توسعه و آبادانی مازندران با 210 مصوبه

دنیای اقتصاد - رییس جمهور و هیات دولت در هشتادمین سفر استانی و برای بار سوم میهمان مردم استان مازندران شدند تا از نزدیک چگونگی اجرای مصوبات دو سفر قبلی را پیگیری کنند و برای توسعه و پیشرفت استان طرح‌های جدیدی به تصویب برسانند. ‌سفر به این استان سرسبز در حالی انجام شد که از مجموع ۲۳۷ مصوبه دور اول سفر هیات دولت به استان مازندران، معادل ۹۵ درصد اقدام شده یا در دست اقدام است.

از مجموع ۲۲۹ مصوبه دور دوم سفرها نیز معادل ۷۰ درصد اقدام شده یا در دست اقدام است.

ساخت ۴۰ کارخانه صنعتی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دکتر محمود احمدی‌نژاد‌، رییس جمهور در جمع مردم استان مازندران در ورزشگاه متقی ساری با ابراز خرسندی از حضور در جمع مردم مازندران گفت: مازندران سرزمین علم، عرفان و فرهنگ است.

وی با یادآوری این نکته که با جان‌های مردم این دیار دهه‌ها است که از چشمه‌سار فرهنگ ناب علوی سیراب می‌شود از مازندران به عنوان استان اندیشه علوی و مردان و زنان فداکاری یاد کرد که بخش مهمی از فرهنگ ملت ایران استقلال و عظمت ملت را رقم زدند.

رییس جمهور‌ در ادامه گفت: انشاء‌الله با تصویب دولت طی امسال و سال آینده بیش از ۴۰ کارخانه بزرگ صنعتی برای اشتغال جوانان این استان ساخته خواهد شد.‌

وی با بیان اینکه استان مازندران به لحاظ فرهنگی، نیروی انسانی و طبیعت این استعداد را دارد که به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پیشرفته‌ترین استان کشور و الگوی پیشرفت برای همه استان‌های کشور تبدیل شود، گفت: در دو سفر دولت اقداماتی انجام شد و در دور اول و دوم بیش از هزار و ۳۰۰ پروژه برای این استان تصویب شد.

وی با اعلام ‌اینکه اکثریت آنها اجرا شده یا در مرحله اجرا‌ قرار دارد، اظهار کرد: ممکن است در اجرای برخی از این پروژه‌ها موانع و مشکلاتی باشد که انشاالله در جلسه دولت برطرف خواهد شد.

رییس جمهور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آبخیزداری، تامین آب کشاورزی، توسعه بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها، مجتمع‌های فرهنگی، کانون‌های گردشگری در استان مازندران خاطرنشان کرد: انشاالله در این سفر تصمیمات گسترده‌‌‌تری برای این استان گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری صنعتی در مازندران با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی مواجه بود و این محدودیت باعث عقب افتادگی این استان شده بود که ‌در دوره قبلی سفر هیات دولت، با شرایطی این محدودیت را برداشتیم به همین دلیل در طول دولت نهم و دهم در بخش صنعتی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان یعنی پنج و نیم برابر دوره مشابه قبل سرمایه‌گذاری انجام شده است. ‌

۲۱۰ مصوبه جدید

بر اساس این گزارش هشتادمین جلسه هیات دولت در استان مازندران برای توسعه و آبادانی این استان ۲۱۰ مصوبه به همراه داشت.

محمدرضا رحیمی‌، معاون اول رییس جمهور پس از پایان جلسه هیات دولت گفت: این تعداد مصوبه در بخش‌های صنعتی، بازرگانی، بهداشت و درمان و فرهنگی به تصویب رسیده است.

وی اعتبار تخصیص یافته برای اجرای طرح‌های فرهنگی در دور سوم سفر هیات دولت به مازندران را ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : نیمی از این اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی و مابقی مربوط به دیگر طرح‌های فرهنگی است.

رحیمی تخصیص ۳۳۰ میلیارد ریال برای توسعه کانون‌های فرهنگی مساجد‌، مرمت و تملک اراضی حریم تاریخی مکان‌های میراث فرهنگی‌، ایجاد ۵ کمپینگ (استراحتگاه) گردشگری‌، تجهیز ۲۰ مرکز فرهنگی دیجیتال‌، تخصیص هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری‌، ۷۵ میلیارد ریال برای تکمیل سالن ورزشی‌، ۸۰ میلیارد ریال برای احداث و توسعه فرستنده‌های تلویزیونی و ماهواره ای را از جمله مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به مازندران عنوان کرد.

وی تخصیص حدود ۱۷ میلیارد ریال برای ساماندهی گلزارهای شهدا‌، ۲۰۰ میلیارد ریال برای توسعه و تجهیز مجتمع تخصصی صادراتی‌، ۷۵۰ میلیارد ریال برای کمک به طرح‌های اشتغالزا‌، ۵۰۰ میلیون یورو تسهیلات برای اجرای طرح‌های اقتصادی تولیدی‌،۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های مربوط به دفع و دفن زباله، ۲۳۰ میلیارد ریال برای اصلاح شبکه‌های توزیع برق‌، ۴۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی‌، ۱۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد تاسیسات زیربنایی معادن و ۶۰ میلیارد ریال برای توسعه و حفاظت محیط زیست استان را از دیگر مصوبات دور سوم هیات دولت به مازندران برشمرد.

وی در ادامه‌، احداث یک میلیون واحد مسکونی ارزان قیمت در شهرها و ۷۰۰ هزار واحد در روستاها را از جمله تعهدات دولت در بخش مسکن مهر امام رضا عنوان کرد.

معاون اول رییس جمهوری ساخت جاده کناره در استان‌های شمالی کشور را از جمله طرح‌های مهم دولت عنوان کرد و گفت : در صورت تهیه‌، این طرح از آستارا آغاز و تا گلستان ادامه می یابد.

رحیمی در خصوص احداث آزاد راه تهران - شمال در محور کندوان نیز گفت: با دستور رییس جمهوری‌، در صورتی که تا پایان فعالیت این دولت‌، این طرح تکمیل نشود‌، پیمانکار فعلی خلع ید شده و ادامه این طرح به پیمانکار دیگری واگذار خواهد شد.