.این بخش از بانکداری شامل شرکت‌ها، انستیتوهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد. این مراکز در مدل تجاری بانک از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. هدف اصلی کارکنان ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان است تا نیازهای آنان را در استراتژی تجاری و مدیریت ریسک برطرف نمایند. در راستای رسیدن به این هدف بیش از ۹۰۰۰ مدیر روابط عمومی در این شرکت مشغول به کارند. در بخش راه حل‌های سرمایه‌گذاری، پرتفولیوی کاملی از راه‌حل‌ها به مشتری‌های فردی و سازمانی ارائه می‌شود و شامل واحدهای تجاری فعال در جمع آوری، مدیریت، رشد، حمایت و اجرایی پس‌اندازها و دارایی‌های است. این راه‌حل‌ها به ۶ حالت کلی تقسیم شده‌اند: بانکداری خصوصی، مدیریت سرمایه، معاملات اینترنتی، خدمات امنیتی، خدمات املاک و بیمه. این شرکت توسط S&P در رده AA ، توسط «مودی» در رده Aa۲ و توسط «فیچ» در رده AA قرار گرفته است. گستردگی جغرافیایی یکی از مزایای رقابتی این گروه است که ۲۰۲ هزار نفر کارمند، حضور در ۸۳ کشور و ۱۶۰ ملیت مختلف، نشان دهنده وسعت این گستردگی است. در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰ خالص درآمد این بانک بیش از ۱۱ میلیارد یورو، درآمد ناخالص عملیاتی ۷۶۰/۴ میلیون یورو و درآمد خالص سهام گروه ۱۰۵/۲ میلیون یورو بوده است.

۱۷درصد سهم این بانک متعلق به فرانسه و ۶/۱۱درصد سهم بلژیک است و سایر سهامداران شامل شرکت بیمه آکسا، مشتریان، کارکنان و هلدینگ مدیترانه هستند.